InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Basische voeding, recepten voor ontbijt: een portie energie!

Basische voeding, recepten voor ontbijt: een portie energie!

Basische voeding, recepten voor ontbijt: een portie energie! Veel van de gezondheidsklachten ontstaan doordat onze voeding overwegend zuurvormend is. Door het nuttigen van teveel zuurvormende voeding, raakt onze zuur-basebalans verstoord. We verliezen energie. Om de zuur-basebalans weer in verhouding te krijgen is ontzuring van het lichaam (ontgiftigen, ontslakken) zeer belangrijk.Deze recepten helpen je niet alleen om de zuur-basen balans weer in evenwicht te krijgen. Maar door deze ontbijt recepten begin je de dag met een portie energie! Een beter begin van de dag is er niet, dan een energiek en fit begin. Voordat je met deze recepten begint, is het aan te raden om een ontslakkingskuur te doen. Door een ontslakkingskuur raak je een groot deel van gifstoffen (die door zuurvormende voeding is ontstaan) kwijt en voel je je als herboren. Eerst een ontslakkingskuur volgen en dan deze ontbijtrecepten opvolgen, is de perfecte combinatie en helpt aanzienlijk meer mee om lekker veel energie te krijgen. In het artikel 'basische voeding, recepten' vind je tevens recepten voor lunch of avondeten.

Ontbijt recepten voor een portie energie!

Dag 1: Vruchtenmuesli
2 eetlepels zonnebloempitten, 1 eetlepel rozijnen, ongezwaveld, 1 rijpe peer, 1 rijpe banaan, 3 eetlepels slagroom of yoghurt 4 eetlepels cornflakes, 2 eetlepels gepofte boekweit, perendiksap als zoetmiddel naar smaak.
De zonnebloempitten en rozijnen week je een nacht in water. 's morgens maak je blokjes van de peer (zonder schil) en banaan. Dit fruit doe je samen met de zonnebloempitten en rozijnen in een schaal en je vermengt het met de slagroom of yoghurt. Dan strooi je de cornflakes eroverheen en zoet de ontstane muesli met perendiksap. Het is goed om voor het ontbijt een glas water te nemen, dit activeert de spijsvertering.

Dag 1: Vruchtenmuesli
1 zoete appel, 1 theelepel geweekte rozijnen, 2 eetlepels tarwekiemen, 2 eetlepesl boekweitkiemen, 1 theelepel grof lijnzaad
1 theelepel citroensap, 1 theelepel duindoornsap, 3 eetlepels yoghurt.
De appel snijd je in blokjes (zonder schil). Je vermengt het met de overige ingrediënten.

Dag 1: Meloenschotel
Van de volgende meloensoorten een kwart: watermeloen, honingmeloen, suikermeloen.
In blokjes snijden en door elkaar gooien. Klaar.

Dag 1: Zomerse vruchtensalade
4 aardbeien, 5 blauwe druiven, 1 kiwi, 1 mango, 1 peer en perendiksap om te zoeten.
Je maakt een fruitsalade en zoet deze naar behoefte met perendiksap.

Dag 1: Vruchtenmoes op volkorenbrood
4 gedroogde pruimen, 4 gedroogde dadels, 1 eetlepel rozijnen, 4 gedroogde abrikozen, 1 kopje gemalen hazelnoten of amandelen, een kwart theelepel kaneel.
De gedroogde vruchten leg je de avond tevoren in een kom en schenkt er water over, zodat ze net bedekt zijn. De volgende ochtend pureer je de vruchten met staafmixer. Je roert de noten er doorheen en brengt de moes eventueel met kaneel op smaak. Gebruik dit als beleg op volkorenbrood.

Dag 1: Pittenmuesli
1 eetlepel pompoenpiten, 1 eetlepel zonnebloempitten, 1 eetlepel gehakte hazelnoten, 4 cashewnoten, 1 eetlepel rozijnen, 50 gram gedroogde vruchten, 1 appel, halve banaan, 4 eetlepels slagroom en perendiksap of honing om te zoeten.
Alle pitten, noten en gedroogde vruchten ga je een avond tevoren inweken. De volgende ochtend snijd je de banaan en appel in blokjes en meng je alle ingrediënten door elkaar.

Dag 1: Perennotenmuesli
1 rijpe peer, 1 rijpe banaan, 5 eetlepels volkorenflakes, 1 theelepel gehakte amandelen en 1 theelepel gehakte hazelnoten, een kwart theelepel kaneel, melk, perendiksap om te zoeten.
Het fruit snijd je in blokjes en je vermengt dit met de overige ingrediënten. Schenk de melk er overheen. Zoet het met perendiksap.
Gerelateerde artikelen
Ontzuring: vermijd zuurvormende voedingOntzuring: vermijd zuurvormende voedingVerzuring door voeding is een heel vervelend probleem. Veel Nederlanders kampen met gezondheidsklachten die door zuurvor…
Ontzuring: een betere gezondheidOntzuring: een betere gezondheidOnze voeding bevat teveel zuurvormende middelen. Veel klachten, waaronder ook darmklachten (slechte stoelgang) komen doo…
Meer energie door eetpatroonMeer energie door eetpatroonMeer energie en vitaliteit door een veranderd eetpatroon, dat kan. Moeheid ontstaat een veel gevallen door onze voeding.…
Klysma, goed ontgiftigenKlysma, goed ontgiftigenEen klysma, ook wel bekend als een darmspoeling, zorgt voor goede ontgiftiging en ontslakking. Een klysma wordt gebruikt…
Recepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumRecepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumWanneer je actief sport als vrouw is het belangrijk om op je ijzergehalte, calciumgehalte en koolhydraten inname te lett…

Reageer op het artikel "Basische voeding, recepten voor ontbijt: een portie energie!"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!