InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Pistachenoten: gezondheidsvoordelen en voedingswaarde

Pistachenoten: gezondheidsvoordelen en voedingswaarde

Pistachenoten: gezondheidsvoordelen en voedingswaarde De pistachenoot komt van de pistache (Pistacia vera), een kleine boom uit de pruikenboomfamilie (Anacardiaceae). De gezondheidsvoordelen van pistachenoten zijn onder meer het behoud van de gezondheid van bloedvaten, het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel, het verbeteren van de gezondheid van het hart, het verminderen van maculadegeneratie, het ondersteunen van de darmgezondheid, het helpen handhaven van de gezondheid van de huid, het ondersteunen van de gezondheid van het zenuwstelsel, het stimuleren van je libido, helpen bij het verhogen van het aantal rode bloedcellen, verminderen het risico op huidkanker en het bevorderen van de groei van weelderig haar. Pistachenoten hebben een uitstekende voedingswaarde; ze bevatten fosfor en ook de mineralen magnesium, ijzer, zink en calcium. Vitamine B1 is ook in ruime mate aanwezig in deze nootjes.
Geroosterde pistachenoot in dop / Bron: Muhammad Mahdi Karim edited by Noodle snacks, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)Geroosterde pistachenoot in dop / Bron: Muhammad Mahdi Karim edited by Noodle snacks, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)

Wat zijn pistachenoten?

De pistache is een kleine boom afkomstig uit Centraal-Azië en het Midden-Oosten. De boom produceert eetbare, groene zaden die op grote schaal worden geconsumeerd als voedsel.

Geschiedenis

Archeologieonderzoek toont aan dat pistachenoten al vanaf het begin der mensheid deel uitmaakt van het gewone voedselpatroon. Plinius de Oudere (geboren in 23 of 24 na Chr.) schrijft in een van zijn boeken dat pistacia, een van de bomen was die uniek is voor Syrië, en dat het zaad in Italië werd geïntroduceerd door de Romeinse proconsul in Syrië, Lucius Vitellius de Oude en in Hispania door Flaccus Pompeius. De moderne pistache P. vera werd voor het eerst gecultiveerd in de bronstijd in Centraal-Azië. Meer recentelijk wordt de pistache voor commerciële doeleinden gekweekt in delen van de Engelstalige wereld, zoals Australië, maar ook in New Mexico en Californië in de Verenigde Staten, waar het in 1854 werd geïntroduceerd als een tuinboom.

Voedingswaarde van pistachenoten

Voedingswaarde van pistachenoten per 100 gram (vitaminen en mineralen):

Vitamine of mineraalHoeveelheid
Vitamine A415 IU
Vitamine B10,87 mg
Vitamine B20,160 mg
Vitamine B31,3 mg
Vitamine B50,52 mg
Vitamine B61,7 mg
Vitamine B8-
Vitamine B11 (foliumzuur)51 μg
Vitamine B12-
Vitamine C5,6 mg
Vitamine D-
Vitamine E2,3 mg
Vitamine K13,2 μg
Jodium17 µg
Chloor-
Chroom?
Natrium1 mg
Kalium1025 mg
Calcium105 mg
Fosfor490 mg
IJzer3,92 mg
Magnesium121 mg
Koper1,5 mg
Zink2,2 mg
Selenium9 mcg
Mangaan1,2 mg
Molybdeen?
Fluoride-

Pistachenoten / Bron: Ckim06, Wikimedia Commons (Publiek domein)Pistachenoten / Bron: Ckim06, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Gezondheidsvoordelen van pistachenoten

Pistachenoten kennen diverse gezondheidsvoordelen, waaronder de volgende.

Stabiliseren van de bloedglucosespiegels

Pistachenoten bevatten matige hoeveelheden goede koolhydraten die opname ervan als glucose vertragen. Ook bevatten ze eiwit, vet en vezels, die allemaal het glucose-absorptieproces en de insulinereactie vertragen. Bovendien bevatten pistachenoten veel antioxidanten die kunnen helpen de functie van de cellen in de pancreas of alvleesklier die insuline aanmaken te behouden.

Goed voor het hart

Pistachenoten zijn rijk aan zowel enkelvoudig onverzadigde als meervoudig onverzadigde vetten, die helpen om het LDL-cholesterolgehalte (het 'slechte' cholesterol) te verlagen en je algehele cholesterolprofiel te verbeteren. De aanwezigheid van plantensterolen en talrijke anti-oxidanten helpen ook om de gezondheid van het hart te behouden.

Pistachenoten voor een gezonde bloeddruk / Bron: Kurhan/ShutterstockPistachenoten voor een gezonde bloeddruk / Bron: Kurhan/Shutterstock

Gezonde bloedvaten

Hoge bloeddruk heeft vele oorzaken, waaronder stugge bloedvaten. Pistachenoten helpen echter om de bloeddruk te beheersen door de stijfheid van het bloedvat te verminderen en hen in staat te stellen te dilateren (of te ontspannen) wanneer dit nodig is. Pistachenoten zijn rijk aan het aminozuur L-arginine, dat op zichzelf de vaatverwijding van de bloedvaten bevordert, maar wat interessanter is het feit dat een consistent gebruik van pistachenoten veel verschillende EDRF's (endothelium-derived relaxing factor) verhoogt, die de gezondheid van de bloedvaten bevorderen. EDRF houdt bloedvaten wijd en remt de samenklontering van trombocyten. Flexibele bloedvaten verminderen ook de kans op schade als gevolg van atherosclerose (slagaderverkalking).

Vermindert de kans op maculadegeneratie

Leeftijdsgebonden maculadegeneratie is een progressieve aandoening van het centrale gedeelte van het netvlies, de macula lutea, of gele vlek. Regelmatige inname van carotenoïde anti-oxidanten, zoals luteïne en zeaxanthine, wordt geassocieerd met een significante afname van het risico om deze aandoening te krijgen. Pistachenoten zijn rijk aan deze antioxidanten en helpen je om zo lang mogelijk je ogen gezond te houden.

Rijpende pistachenoten / Bron: Paolo Galli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Rijpende pistachenoten / Bron: Paolo Galli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Pistachenoten zijn darmvriendelijk

Voedingsmiddelen die de gezondheid van je darmbacteriën ondersteunen, zijn uiterst belangrijk om ziekte te voorkomen en ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk voedingsstoffen uit voedsel opneemt. In pistachenoten komt deze voedselbron vooral in de vorm van oplosbare vezels, die de bacteriën die in de darmen leven, kunnen metaboliseren. Deze vezel helpt de kolonies van goede bacteriën in de darmen te vergroten, wat leidt tot vermindering van risicofactoren voor verschillende ziekten zoals kanker, maagzweren en andere spijsverteringsaandoeningen.

Gezonde huid

Veroudering treft ook de huid. Een groot deel van dat effect kan te wijten zijn aan overmatige blootstelling aan UV-straling van de zon, die de huid kan beschadigen waardoor je er sneller ouder uitziet. Pistachenoten bevatten vitamine E, een van de beste en meest voorgeschreven vitaminen voor het behoud van de gezondheid van de huid. Vitamine E reflecteert een bepaalde hoeveelheid UV-straling en helpt ook om de hoeveelheid schade die de huid kan hebben te onderdrukken.

Pistachenoten aan een boom / Bron: Safa.daneshvar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pistachenoten aan een boom / Bron: Safa.daneshvar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Ondersteunt de gezondheid van het zenuwstelsel

Pistachenoten zijn rijk aan vitamine B6, wat een essentiële factor is voor het juiste eiwitmetabolisme. Eiwitmetabolisme moet op elkaar afgestemd zijn om de myelineschede rondom zenuwvezels te vormen. Het gaat hierbij om een wit, vetachtig weefsel dat de zenuwen van het perifere zenuwstelsel bedekt. Deze myelineschede zorgt ervoor dat geleiding van elektrische impulsen hun weg vinden naar hun beoogde doelen en niet verloren gaan.

Goed voor de geslachtsdrift

Vaak kan de oorzaak van een lage geslachtsdrift gerelateerd zijn aan zoiets eenvoudigs als onvoldoende vet in het dieet. In het bijzonder verzadigd vet, dat pistachenoten bevatten maar niet in overweldigende hoeveelheden. Testosteron is de belangrijkste bepalende factor voor libido en vereist vet en cholesterol voor de productie. Verzadigd vet leent zich voor cholesterol, wat zich vervolgens vertaalt in een verhoogde productie van dit belangrijke hormoon. De aanwezigheid van selenium en zink helpt ook bij de productie van testosteron, vooral bij mannen.

Pistache-ijs / Bron: Ninjason, UnsplashPistache-ijs / Bron: Ninjason, Unsplash

Pistachenoten helpen het aantal rode bloedcellen te verhogen

Als het gaat om het verhogen van het aantal rode bloedcellen of het behandelen van bloedarmoede, is een holistische benadering nodig om dit te bereiken. Pistachenoten bevatten redelijke hoeveelheden ijzer en aanzienlijke hoeveelheden koper, wat een zeer belangrijke factor is die de ijzerabsorptie bepaalt. Vitamine C zorgt er ook voor dat het ingenomen ijzer daadwerkelijk wordt gebruikt.

Vermindert het risico op huidkanker

Veel gevallen van huidkanker worden veroorzaakt door overmatige blootstelling aan de zon, waardoor ongewenste mutaties in huidcellen optreden. Pistachenoten bevatten beschermende vitamine E in de vorm van gamma-tocoferol, die de penetratie van de schadelijke UV-stralen in de huid blokkeert, waar ze geen schade kunnen veroorzaken. Vitamine E helpt ook om celmembranen te beschermen tegen de gevolgen van UV-schade en uitdroging, en zo de gezondheid van de cellen te versterken.

Pistachenoten bevorderen de groei van weelderig haar

De groei van weelderig haar vereist een gestage aanvoer van meerdere vitaminen en mineralen, waaronder vitamine E en biotine. Pistachenoten bevatten deze voedingsstoffen alsook het aminozuur L-arginine. Een veel voorkomende oorzaak van haaruitval is een slechte bloedtoevoer naar de haarzakjes, waardoor alle voedingsstoffen onbruikbaar worden. Adequate toevoer van voedingsstoffen ondersteunt ook normale haargroeicycli.

Pistachenoten uit Iran / Bron: Amin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Pistachenoten uit Iran / Bron: Amin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Pistachenoten eten

Er is een hele waaier aan mogelijke toepassingen van pistachenoten; het kan worden toegevoegd aan zowel zoete als hartige gerechten, die warm of koud worden geserveerd. Het kan worden gemengd in sauzen, gebruikt worden als een topping of op zichzelf als een snack of tussendoortje gegeten worden. Op de volgende manieren kun je de smaak en textuur van deze noten maximaliseren:

Voeg het toe aan je pestosaus
Walnoten of pijnboompitten worden meestal gebruikt voor pesto, maar pistachenoten, met hun mooie groene kleur, kunnen een goed alternatief zijn. Verwerk ze in een keukenmachine en combineer ze met olijfolie, verse basilicum en wat kruiden. Je krijgt daarmee een pestosaus met een milde en unieke nootachtige smaak.

Serveer met fruit
De romige, zoute smaak van pistachenoten kan vruchten goed aanvullen. Gesauteerde pistachenoten aan met boter en bruine suiker (gebruik een zeer kleine hoeveelheid) om ze een licht glazuur te geven. Sauteren duidt op een kooktechniek die veel weg heeft van roerbakken. Serveer daaroverheen vers gesneden fruit om een ​​verfrissend en gezond dessert te maken.

Gebruik het als een paneermeel
Gemalen pistachenoten kunnen hoofdgerechten een heerlijk korstje geven. Gebruik het om vis of kip te omhullen voordat je deze gaat frituren.

Pistachio Turkish delight / Bron: Jacknife88, Wikimedia Commons (Publiek domein)Pistachio Turkish delight / Bron: Jacknife88, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Welke pistachenoten uitzoeken?

Vergeet niet dat de kwaliteit van de pistachenoten belangrijk is, om ervoor te zorgen dat ze alleen gezondheidsvoordelen bieden. Blijf uit de buurt van pistachenoten die zijn gebleekt. Bleken wordt gedaan om de schillen van de noten witter te maken. Dit kan echter de niveaus van nuttige fytochemicaliën negatief beïnvloeden. Het proces laat ook resten bleekmiddel achter die schadelijk kunnen zijn voor je gezondheid. Selecteer alleen ongebleekte (biologische) pistachenoten om er zeker van te zijn dat ze veilig zijn en van de beste kwaliteit.

Speciale voorzorgsmaatregelen en waarschuwingen

Zwangerschap/borstvoeding

Informatie met betrekking tot veiligheid en werkzaamheid tijdens zwangerschap en borstvoeding ontbreekt in de literatuur anno 2019.

Interacties

Er zijn geen interacties met medicijnen bekend.

Traditionele vorm van Kulfi-ijs / Bron: Stu spivack, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Traditionele vorm van Kulfi-ijs / Bron: Stu spivack, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Bijwerkingen

De meeste bijwerkingen zijn geassocieerd met overgevoeligheid voor de plant of met allergische reacties.

Consumptie van pistachenoten

De noten worden vaak heel gegeten, vers of geroosterd en gezout, en worden ook gebruikt in pistacheroomijs, kulfi (ambachtelijk ijs zoals dat traditioneel al eeuwen wordt bereid op het Indisch subcontinent), spumoni (een klassiek Italiaans dessert dat in de Verenigde Staten is geëvolueerd tot een ijslaagje met slagroom en vaak gearomatiseerd is met chocolade, kers en pistachnoten), Napolitaanse ijstaart, pistachioboter, pistachepasta (iets dat veel gebruikt wordt in de Franse patisserie) en snoepgoed zoals baklava, pistachechocolade, etc.

Productie van pistachenoten

In 2016 bedroeg de wereldproductie van pistachenoten 1,1 miljoen ton, met de Verenigde Staten en Iran als de leidende producenten, samen goed voor 68% van het totaal. Minder grote producenten zijn Turkije en China.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Recepten met pistachenotenPistachenoten, je vindt ze lekker of niet. Meestal zit er niets tussen als het om pistachenoten gaat. Naast pistachenote…
Drie lekkere wellnessdranken met pistacheDrie lekkere wellnessdranken met pistacheSmoothie’s en wellnessdranken zijn niet alleen lekker maar ook gezond. Pistachenoten hebben veel enkelvoudige en onverza…
Zijn pistachenoten gezond?Zijn pistachenoten gezond?Zijn pistachenoten gezond? Lekker dat zeker, maar wat zit er eigenlijk in een pistachenoot? En is deze inhoud gezond of…
Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!In de wereld worden er veel noten gegeten. Noten bevatten, in verhouding met veel andere producten, vrij veel calorieën…
De geneeskracht van pistachenotenDe geneeskracht van pistachenotenPistachenoten bevatten de meeste fytonutriénten van alle noten. Pistachenoten komen oorspronkelijk uit Groot Iran (Iran…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Pistache
  • https://www.naturalfoodseries.com/11-benefits-pistachios/
  • https://foodfacts.mercola.com/pistachios.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Pistachio
  • https://www.stylecraze.com/articles/top-12-health-benefits-of-pistachios/#gref
  • https://www.drugs.com/npp/pistachio.html
  • https://www.ntvg.nl/artikelen/stikstofoxyde-nieuw-licht-op-vele-klinische-syndromen/volledig
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kulfi
  • https://www.chefsteps.com/activities/spumoni
  • Afbeelding bron 1: Muhammad Mahdi Karim edited by Noodle snacks, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)
  • Afbeelding bron 2: Ckim06, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Kurhan/Shutterstock
  • Afbeelding bron 4: Paolo Galli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 5: Safa.daneshvar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 6: Ninjason, Unsplash
  • Afbeelding bron 7: Amin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 8: Jacknife88, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 9: Stu spivack, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Pistachenoten: gezondheidsvoordelen en voedingswaarde"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-03-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Noten en zaden
Medische informatie…
Schrijf mee!