InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Bosbessen: Voordelen voor gezondheid van de vruchten

Bosbessen: Voordelen voor gezondheid van de vruchten

Bosbessen: Voordelen voor gezondheid van de vruchten Bosbessen (Vaccinium myrtillus) zijn populaire vruchten die groeien in clusters op struikgewas. Bosbessen, die variëren in grootte, hebben een diepe blauwpaarse kleur met een dunne, doorschijnende schil en kleine zaadjes. Bosbessen zijn heerlijk zo op te eten, maar ook in een kom yoghurt of havermout of een smoothie is deze fruitsoort heerlijk. De vruchten zijn tevens als een extract, sap of capsule beschikbaar. Bosbessen bieden daarnaast enkele voordelen voor de gezondheid, bijvoorbeeld voor het hart en de ogen. De gezondheidsvoordelen van bosbessen zijn voornamelijk toe te schrijven aan anthocyanidinen. Dit zijn uitzonderlijke antioxidanten die aanwezig zijn in rood en paars fruit en rode en paarse groenten.

Voedingsstoffen in bosbes

Voedingstabel

100 gram rauwe bosbessen bevat volgende voedingsstoffen:
  • calcium: 1%
  • calorieën van vet: 3
  • calorieën: 57
  • cholesterol: 0 mg
  • eiwit: 1 gram
  • ijzer: 2%
  • natrium: 1 mg
  • suiker: 10 gram
  • totaal koolhydraten: 14 gram
  • totaal vet: 0 gram
  • verzadigd vet: 1 gram
  • vitamine A: 1%
  • vitamine C: 16%
  • voedingsvezels: 2 gram

Fytochemicaliën

Bosbessen zijn zeer rijk aan fytochemicaliën. Dit zijn van nature voorkomende plantaardige stoffen, zoals ellaginezuur en anthocyanidinen, die verantwoordelijk zijn voor de blauwe, indigo en rode kleur. Fytochemicaliën hebben een antioxiderende werking. Dit houdt in dat de bosbessen dankzij deze stoffen kunnen helpen om het lichaam te beschermen tegen diverse ziekten. Bosbessen bieden net als alle andere bessen vergelijkbare voordelen op dit gebied.

Vezels

De vruchten bevatten ook een behoorlijke hoeveelheid oplosbare vezels, waardoor de snelheid waarmee suiker in de bloedbaan vrijkomt, wordt vertraagd en het spijsverteringssysteem goed blijft functioneren.

Vitamine C

Bosbessen (en andere bessen zoals frambozen en bramen) zijn een uitstekende bron van vitamine C, die cellen helpt beschermen tegen schade en helpt bij de opname van ijzer.

Voordelen voor gezondheid van deze vruchten

Botten

Bosbessen zijn goed voor de botgezondheid. Ze zijn rijk aan calcium, ijzer, magnesium, fosfor, zink en vitamine K, die allemaal helpen om de botten te versterken en de botstructuur te behouden. Een te lage inname van vitamine K leidt sneller tot fracturen (botbreuken). Bosbessen eten houdt de botten bijgevolg sterk.

Hart en bloedvaten

Anthocyanidinen zijn zeer actieve fytonutriënten die aanwezig zijn in bosbessen. Deze worden in de bloedbaan getransporteerd en werken in op de bloedvaten. Hierdoor is de inname van vruchten en fruit met anthocyanidinen gekoppeld aan een vermindering van hart- en vaatziekten (door de bloedvaten rondom het hart te beschermen).

Hersenen

Bosbessen zijn rijk aan flavonoïden. Deze stoffen kunnen de bloed-hersenbarrière passeren en het gebied van de hersenen beïnvloeden dat geassocieerd is met geheugen en motoriek. Ouderen die bosbessen eten gedurende drie maanden, scoren beter op een geheugentest dan ouderen die deze vruchten niet eten. Ook bij kinderen verhoogt het drinken van bosbessensap het geheugen. Bosbessen bevatten tevens anthocyaninen, een ander type flavonoïde. Anthocyanen beschermen de hersenen tegen oxidatieve stress, die is gekoppeld aan de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson, kanker, een hoge bloeddruk, diabetes mellitus, spierverlies en andere ernstige aandoeningen.

Huid

Collageen, het ondersteuningssysteem van de huid, is sterk afhankelijk van vitamine C en helpt huidbeschadiging te voorkomen die het gevolg is van UV-stralen, rook, stof en vervuiling. Bosbessen zijn rijk aan deze huidgezonde vitamine.

Ogen

Bosbessen zijn ook ooggezonde voedingsmiddelen. Deze vruchten beschermen namelijk tegen leeftijdsgebonden maculadegeneratie.

Spijsvertering

Bosbessen bevatten veel vezels die goed zijn voor een regelmatige spijsvertering en de preventie van constipatie. Daarnaast zorgen vezels voor een langer vol gevoel waardoor mensen zich niet gaan overeten.

Aankopen en bewaren van bosbessen

Bosbessen moeten stevig en vrij van vocht zijn bij aankoop, want vocht op de bosbessen doet ze sneller bederven. De bosbessen worden voorts best in de koelkast bewaard, maar mensen consumeren de populaire fruitsoort best binnen enkele dagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bosbessen, een feest voor lichaam en geestBosbessen, een feest voor lichaam en geestDat fruit gezond voor je is weet iedereen. Bosbessen zijn echter superfruit, ze zijn een goede bron van vitamines en ant…
Afvallen met bosbessenBosbessen zijn erg gezond. Kunnen bosbessen je helpen bij het afvallen? Zo ja, waarom en wat is de kracht van bosbessen?…
De blauwe bes als geneesmiddelDe blauwe bes als geneesmiddelSamen met de aardbei behoort de blauwe bosbes tot de gezondste fruitsoort. Zoals de meeste andere vruchten, beschikt ook…
Fruit, wat is gezonder?Fruit, wat is gezonder?Fruit verzorgt het lichaam optimaal met belangrijke vitaminen en mineralen. Echter, sommige fruitsoorten zijn nog gezond…
Mango, goed voor onder andere je huid en hartMango, goed voor onder andere je huid en hartGroenten en fruit leveren ons vitamines en zorgen ervoor dat ons lijf gezond blijft. Toch hebben bepaalde soorten fruit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Free-Photos, Pixabay
  • Geraadpleegd op 24 januari 2019:
  • 7 Health Benefits of Blueberries, https://www.captel.com/2018/07/health-benefits-of-blueberries/
  • 7 Stunning Reasons You Should Eat Blueberries Every Day, https://foodrevolution.org/blog/are-blueberries-good-for-you/
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Health Benefits of Blueberries, https://universityhealthnews.com/daily/nutrition/the-benefits-of-blueberries/
  • The health benefits of blueberries, https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-blueberries
  • What Are Blueberries Good For?, https://foodfacts.mercola.com/blueberries.html

Reageer op het artikel "Bosbessen: Voordelen voor gezondheid van de vruchten"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-05-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!