InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Perzik: Voordelen van perziken voor de gezondheid

Perzik: Voordelen van perziken voor de gezondheid

Perzik: Voordelen van perziken voor de gezondheid Perziken zijn donzige vruchten die afkomstig zijn uit het noordwesten van China. Ze zijn lid van de steenfruitfamilie en bevatten één grote harde pit, net zoals kersen, abrikozen, pruimen en nectarines. Het binnenvlees van een perzik varieert in kleur van wit tot geel of oranje. Perziken zijn heerlijk in bijvoorbeeld een smoothie, ontbijtgranen, in yoghurt. De zomer is de beste tijd om verse perziken te kopen, wanneer ze op het hoogtepunt van hun seizoen zijn en de beste smaak, versheid en voedingswaarde hebben. Mensen opteren het best voor perziken met een strakke, pluizige huid die een klein beetje indeukt wanneer er op gedrukt wordt. Perziken in blik bevatten vaak zware siroop; mensen schaffen het best ingeblikte perziken aan zonder toegevoegde suikers of siropen.

Voedingswaarde van perzik

Eén onbewerkte middelgrote perzik met een gewicht van 154 gram bevat:
  • 0 gram cholesterol en natrium
  • 0,4 gram vet
  • 0,4 mg ijzer
  • 1,4 gram eiwit
  • 13 gram suiker
  • 14 mg magnesium
  • 16,7 gram koolhydraten
  • 2,3 gram vezels
  • 293 mg kalium
  • 31 mg fosfor
  • 60 calorieën
  • 9 mg calcium

Een middelgrote perzik bevat ook 2% of meer van de dagelijkse aanbevolen inname van vitamine E en K, niacine, folaat, ijzer, choline, kalium, magnesium, fosfor, mangaan, zink en koper.

Ziekten veroorzaakt door zwaarlijvigheid worden afgeremd door perziken / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)Ziekten veroorzaakt door zwaarlijvigheid worden afgeremd door perziken / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Aandoeningen door overgewicht

Steenfruit zoals perziken, pruimen en nectarines zijn uitstekend om ziekten veroorzaakt door zwaarlijvigheid af te remmen. Voorbeelden van dergelijke aandoeningen zijn diabetes mellitus (suikerziekte), het metabool syndroom en cardiovasculaire aandoeningen. Steenvruchten bevatten bioactieve en fenolische verbindingen met anti-obesitas en ontstekingsremmende eigenschappen die ook de slechte cholesterol (LDL) de leidt tot cardiovasculaire aandoeningen, kan verminderen. Deze voordelen zijn toe te schrijven aan vier belangrijke fenolische groepen in steenfruit: anthocyanines, chlorogene zuren, quercetines en catechines, die allemaal samenwerken en elkaar aanvullen om complicaties veroorzaakt door overgewicht te bestrijden.

Bloedarmoede

Een tekort aan vitamine C belemmert de opname van ijzer in het lichaam hetgeen leidt tot een ijzertekort in het bloed (ferriprieve anemie). Perziken bevatten ijzer en vitamine C. Dit zijn uitstekende voedingsmiddelen om bloedarmoede (anemie) te bestrijden. Het lichaam absorbeert ijzer het best wanneer de voedingsstof uit een plantaardige bron afkomstig is (zoals perziken), in combinatie met voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C (dus weer perziken).

Botten en tanden

De vitamine C in perziken helpt bij de bouw van botten en tanden. Vitamine C vermindert in combinatie met ijzer de absorptie van lood. Dit is nodig voor de juiste groei van weefsels, het herstel van kraakbeenderen en de versterking van de botten en tanden. De vitamine A in perziken helpt ook bij het bevorderen van de botgezondheid en tandgezondheid.

Diabetes mellitus (suikerziekte)

Personen met diabetes mellitus (suikerziekte) type 1 die vezelrijke diëten gebruiken, hebben lagere bloedglucosewaarden. Personen met diabetes mellitus type 2 hebben betere bloedsuikerspiegels, lipiden en insulineniveaus door het eten van vezelrijk voedsel. Eén middelgrote perzik levert ongeveer 2 gram vezels. De inname van circa 21-25 gram vezels / dag is aanbevolen voor vrouwen en mannen consumeren dagelijks het best 30-38 gram vezels / dag.

Gewichtsverlies

Perziken helpen bij het afvallen. Personen die de hoeveelheid granen verminderen en meer fruit (zoals perziken) consumeren, krijgen sneller een vol gevoel waardoor ze minder calorieën gaan consumeren. Perziken zijn ook goede bronnen van vezels, wat zorgt voor een snelle verzadiging en bijdraagt tot gewichtsverlies.

Kanker

Perziken zijn een uitstekende bron van de sterke antioxidant vitamine C. Ze helpen bijgevolg bij het bestrijden van de vorming van vrije radicalen waarvan bekend is dat ze kanker veroorzaken. Hoge vezelinnames van alle soorten groenten en fruit zijn geassocieerd met een verlaagd risico op dikkedarmkanker.

Hart

Het vezel-, kalium-, vitamine C- en choline-gehalte in perziken ondersteunen allemaal de hartgezondheid. Een verhoging van de kaliuminname in combinatie met een afname van de natriuminname is de belangrijkste voedingsverandering om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen. Naarmate de consumptie van plantaardige voeding stijgt, daalt het risico van alle leefstijlgerelateerde ziekten (zoals obesitas, suikerziekte en hartaandoeningen).

Huid

Vitamine C speelt een vitale rol bij de vorming van collageen, het ondersteuningssysteem van de huid. De antioxidant vitamine C kan voorts rimpels verminderen, de algemene huidtextuur verbeteren en huidbeschadiging door zonlicht en luchtvervuiling helpen bestrijden. Dit geldt voor de inname van in zijn natuurlijke vorm (in volledig voedsel zoals perziken) of door het toepassen van perzikextracten.

Immuunsysteem

Perziken zijn rijke bronnen van vitamine A, een voedingsstof die helpt bij het reguleren van het immuunsysteem. Ook vitamine C in perziken is belangrijk voor het afweersysteem. Perziken vormen op deze manier een goed alternatief voor mensen die geen sinaasappels lusten.

Ogen

De voordelen van het consumeren van allerlei groenten en fruit, inclusief perziken, zijn oneindig voor de gezondheid, Een hogere inname van fruit (drie of meer porties per dag) vermindert het risico en de progressie van leeftijdsgebonden maculadegeneratie, een oogaandoening waarbij het centrale gezichtsvermogen vervaagt. Perziken zijn dus een voorbeeld van ooggezonde voeding.

Schimmelinfectie

De polyfenolen en flavonoïden in perziken spelen een belangrijke rol bij de behandeling van candidiasis, een schimmelinfectie. Een perzik bevat ook gecondenseerde tannines die bescherming bieden tegen de schimmel Candida.

Spijsvertering

De voedingsvezels in perziken helpen bij het reguleren en verbeteren van de spijsvertering. De vrucht is ook een soort diureticum; het helpt namelijk om nieren en de blaas te reinigen.

Stress en perziken

In Hongarije wordt een perzik ‘de vrucht van de kalmte’ genoemd. De perzik heeft namelijk stressverlichtende en angstverminderende eigenschappen.

Perziken zijn goed voor zwangere vrouwen en hun baby's / Bron: PublicDomainPictures, PixabayPerziken zijn goed voor zwangere vrouwen en hun baby's / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Zwangerschap

Perziken zijn een energiebron voor zowel een zwangere vrouw als haar baby. Tijdens de zwangerschap zorgen hormonale veranderingen soms voor een vertraging van de darmbewegingen, hetgeen leidt tot obstipatie. Perziken zijn rijk aan vezels en verhelpen de constipatie. Perziken zijn ook rijk aan foliumzuur dat cruciaal is voor de ontwikkeling van een gezonde baby. Het helpt om ernstige aangeboren afwijkingen zoals spina bifida (open rug) te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is de invloed van fruit op je gezondheid?Wat is de invloed van fruit op je gezondheid?Fruit is een belangrijke leverancier van gezonde voedingsstoffen. Het bevat veel antioxidanten, die schadelijke stoffen…
De geneeskracht van perzikenDe geneeskracht van perzikenPerziken zijn een heerlijke sappige fruitsoort. Het perzikje is het sappige zusje van nectarientje. Van het schillen van…
Bosbessen: Voordelen voor gezondheid van de vruchtenBosbessen: Voordelen voor gezondheid van de vruchtenBosbessen (Vaccinium myrtillus) zijn populaire vruchten die groeien in clusters op struikgewas. Bosbessen, die variëren…
Andijvie: Voordelen voor gezondheid van deze bladgroenteAndijvie: Voordelen voor gezondheid van deze bladgroenteAndijvie (Cichorium endivia) is een éénjarig bladgewas dat tot de familie van de madeliefjes behoort en nauw verwant is…
Welke vitaminen zitten in welke voedingsmiddelen?Voldoende vitaminen in je lichaam binnenkrijgen is van levensbelang. Je krijgt ze binnen door gezond en gevarieerd te et…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • Geraadpleegd op 27 december 2018:
  • 11 Amazing Health Benefits of Peaches, https://www.naturalfoodseries.com/11-health-benefits-peach/
  • 18 Amazing Benefits Of Peaches, https://www.stylecraze.com/articles/benefits-of-peaches/#gref
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Health benefits of peaches, https://www.medicalnewstoday.com/articles/274620.php
  • Health Benefits of Peaches: A Delicious Summer Fruit, https://njaes.rutgers.edu/sshw/message/message.php?p=Health&m=301
  • The Health Benefits of Peaches, https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-peaches-health-benefits
  • Afbeelding bron 1: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Perzik: Voordelen van perziken voor de gezondheid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-05-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!