InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voordelen en toepassingen van zalmolie

Voordelen en toepassingen van zalmolie

Voordelen en toepassingen van zalmolie De voordelen van het gebruik van zalmolie zijn goed te merken. Zalm olie bevat voornamelijk omega 3 vetzuren. Omega 3 vetzuren zijn goed voor de HDL cholesterolspiegel en helpt bij het verlagen van LDL cholesterolgehalte. Er zijn vele voordelen en toepassingen van zalmolie en over het algemeen zijn daar weinig bijwerkingen aan verbonden. Na veel onderzoek en de ontdekkingen die daarop volgde, is gebleken dat zalmolie erg goed en essentieel is voor je gezondheid.

Voordelen

Zalmolie zit vol met de meervoudig onverzadigde omega 3 vetzuren EPA en DHA. Deze vetzuren staan er om bekend dat ze op de lange termijn voordelen bieden voor je gezondheid. Zalmolie is uniek omdat het, in vergelijking met een ander soort olie de meest complete omega 3 vetzuren bevat.

Enkele voordelen voor je gezondheid zijn:
  • Zalmolie wordt gebruikt voor de preventie van hart- en vaatziekten. Onderzoekers geloven dat het je kan beschermen tegen een hartaanval.
  • Zalmolie bevat goede essentiële voedingstoffen voor het lichaam. Deze zijn zeer gunstig voor het gezichtsvermogen.
  • Zalmolie vermindert het slechte cholesterol in het lichaam en verhoogt de HDL in het bloed.
  • Zalmolie werkt ontstekingsremment en vermindert zo pijn en verhoogt de mobiliteit.
  • De essentiële vetzuren in zalmolie helpen bij de vermindering van de symptomen van ziekten zoals astma, galstenen, psoriasis, artritis, atherosclerose en de ziekte van Crohn. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen die regelmatig verse zalm eten, een lager risico hebben op het ontwikkelen van astma.
  • Zalm olie zou kanker kunnen voorkomen. Ook vermindert het de kans op borstkanker.
  • Onderzoek heeft aangetoond dat de juiste inname van zalmolie het gevoel van depressieviteit kan verminderen.
  • Een hoge inname van zalmolie vermindert de kans op Alzheimer.
  • Zalmolie verlaagt een hoge bloeddruk
  • Zalmolie zorgt voor een betere verbranding van vet als je gaat bewegen. Dit komt omdat zalmolie zorgt voor een betere bloedtoevoer naar de spieren.
  • Zalmolie kan pijn veroorzaakt door menstruele krampen verminderen.

Toepassingen

Omega 3 zalmolie heeft vele toepassingen. De meest populaire toepassing van zalmolie is haar rol als een natuurlijke en effectieve pijnstiller. Het wordt gebruikt in talrijke medicijnen. Medicijnen die omega 3 zalmolie bevatten blijken effectiever te zijn voor mensen die lijden aan een inflammatoire of respiratoire ziekte.

Het wordt ook veel gebruikt tijdens en na de zwangerschap. Het is namelijk niet alleen een goed voedingssupplement voor de zwangere vrouw, maar het helpt tevens bij de ontwikkeling van een ongeboren kind. Ook voor kinderen is het gebruik van zalmolie goed, want het bevordert de groei van de hersenen wat weer resulteert in betere leerprestaties en een beter geheugen.

Verder wordt zalmolie vooral gebruikt voor het behoudt van de algehele gezondheid of door sporters omdat het gebruik van zalmolie zorgt voor een betere verbranding van vet en de spieropbouw bespoedigd, doordat het de bloedtoevoer naar de spieren verbeterd.
© 2011 - 2019 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezonde vetzuren - Omega 3 & 6 - Goede vettenGoede vetten of gezonde vetzuren, welke zijn dit? Omega 3 & 6. Vis uit koud water bevat de meeste Omega-3 vetzuren. Desk…
Visolie en Omega-3 vetzurenVisolie en Omega-3 vetzurenOmega-3 vetzuren of visolie worden in het nieuws dikwijls aangeprezen als essentieel en onmisbaar. Dit blijkt niet ongeg…
Krillolie, omega 3 voor een goede gezondheidKrillolie, omega 3 voor een goede gezondheidVisolie wordt vaak aangeraden als bron van goede omega 3-vetzuren, onder andere voor gezonde bloedvaten, een goede hartf…
Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren zijn een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse voeding. Verschillende voedingsmiddelen bevatten omeg…
De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6Omega-3 (alfa-linoleenzuur) en omega-6 (linolzuur) zijn allebei essentiële vetzuren. Het is belangrijk dat het evenwicht…

Reageer op het artikel "Voordelen en toepassingen van zalmolie"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 23-05-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!