InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van perzikenpoeder

De geneeskracht van perzikenpoeder

De geneeskracht van perzikenpoeder De perzikboom groeit van nature alleen in China. Deze boom heeft een heerlijke vrucht. Dat is de reden dat hij momenteel over heel de wereld wordt gekweekt. Hij doet het vooral goed in een iets koeler klimaat. Een verse perzik is lekker. Wat dat betreft is het onnodig om perzikenpoeder te gebruiken. Toch kan dit poeder makkelijk zijn in het gebruik en op een snelle, aangename en smaakvolle manier zorgen voor extra suppletie van vitaminen, mineralen en polyfenolen.
Botanische tekening perzik / Bron: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening perzik / Bron: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Algemene informatie perzikpoeder

Perzikpoeder wordt verkocht in vele webwinkels. Perzikpoeder wordt gevriesdroogd. Op deze manier wordt er een poeder gemaakt van het vruchtvlees van de perzik. Ook de schil kan worden meegenomen tijdens het vriesdrogen. Vanaf het begin van het derde millennium worden er steeds meer onderzoeken gedaan naar wat door wetenschappers nutraceutische producten en functionele voeding wordt genoemd. Nutraceutisch is een samentrekking van nutriënt en farmaceutisch. Het verwijst naar de medicinale werking van perzik. Functionele voeding is voeding die wordt gegeten om een bepaald medicinaal doel te bereiken.

Gebruikstips perzikpoeder

Dit poeder kun je gebruiken om ijs te maken maar ook om aan bakwaren toe te voegen. Daarnaast is het in water oplosbaar. Dat betekent dat je er een instant sap van kan maken. Ook is dit poeder eenvoudig toe te voegen aan een smoothie of sap, om deze een extra gezondheidstimulerende boost mee te geven. Perzikpoeder is de ideale smaakgever als je een perziktaart of perzik-kwarktaart wilt maken. Ook kun je het gebruiken voor een vruchtenmousse. Als je zelf een chocoladesaus maakt, kun je deze extra voedingswaarde en fruitsmaak geven door er het poeder, dat gemaakt is van perzikenpuree, er door te doen. Als je ‘s morgens een havermout of muesli neemt, is het een idee om er een beetje perzikpoeder door te doen.

Dwergperziken / Bron: Stan Shebs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Dwergperziken / Bron: Stan Shebs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Naamgeving

Waarom gebruiken we Latijn in de wetenschap? Een kort antwoord is: zodat we zeker weten over welke plant het gaat. Prunus persica is de Latijnse naam van de perzikboom.

Polyfenolen in perzik

In perzik zitten vele vitaminen en mineralen maar ook polyfenolen zijn erg belangrijk en deze zorgen voor de geneeskrachtige werking van perzik. Caffeoylquinidezuur is de belangrijkste polyfenol in perzik. Uit onderzoek blijkt dat onrijpe perzik over meer geneeskrachtige stoffen beschikt dan rijpe perzik. Een van die stoffen heet chlorogeenzuur. Deze stof draagt voor een belangrijk deel bij aan de antioxidantwerking van perziken. Wetenschappers kunnen meten dat chlorogeenzuur veel vrije radicalen vangt en onschadelijk maakt. Vrije radicalen kunnen gezonde cellen kapot maken en op den duur kanker veroorzaken.

Perzik tegen tumorgroei

Amerikaanse onderzoekers zien in 2014 dat polyfenolen in perzik de tumorgroei sterk onderdrukken. Je kunt drie of meer perziken per dag eten om benodigde hoeveelheid polyfenolen binnen te krijgen maar je kunt ook wat perzikenpoeder innemen. In het onderzoek werd getest op borstkankercellijnen. Deze bleken niet goed bestand tegen de polyfenolen uit perzik.

Onrijpe perziken

Koreaanse Onderzoekers deden een studie naar de mogelijkheden van het gebruiken van onrijpe perzik als supplement. De onderzoekers zagen dat er veel gezonde stoffen in poeder van onrijpe perziken zaten en bevelen de onrijpe perzik aan als extra voedingsmiddel ofwel een supplement. Perzik eten kan vele ziekten op afstand houden door de grote antioxidantwaarde van de polyfenolen in perzik, zo schrijven de onderzoekers. Er is nog geen onrijpe perzikenpoeder op de markt. Je zou perzikpoeder zelf kunnen maken door gedroogde perziken te vermalen. Een perzikboom groeit goed in Nederland en België.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van perzikenDe geneeskracht van perzikenPerziken zijn een heerlijke sappige fruitsoort. Het perzikje is het sappige zusje van nectarientje. Van het schillen van…
Zelfgemaakt ice tea met citroen en perzikkenTijdens de warme zomermaanden zoeken we allerlei verfrissende drankjes. Het maken van je eigen ijsthee brengt een gezond…
Iets fruitigs op tafelDoor de kruidige pittige smaak zijn deze fruitige gerechten lekker bij kip of wild, maar u kunt ze natuurlijk ook als ve…
Drie verrukkelijke perzikencocktailsDrie verrukkelijke perzikencocktailsMet deze heerlijke perzikencocktails creëert u een zomerse sfeer in huis. De cocktails zijn makkelijk te bereiden en in…
Toetjes voor een lekker zoete nasmaakToetjes voor een lekker zoete nasmaakIeder seizoen worden er weer nieuwe recepten bedacht en uiteraard ook voor het nagerecht. Vaak zijn het varianten op bes…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jack Dykinga, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Perziken tumorgroei: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24745759
  • Onrijpe perziken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3819476/
  • Antioxidanten perzikpoeder: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19857078
  • Foto´s: publiek domein, wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Stan Shebs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van perzikenpoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 06-08-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!