InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Boerenkool: Voordelen voor gezondheid van deze groente

Boerenkool: Voordelen voor gezondheid van deze groente

Boerenkool: Voordelen voor gezondheid van deze groente Boerenkool is een lid van de kruisbloemenfamilie (Brassicaceae), evenals kool en spruitjes. Boerenkool groeit goed in de koudere wintermaanden en vormt een goede aanvulling wanneer andere groenten en fruit minder gemakkelijk beschikbaar zijn. Deze stevige en knapperige groene wintergroente heeft veel vezels aan boord. Boerenkool kan rauw, gestoomd, gestoofd, gekookt, gebakken of toegevoegd worden aan salades, smoothies, broodjes, wraps, soepen en stoofschotels. De groente bevat onder andere antioxidanten, calcium, vezels en vitamine K. De voedingsstoffen in boerenkool bevorderen het welzijn en voorkomen een reeks gezondheidsproblemen. Boerenkool is bijvoorbeeld goed voor de huid, het haar, de botten en het hart.

Voedingsstoffen van boerenkool

Boerenkool is een groene groente die rijk is aan voedingsstoffen en vezels. Boerenkool bevat heel weinig vet, maar een groot deel van het vet bevat het omega-3 vetzuur alfa-linoleenzuur. Doordat boerenkool erg weinig calorieën telt, is de groente één van de meest voedzame voedingsmiddelen die er bestaan. Meer boerenkool eten is een geweldige manier om de totale hoeveelheid voedingsstoffen in de voeding drastisch te verhogen.
  • antioxidanten: Boerenkool heeft veel krachtige antioxidanten aan boord, zoals quercetine en kaempferol.
  • bètacaroteen: Bètacaroteen is een antioxidant die het lichaam omzet in vitamine A. De immuunfunctie, het gezichtsvermogen en de voortplantingsfunctie steunen op de aanwezigheid van voldoende vitamine A in het lichaam.
  • luteïne en zeaxanthine: Deze voedingsstoffen verminderen het risico op leeftijdsgebonden maculadegeneratie en leeftijdsgebonden cataract.
  • vitamine C: Boerenkool is eveneens extreem rijk aan vitamine C (meer dan sinaasappels). Dit zorgt voor de opbouw en het onderhoud van collageen,
  • vitamine K: Vitamine K zorgt voor de bloedstolling. Bij een tekort ontstaan diverse gezondheidsproblemen zoals een beroerte, osteoporose, spieratrofie (verlies van spiermassa) en nierstenen ook minder snel tot stand wanneer mensen onvoldoende kalium innemen.

Voedingswaardetabel.nl heeft een gedetailleerde lijst van voedingsstoffen rauwe boerenkool en gekookte boerenkool online geplaatst.

Soorten boerenkool

Er zijn diverse soorten boerenkool bekend. Deze hebben allen een beetje andere voedingsprofielen. Doorgaans zijn jongere bladeren en zomerbladeren minder bitter en vezelig.

Palmkool

Palmkool (Lacinato boerenkool) is een donkerblauwe variëteit met een schilferige textuur die steviger, robuuster en minder bitter is dan gewone boerenkool. De bladeren zijn langer en vlak en blijven dezelfde textuur houden na het koken. Voor het maken van boerenkoolchips, is palmkool een ideale groente.

Rode boerenkool

Rode boerenkool (Red Curly Kale) heeft meestal een paarse kleur. Dit type boerenkool heeft strakke, gegolfde bladeren die gemakkelijk te scheuren zijn.

Rode Russische boerenkool

Rode Russische boerenkool heeft platte bladen die een beetje doen denken aan eikenbladeren. De kleur van de stengels zijn lichtpaars van kleur, terwijl de bladeren roodgekleurd zijn. De stengels bezitten veel vezels en zijn meestal niet eetbaar, omdat het lastig is om hierop te kauwen en deze vervolgens door te slikken. De zoete en delicatere bladeren van rode Russische boerenkool passen prima in onder andere salades, sandwiches en sappen.

Voordelen voor gezondheid van boerenkool

Bloed

Vitamine C en ijzer zijn ook aanwezig in boerenkool. Vitamine C helpt het lichaam om ijzer te absorberen. Een adequate inname van ijzer helpt bij het voorkomen van bloedarmoede door ijzertekort (ferriprieve anemie)

Botten

In boerenkool bevindt zich vitamine K, hetgeen belangrijk is voor de botgezondheid. Mensen die weinig vitamine K innemen, krijgen sneller te maken met botbreuken. Vitamine K wordt meestal door het lichaam zelf gecreëerd, maar het eten van voldoende vitamine K is toch belangrijk voor een goede functie en onderhoud van de botten.

Diabetes mellitus (suikerziekte)

Antioxidanten
Boerenkool bevat de antioxidant alfa-liponzuur. Deze stof helpt mogelijk om de glucosespiegels te verlagen, de insulinegevoeligheid te verhogen en de perifere neuropathie en autonome neuropathie te verlagen bij patiënten met diabetes mellitus. Niettemin zijn deze conclusies vooral toegespitst op hoge doses alfa-liponzuur die een arts intraveneus (via een ader) toedient, in plaats van voedingsbronnen. Toch is het belangrijk om voldoende antioxidanten in te nemen voor de verbetering van de algemene gezondheid.

Vezels
De vezels en antioxidanten in boerenkool bieden mogelijk bescherming tegen suikerziekte. Door veel vezels in te nemen, verlaagt namelijk de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes mellitus type 1. Ook verbeteren de waarden van de bloedsuikerspiegel, de lipiden en het insulinegehalte.

Hartziekte

In boerenkool bevinden zich vezels, kalium, vitamine C en vitamine B6. Deze ondersteunen allemaal de gezondheid van het hart. Door meer kalium in te nemen, verwijden de bloedvaten, verlaagt de bloeddruk en voorkomen mensen hart- en vaataandoeningen.

Huid en haar

In boerenkool bevindt zich erg veel bètacaroteen. Het lichaam zet deze carotenoïde om omgezet in vitamine A. Hierdoor groeien alle lichaamsweefsels zoals het haar en de huid. Bètacaroteen is ook nodig voor de talgproductie, de olie die helpt de huid en het haar gehydrateerd te houden. Gekookte boerenkool biedt ook veel vitamine C, wat nodig is voor de opbouw en het onderhoud van collageen, het belangrijkste eiwit dat structuur biedt voor de huid, het haar en de botten.

Kanker

Boerenkool bevat chlorofyl. Deze stof voorkomt dat het lichaam heterocyclische amines absorbeert. Deze chemicaliën die geassocieerd zijn met kanker worden geproduceerd bij het grillen van dierlijke voedingsmiddelen op hoge temperatuur. Het lichaam kan niet veel chlorofyl opnemen. Chlorofyl in boerenkool bindt zich echter toch aan deze aanwezige kankerverwekkende stoffen zodat het dat het lichaam de giftige stoffen niet opneemt. Op deze manier is het mogelijk om het risico op kanker te beperken. Het is bijgevolg aanbevolen om bijvoorbeeld bij een gegrilde steak steeds groene groenten zoals boerenkool te eten.

Spijsvertering

Eén kopje gekookte boerenkool heeft meer dan 1.000 procent meer vitamine C dan één kop gekookte spinazie. In tegenstelling tot spinazie, bevat boerenkool weinig oxalaat. Het aanwezige calcium en ijzer in boerenkool wordt met andere woorden gemakkelijker opgenomen door het spijsverteringsstelsel. Boerenkool heeft voorts veel vezels en water aan boord. Beiden helpen bij het voorkomen van constipatie en bevorderen een regelmatig stoelgangpatroon.

Risico's

Een patiënt met een hartziekte krijgt mogelijk bètablokkers voorgeschreven, een type medicatie dat leidt tot een verhoging van de kaliumspiegel in het bloed. Mensen die bètablokkers nemen, moeten opletten met het consumeren van voedingsrijke voedingsproducten (zoals gekookte boerenkool en bananen) en mogen deze slechts met mate innemen. Wanneer patiënten met nierproblemen te veel kalium innemen, veroorzaakt dit ernstige gezondheidsproblemen of zelfs de dood. Mensen die voorts Warfarine of een ander type bloedverdunner nemen, moeten ook opletten met het consumeren van boerenkool omdat deze groente de werking van bloedverdunners verstoort.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde voeding: BoerenkoolBoerenkool maakt sinds jaar en dag deel uit van de Noord-Europese eetgewoonte. Het is een groente die vaak wordt gezien…
Turbo Boost voedselsoortenTurbo Boost voedselsoortenEr bestaan groenten en fruit die je helpen vet te verbranden door er veel van te eten. De meeste mensen weten niet over…
De goede eigenschappen van groente en fruitGroente en fruit zijn gezond, omdat er vitamines en andere voedingsstoffen inzitten. Maar welke effecten hebben sommige…
Superfood: boerenkoolBij superfoods denk je vaak aan allerlei exotische vruchten, aan speciale zaden of aan vreemde voedingssupplementen zoal…
Wat is de invloed van fruit op je gezondheid?Wat is de invloed van fruit op je gezondheid?Fruit is een belangrijke leverancier van gezonde voedingsstoffen. Het bevat veel antioxidanten, die schadelijke stoffen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 127071, Pixabay
  • Geraadpleegd op 10 januari 2019:
  • 10 Health Benefits of Kale, https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-kale#section10
  • 10 Health Benefits of Kale, https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-kale
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Eating Kale: Top 10 Health Benefits, https://www.mindbodygreen.com/0-4408/Eating-Kale-Top-10-Health-Benefits.html
  • Voedingswaarde gekookte boerenkool, https://www.smakelijketenzonderzout.nl/voedingswaarde/4989/gekookte-boerenkool
  • Voedingswaarde rauwe boerenkool, https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=639
  • What are the health benefits of kale?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/270435.php?sr

Reageer op het artikel "Boerenkool: Voordelen voor gezondheid van deze groente"

Infoteur: Miske
Laatste update: 30-07-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!