InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Miracle berry. De wonderlijke bes

Miracle berry. De wonderlijke bes

Miracle berry. De wonderlijke bes Hoe bijzonder is het, wanneer je een bes eet en alles wat zuur is, ineens naar zoet smaakt? Geef maar toe, dat is héél bijzonder. Een fabeltje? Nee, het is echt waar. Er is een bes die er voor zorgt dat een citroen zoet gaat smaken. Hij is nog niet erg bekend, maar wel heel bijzonder. En omdat hij zo bijzonder is wordt hij ook wel ‘wonderbes’ genoemd.

Herkomst.

In de jaren tussen 1704 en 1727 reisde een Frans Cartograaf en navigator Reynaud Des Marchais, langs de westkust van Afrika. Op één van zijn reizen zag hij de bevolking deze besjes eten. Vooral vlak voor de maaltijd. In 1970 werd er een poging gedaan om de bessen in de rest van de wereld te introduceren en te commercialiseren, maar dat werd gesaboteerd door de suikerindustrie om een verlies voor de suikerindustrie te voorkomen. Natuurlij k wordt dit door de FDA in alle toonaarden ontkend. Het zelfde gebeurde later met Stevia. Ook Stevia is een natuurlijke zoetstof dat heel lang is tegengehouden als een ‘vervangende suiker’ zonder calorieën, maar dat nu wel in Europa is goedgekeurd onder de benaming ‘voedingssupplement’ ipv een zoetstof.

In Amerika, Japan en Engeland is de wonderbes (officieel: 'Synsepalum dulcificum') al heel populair en nu is hij ook in Nederland verkrijgbaar. De bes is alleen verkrijgbaar in tablet vorm. En de reden hiervan ligt in het feit dat verse bessen maar 2 tot 3 dagen houdbaar blijven. Nadat de besjes die oorspronkelijk uit Ghana komen overgewaaid waren naar Japan, was daar een Japanse professor die erin is geslaagd de besjes te vriesdrogen en om te zetten in de tabletvorm. In ieder tablet zitten drie gedroogde besjes verwerkt en deze kunnen een jaar lang goed houdbaar blijven.

Hoe werkt het?

De oorzaak dat alles anders gaat smaken wanneer je deze bes of een tablet daarvan hebt gegeten komt doordat het vruchtvlees een speciaal eiwit (Glycopoteine)bevat, dat zich bind met de smaakpapillen van je tong. Dit eiwit heet Miraculine. Vandaar natuurlijk ook de toepasselijke naam. Het zorgt ervoor dat alles anders gaat smaken. Alles wat zuur en bitter smaakt krijgt een zoete smaak. Dit effect kan 30 minuten tot 2 uur aanhouden.

Wie zijn er bij gebaad?

In Amerika worden de tabletten ook door patiënten gebruikt die chemotherapie ondergaan. Het nadeel van chemotherapie is namelijk dat de smaakpapillen worden aangetast. Met de tabletten van de Miracle bes is het mogelijk om de smaak bij patiënten weer te verbeteren.

Uiteraard is het ook weer een heel populair middel om toe te passen bij mensen die willen afvallen. Zeker wanneer je een zoetekauw bent. Zelfs producten als citroen of grapefruit veranderen in een heerlijke zoete sensatie en ja, wie wil dat nu niet? Bovendien zijn de bessen caloriearm, zitten vol met vitamine C en K en zijn 100% natuurlijk. Ook mensen die lijden aan diabetes zijn gebaad met de wonderbesjes.

Waar verkrijgbaar?

De bessen/tabletten zijn hier niet in een winkel verkrijgbaar, maar wel te bestellen via het internet. Even 'googlen' dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hamale Lyman, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.miraclefruitworld.com
  • www.evmi.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Miracle berry. De wonderlijke bes"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 23-09-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!