InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hennepzaad: gezondheidsvoordelen en voedingsstoffen

Hennepzaad: gezondheidsvoordelen en voedingsstoffen

Hennepzaad: gezondheidsvoordelen en voedingsstoffen Hennepzaad is lange tijd genegeerd vanwege de botanische relatie van hennep met medicinale cannabisvariëteiten. Hennepzaad veroorzaakt echter geen psychotrope reacties en biedt gezondheidsvoordelen vanwege het unieke voedingsprofiel van hennep. Als je je spijsvertering wilt verbeteren, hormonen in balans wilt brengen en de stofwisseling wilt verbeteren, dan is hennepzaad misschien wel de superfood waar je naar op zoek bent. Hennepzaad kun je in salades verwerken of door je smoothie doen.
Hennepzaad / Bron: Ludk Ková, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hennepzaad / Bron: Ludk Ková, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is hennepzaad?

Nootachtige smaak

Hennepzaad is het zaad van de hennepplant, Cannabis sativa. Deze kleine, knapperige zaden zijn veilig om te consumeren en bevatten alleen sporen van een psychotrope chemische stof, THC genaamd, de primaire psychoactieve stof in cannabis waarvan bekend is dat het een gevoel van euforie veroorzaakt. Deze zaden hebben een zachte, romige vulling met een milde, nootachtige smaak en worden meestal rauw gegeten. Je kunt hennepzaad bijvoorbeeld door een salade doen.

Hennep

Hennep is de gebruikelijke term voor een verscheidenheid aan planten in de cannabisfamilie. Het is een veelzijdige plant die kan worden omgezet in vezels, olie, was, hars, doek, brandstof en een breed scala aan andere nuttige producten. Hennep groeit over de hele wereld, omdat het een zeer veerkrachtige plant is die in een verscheidenheid aan omgevingsomstandigheden kan groeien.

Textiel van hennep, verbandgaas, touw, vezel en garen, tasje / Bron: Joep Vogels, Textielmuseum Tilburg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Textiel van hennep, verbandgaas, touw, vezel en garen, tasje / Bron: Joep Vogels, Textielmuseum Tilburg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Associatie met cannabis

De belangrijkste zorg die mensen hebben met eetbare hennepproducten, is dat het afkomstig is van een cannabisplant en dat het wordt geassocieerd met drugs en blowen. Hennepzaden die voor consumptie worden verkocht, bevatten echter minder dan 0,5% THC en zijn veilig om te eten.

Hennepzaad zit vol met voedingsstoffen

Hennepzaad is niet alleen rijk aan vezels, maar het bevat ook veel mineralen zoals kalium, magnesium en calcium, waardoor hennepzaad de status van een superfood heeft gekregen. De gezondheidsvoordelen die deze superfood biedt zijn:
  • Uitstekende 3:1-balans van omega-3 en omega-6-vetzuren, die de cardiovasculaire gezondheid (dus van hart en bloedvaten) bevorderen.
  • Hoog gehalte van gamma-linoleenzuur (GLA), een essentieel omega-6-vetzuur waarvan is bewezen dat het van nature hormonen in evenwicht houdt.
  • Het is een perfect eiwit dat niet alleen alle 20 aminozuren bevat, maar ook elk van de negen essentiële aminozuren die ons lichaam niet kan produceren.

Hennep / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Hennep / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
28 gram hennepzaad bevat ongeveer:
  • 161 calorieën
  • 3,3 gram koolhydraten
  • 9,2 gram eiwit
  • 12,3 gram vet
  • 2 gram vezels
  • 2,8 milligram mangaan
  • 15,4 milligram vitamine E
  • 300 milligram magnesium
  • 405 milligram fosfor
  • 5 milligram zink
  • 3,9 milligram ijzer
  • 0,1 milligram koper

Gezondheidsvoordelen van hennepzaad

Hennepzaad kent meerdere gezondheidsvoordelen.

Hennepzaad helpt bij het voorkomen van hartziekten

Hennepzaad bevat het aminozuur arginine, dat stikstofmonoxide produceert en leidt tot een lagere bloeddruk en een verlaagd risico op hart- en vaatziekten. Dit aminozuur leidt tot verlaagde niveaus van C-reactive protein (CRP), een eiwit dat tot hartaandoeningen kan leiden.

Hennepzaad vermindert ontsteking

Omdat hennepzaad ook gamma-linoleenzuur bevat, waarvan is bewezen dat het ontsteking vermindert, wordt gesuggereerd dat deze plant kan helpen bij het bestrijden van de ontstekingen en aandoeningen die daarmee verband houden. Hennepzaad vermindert:

Bosbessen / Bron: Couleur, PixabayBosbessen / Bron: Couleur, Pixabay

Hennepzaad is rijk aan antioxidanten

Van bosbessen tot pecannoten, er is een waaier aan voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten en die het lichaam beschermen tegen schadelijke vrije radicalen. Gelukkig kun je ook hennepzaadjes toevoegen aan deze lijst met voedingsmiddelen. Met een hoge concentratie vitamine E en fenolzuur, is hennep ideaal als het gaat om het verkrijgen van de broodnodige antioxidanten.

Hennepzaad verbetert huidproblemen

Hennepzaad is rijk aan veel vitale mineralen, maar de aanwezigheid van omega-3-vetzuren betekent ook dat hennepzaad van pas komt als je een probleemhuid hebt of huidaandoeningen zoals eczeem.

Hennepzaad is goed voor de cholesterolwaarden

Er worden niet alleen omega-3-vetzuren aangetroffen in hennepzaad, maar ook omega-6-vetzuren, en dit evenwicht helpt je zelfs om je metabolisme te versnellen. Hennepzaad bevat meer dan 30% vet uit linolzuur (omega-6) en alfa-linoleenzuur (omega-3). Als gevolg hiervan is er minder kans dat cholesterol zich op de bloedvaten vastzet.

Hennepzaad bestrijdt degeneratieve ziekten

Hennepzaad bevat een hoge concentratie alfa-linoleenzuur (ALA), waardoor het een hoge farmaceutische waarde heeft ten aanzien van degeneratieve chronische ziekten. Dit betekent mogelijk dat hennepzaad geschikt is als het gaat om de behandeling van kanker, cardiovasculaire aandoeningen en zelfs slopende ziekten zoals de ziekte van Alzheimer.

Hennepzaad komt de spijsvertering ten goede

Vezels zijn aanwezig in voedingsmiddelen zoals bonen en bruine rijst, maar worden ook in vrij hoge concentratie aangetroffen in hennepzaad, waardoor ze ideaal zijn voor een goede spijsvertering. Hennepzaad bevat zowel oplosbare als onoplosbare vezels en beide soorten vezels zijn nodig voor een goede darmwerking en gezonde poep.

Bijwerkingen van hennepzaad

Er zijn geen bijwerkingen bekend van hennepzaad. Hennepzaad bevat veel voedingsstoffen en er zijn anno 2018 geen geneesmiddeleninteracties bekend met medicijnen. Als je anticoagulantia of bloedverdunners gebruikt, is het wellicht verstandig om rustig aan te doen met hennepzaad omdat ze de bloedplaatjes remmen en een bloedingsrisico kunnen veroorzaken. Als je je zorgen maakt over mogelijke interacties met medicijnen die je slikt, neemt dan contact op met je apotheker of huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezond voedsel: hennepzaadGezond voedsel: hennepzaadDe eerste associatie met hennep is waarschijnlijk niet dat het gezond is, maar hennepzaad bevat veel voedingsstoffen die…
Superfoods: hennepzaad, chiazaad en lijnzaadSuperfoods zijn voedingsmiddelen die een hoog gehalte vitamines, mineralen en antioxidanten bevatten. Superfoods staan b…
De gezondste noten en zadenDe gezondste noten en zadenNoten zijn ideale vleesvervangers en daarom zeer geschikt voor vegetariërs. Hiernaast zitten noten en zaden vol met ijze…
De risico's van superfoodDe risico's van superfoodSuperfoods: er zijn er ontzettend veel en allemaal hebben ze een verschillende werking. Superfoods kunnen ontzettend goe…
Hennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodieselHennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodieselHennep kennen veel mensen alleen maar als een verdovend middel. Maar het gewas kan ook gewoon in de keuken worden gebrui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sweetlouise, Pixabay
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/323037.php
  • https://draxe.com/7-hemp-seed-benefits-nutrition-profile/
  • https://healthfreedomidaho.org/benefits-hemp-seeds
  • https://www.bonappetit.com/test-kitchen/ingredients/article/hemp-seeds
  • https://gezondnu.nl/dossiers/lekker-gezond/gezond-ontbijt/verschil-tussen-oplosbare-en-onoplosbare-voedingsvezels/
  • Afbeelding bron 1: Ludk Ková, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Joep Vogels, Textielmuseum Tilburg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 3: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 4: Couleur, Pixabay

Reageer op het artikel "Hennepzaad: gezondheidsvoordelen en voedingsstoffen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 19-04-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Noten en zaden
Medische informatie…
Schrijf mee!