InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde spijsvertering: tips

Gezonde spijsvertering: tips

Gezonde spijsvertering: tips Een goede voeding en goede leefgewoonten zijn goed voor een gezonde spijsvertering en de algehele gezondheid. Belangrijk daarbij is hoeveel je eet, of wat je eet gezond is en of je ontspannen ervoor gaat zitten. Hiermee kan je veel problemen met de spijsvertering voorkomen of verminderen. Ook als je lijdt aan spijsverteringsproblemen doordat je een ziekte hebt kun je de problemen vaak verminderen door een gezonde levensstijl aan te houden.

Eet voldoende vezels.

Vezels bevorderen de passage van het voedsel door het maagdarmkanaal. Plantaardige voedingsmiddelen bevatten veel vezels en verder zorgen ze voor de nodige vitaminen, mineralen en mogelijk ook bestanddelen die beschermen tegen kanker. Er zijn oplosbare vezels en onoplosbare vezels;
  • Oplosbare vezels nemen tijdens de passage door het maagdarmkanaal veel vocht op en zorgen zo voor een zachte ontlasting. Deze vezels zitten vooral in graanproducten, peulvruchten en fruit.
  • Onoplosbare vezels zorgen voor meer volume. De kans op obstipatie, klachten van het prikkelbare darmsyndroom en diarree kan hierdoor verminderen. Ook aambeien en diverticulose komen minder snel voor, doordat de druk in de darmen afneemt. Onoplosbare vezels zitten in groenten en volkoren producten. Voor een goede spijsvertering zou je dagelijks 25 tot 35 gram vezels moeten binnenkrijgen. Als je nu te weinig vezels eet en dit wilt verbeteren is het raadzaam om de hoeveelheid vezels langzaam op te voeren.Doe je dit niet, dan kun je last krijgen van gasvorming en darmklachten.

De schijf van vijf.

Je kunt het eten onderverdelen in vijf groepen;
  1. Groenten en fruit
  2. Brood, granen, rijst, aardappelen, pasta, peulvruchten en rijst
  3. Zuivel, vis, ei, vlees vervangers, vlees en vleeswaren.
  4. vetten en olie.
  5. Dranken

Groenten en fruit zorgen voor de nodige vitaminen, mineralen, koolhydraten en voedingsvezels. Graanproducten bevatten vitaminen, mineralen,voedingsvezels en maar weinig vet. Vezels geven een verzadigd gevoel, waardoor je niet zo snel een hongergevoel krijgt. Peulvruchten leveren magnesium,kalium, eiwit en vezels. Zuivelproducten bevatten eiwit, koolhydraten, vetten, mineralen en vitaminen. Vis, vlees en gevogelte zorgen voor de aanvoer van eiwitten, vitamine B, ijzer en zink. Vis bevat bovendien omega-3 vetzuren, die gezond zijn. Vetten en olie moeten we met mate gebruiken, ze bevatten vitamine A, D en E en essentiële vetzuren. Drink per dag minstens 1,5 liter, en wel het liefst water.

Voldoende drinken.

Vocht zorgt voor een goede spijsvertering. De ontlasting wordt zachter en vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen lossen erin op en kunnen gemakkelijker worden opgenomen in de lichaamsweefsels. Cafeïne houdende dranken en alcohol tellen niet mee met de benodigde 1,5 liter, deze werken juist vocht afdrijvend.

Goede eetgewoonten

  • Eet niet te veel
  • Eet op vaste tijden
  • Eet rustig

Gezond gewicht

Wie een gezond gewicht heeft, krijgt minder snel last van brandend maagzuur, een opgeblazen gevoel of obstipatie.

Lichaamsbeweging

Conditietraining is goed voor een gezonde spijsvertering. Het stimuleert de spieren van het spijsverteringskanaal. Afvalstoffen worden daardoor sneller door de darmen getransporteerd. Conditietraining verbetert bovendien het uithoudingsvermogen, versterkt het afweersysteem en je kunt erdoor afvallen.Iedere dag 30 minuten aan lichaamsbeweging doen is goed voor de gezondheid.

Vermijd stress

Door stress gaat er meer bloed naar de spieren, hierdoor blijft er minder over voor de spijsvertering; de spieren van het spijsverteringstelsel doen minder, er worden minder spijsverteringenzymen uitgescheiden en de afvalstoffen van de voeding worden langzamer vervoerd. Dit kan leiden tot obstipatie, een opgeblazen gevoel of brandend maagzuur.Soms kan het transport van voedsel door de darmen juist toenemen, waardoor je last krijgt van diarree en buikpijn. Ook klachten van een maagzweer, prikkelbare darm of colitis ulcerosa kunnen door stress verergeren.
Stress kun je proberen te verminderen door;
  • Niet teveel willen op één dag, stel prioriteiten
  • Pauzeer regelmatig
  • Zorg voor voldoende slaap
  • Doe aan lichaamsbeweging
  • Eet gezond
  • Probeer positief te denken
  • Onderhoud sociale contacten
  • Ga af en toe op vakantie.

Drink niet te veel alcohol

Te veel alcohol kan ontstekingen van het maagslijmvlies veroorzaken, die tot een maagbloeding kunnen leiden. De sluitspier van de slokdarm kan verslappen door alcoholgebruik, wat kan leiden tot maagzuurproblemen. Lever - en alvleesklieraandoeningen kunnen optreden. Bovendien heb je een verhoogde kans op kanker van de mondholte en slokdarm als je rookt en drinkt. Een nette hoeveelheid drank voor mannen is twee tot drie glazen per dag, voor vrouwen is dat twee glazen per dag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde voeding in een aantal stappenVoedsel heeft verschillende functies in ons lichaam. Ze zijn noodzakelijk voor de groei, de ontwikkeling van het lichaam…
Zwarte peper goed voor de spijsverteringZwarte peper is niet alleen een specerij waarmee je je voeding lekker pittig maakt. Bij dagelijks gebruik heeft het krui…
Afslanken en gezond blijven met Bojenmi theeAfslanken en gezond blijven met Bojenmi theeDe traditionele Chinese geneeskunde werkt sinds meer dan duizend jaar voornamelijk met kruiden. Op dit moment zijn er in…
Chemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoChemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoBij de behandeling van kanker met chemotherapie krijgt de patiënt medicijnen om de snel vermenigvuldigde kankercellen te…
Bronnen en referenties
  • Boek Gezondheidswijzer

Reageer op het artikel "Gezonde spijsvertering: tips"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 21-04-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezond leven
Medische informatie…
Schrijf mee!