InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Komkommers: Voordelen voor gezondheid van vrucht komkommer

Komkommers: Voordelen voor gezondheid van vrucht komkommer

Komkommers: Voordelen voor gezondheid van vrucht komkommer Komkommers zijn, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen groenten. Deze vruchten zijn leden van de plantenfamilie Cucurbitaceae (komkommerfamilie), die ook pompoenen en meloenen bevat. Het meest voorkomende type komkommer dat in een supermarkt aanwezig is, is de tuinkomkommer (Cucumis sativus). Dit plantaardig voedsel voegt frisheid en smaak toe aan salades, sandwiches en bijgerechten. Daarnaast is komkommer soms ook aanwezig in verzorgingsproducten. Komkommers bevatten weinig calorieën maar wel een grote hoeveelheid water, vitaminen, mineralen en voedingsstoffen. Het eten van komkommers heeft hierdoor veel gunstige gezondheidsvoordelen, zoals gewichtsverlies, voldoende hydratatie van het lichaam, een regelmatige spijsvertering en lagere bloedsuikerspiegel.

Voedingsstoffen in komkommers

Komkommers bevatten weinig calorieën maar hebben wel veel belangrijke vitaminen en mineralen aan boord.

Met schil

300 gram rauwe komkommer met schil bevat volgende voedingsstoffen:
  • calorieën: 45
  • eiwit: 2 gram
  • kalium: 13% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • koolhydraten: 11 gram
  • magnesium: 10% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • mangaan: 12% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • totaal vet: 0 gram
  • vezels: 2 gram
  • vitamine C: 14% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • vitamine K: 62% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • water: 96%

De schil van komkommers bevat veel vezels, vitaminen en mineralen en daarom eten mensen best een rauwe komkommer in zijn geheel op.

Zonder schil

Self Nutrition Data heeft uitgebreide tabellen met de voedingsstoffen van een geschilde komkommer online staan.

Bevordering van botgezondheid

De belangrijkste voedingsstof in komkommers is vitamine K, wat nodig is voor de botgezondheid. Deze voedingsstof is namelijk nodig voor de botvorming. Een tekort aan vitamine K is gekoppeld aan osteoporose en een verhoogd risico op botbreuken.

Bevordering van gewichtsverlies

Komkommers zijn caloriearm. Een hele komkommer van 300 gram telt slechts 45 calorieën. Mensen kunnen bijgevolg veel komkommers eten zonder in gewicht bij te komen. Bovendien is het hoge watergehalte van komkommers ook nuttig bij het afvallen.

Bevordering van gezonde huid

Een paar komkommerplakjes op gezwollen ogen drukken heeft een rustgevend effect op de huid en vermindert huidirritatie en zwelling. Ook voor de behandeling van acne (huidaandoening met ontsteking van talgklieren) en zonnebrand is het toepassen van plakjes komkommer op de huid nuttig. De pulp van komkommer bestaat voornamelijk uit water, vitamine C en cafeïnezuur. Dit is een natuurlijke chemische stof die ontstekingsremmende eigenschappen bezit.

Bevordering van hartgezondheid

Flavonoïden, bepaalde antioxidanten in komkommers, bieden bescherming tegen hartziekten. Verder is het dagelijks consumeren van gedroogde komkommerzaadextracten ook nuttig. Dit:
  • verhoogt de ‘goede HDL-cholesterol en
  • verlaagt de ‘slechte’ LDL-cholesterol
  • verlaagt de triglyceriden
  • verlaagt het totaal cholesterol

Bevordering van hydratatie

Water is cruciaal voor een goede werking van het lichaam. Het zorgt voor de temperatuurregulatie en het transport van afvalproducten en voedingsstoffen. Groenten en fruit zijn een goede bron van water naast het drinken van water en andere vloeistoffen. Een verhoogde inname van fruit en groenten verbetert de hydratiestatus van het lichaam. Komkommers bestaan voor ongeveer 96% uit water en zijn daarom bijzonder effectief bij het bevorderen van de hydratatie.

Bevordering van spijsvertering

Het eten van een komkommer is goed voor het spijsverteringsstelsel en dan vooral voor de darmgezondheid. Uitdroging is een belangrijke risicofactor voor constipatie. De doorgang van ontlasting is moeilijker wanneer onvoldoende vocht in het lichaam aanwezig is. Komkommers bevatten veel water en bevorderen de hydratatie. Door voldoende vocht in het lichaam, verbetert de consistentie van de ontlasting, hetgeen constipatie voorkomt en helpt bij het behoud van een regelmatig stoelgangspatroon. Bovendien bevatten komkommers vezels, die de stoelgang helpen reguleren. Vooral pectine, het type oplosbare vezel in komkommers, verhoogt de stoelgangfrequentie.

Verbetering van slechte adem

Wanneer bacteriën ingesloten voedseldeeltjes aanvallen, ontstaat een slechte adem. De vloeistof in komkommers, evenals de productie van speeksel teweeggebracht door het kauwen op een komkommer, helpt om de mond te reinigen en spoelt de bacteriën weg.

Verlaagd risico op chronische ziekten en kanker

In komkommers zijn antioxidanten (vooral flavonoïden en tannines) aanwezig, die vrije radicalen blokkeren. De opeenhoping van schadelijke vrije radicalen veroorzaakt verschillende soorten chronische ziekten. Oxidatieve stress veroorzaakt door vrije radicalen is geassocieerd met kanker en hart-, long- en auto-immuunziekten. Diverse soorten fruit en groenten, waaronder komkommers, zijn rijk aan gunstige antioxidanten die het risico op deze aandoeningen verminderen.

Verlaging van bloedsuikerspiegel

Komkommers helpen mogelijk bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel en voorkomen sommige complicaties van diabetes mellitus (suikerziekte). Komkommers verminderen tevens mogelijk oxidatieve stress en voorkomen ook diabetesgerelateerde complicaties. Anno januari 2019 zijn de onderzoeken echter toegespitst op reageerbuis- en dierstudies. Verder onderzoek is bijgevolg nodig om te bepalen hoe komkommers de bloedsuikerspiegel bij mensen kunnen beïnvloeden.

Risico door het eten van komkommers

Omdat een komkommer relatief veel vitamine K bevat, heeft een te hoge consumptie van dit plantaardig voedsel mogelijk negatief effect op de bloedstolling. Mensen die warfarine of Coumadin of vergelijkbare bloedverdunnende geneesmiddelen gebruiken, mogen hun inname van komkommer niet plotseling verhogen zonder een arts te raadplegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is komkommer gezond?Is komkommer gezond?Is komkommer gezond? Ja! Komkommers zijn zeer gunstig voor de algehele gezondheid. Komkommers zijn namelijk rijk aan nut…
De komkommer komt oorspronkelijk uit IndiaDe komkommer komt net als de augurk, de pompoen, de meloen en de courgette uit de familie van de komkommerachtigen. Dit…
Komkommer in de keukenKomkommer in de keukenEén van de weinige groenten die je in de salade doet en op vermoeide ogen, komkommer. Lekker gemakkelijk, je snijdt een…
Mango, goed voor onder andere je huid en hartMango, goed voor onder andere je huid en hartGroenten en fruit leveren ons vitamines en zorgen ervoor dat ons lijf gezond blijft. Toch hebben bepaalde soorten fruit…
Djeroek poeroet gezond?Djeroek poeroet gezond?De bladeren van de djeroek poeroet zijn erg gezond voor je. Ze zijn een geweldig product voor gezonde tanden en tandvlee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay (bewerkt)
  • Geraadpleegd op 6 januari 2019:
  • 13 Impressive Health Benefits of Cucumber, https://www.naturalfoodseries.com/13-benefits-cucumber/
  • 7 Health Benefits of Cucumbers, https://www.health.com/nutrition/health-benefits-cucumbers
  • 7 Health Benefits of Eating Cucumber, https://www.healthline.com/nutrition/7-health-benefits-of-cucumber
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Cucumbers: Health Benefits & Nutrition Facts, https://www.livescience.com/51000-cucumber-nutrition.html
  • How to get the health benefits of cucumber, https://www.medicalnewstoday.com/articles/283006.php

Reageer op het artikel "Komkommers: Voordelen voor gezondheid van vrucht komkommer"

Infoteur: Miske
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!