InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Fructose. Gezond of ongezond?

Fructose. Gezond of ongezond?

Fructose. Gezond of ongezond? In principe is fructose een zoetstof die van nature in voeding voorkomt en kan geen kwaad voor de gezondheid. Maar... dat verandert wanneer fructose door bewerking van voedingsmiddelen aan producten wordt toegevoegd. Het fructose gehalte is dan niet 'natuurlijk' meer en de concentratie is dan ook veel te hoog waardoor het ineens 'ongezond' is geworden.

Wat is fructose?

Fructose is een natuurlijke zoetstof die in fruit en groenten voorkomt en kan derhalve helemaal geen kwaad. Het heeft een lage glycemische index en lijkt dus weinig kwaad te kunnen. Maar, en hier wordt het opletten! Fructose is juist wél de meest gevoelige suiker voor glycatie (ondanks de lage glycemische index).

Het wordt anders wanneer ‘de mens’ fructose uit die groenten en fruit gaat halen en het in geconcentreerde vorm gaat tóevoegen aan producten als frisdranken. De hoeveelheid die men dan aan een product gaat toevoegen ligt vele malen hoger dan de hoeveelheid in een natuurproduct. En dan is het inmiddels niet meer zo gezond.

Even vergelijken…

Zelfs wanneer je voeding alleen maar uit fruit zou bestaan dan zou dat maar een paar gram fructose per dag opleveren en dat kan absoluut geen kwaad, daar is ons lichaam naar gebouwd zullen we maar zeggen. Door de bewerking van het voedsel dat we tegenwoordig nuttigen en doordat er aan al die producten fructose wordt toegevoegd komt het er op neer dat we echter wel 50 gram per dag binnen krijgen en dat is heel erg ongezond. Het blijkt een vrijgeleide te zijn voor de ontwikkeling van diabetes. Feit is dat er steeds vaker diabetes bij mensen wordt geconstateerd en ook steeds meer op jongere leeftijd en soms vraagt men zich dus af: 'Hoe kan dat nu?'. Teveel aan fructose (toegevoegde fructose dus) zou heel goed één van de oorzaken kunnen zijn.

Fructose veroorzaakt vetopslag

Nog een bijkomend euvel is dat je er vet van gaat opslaan, en dan met name buikvet. En vergis je niet, ook slanke mensen kunnen buikvet hebben en dat is een gevaar voor de gezondheid. Er is een onderzoek gedaan door hoogleraar Petra Peeters naar de ontwikkeling van buikvet en daaruit bleek dat het negatieve effect van buikvet bij mensen zónder overgewicht zelfs nog groter is dan bij mensen mét overgewicht. In buikvet zitten namelijk gevaarlijke stoffen die uiteindelijk in de lever terechtkomen en dat zorgt voor meer kans op vroegtijdig overlijden. Bij mensen met een goede BMI is het zelfs zo dat zij 20% meer risico lopen dan mensen met een taille tot 80cm.

Meer vetopslag

Fructose zorgt voor twee keer zoveel vetopslag als suiker zonder dat je er een verzadigt gevoel van krijgt. Je kunt het dus blijven opnemen zonder dat je ‘vol’ gaat zitten. Bovendien verhoogt het ook nog eens het LDL cholesterolgehalte (de slechte soort).

Waar het allemaal om gaat?

Fructose als natuurlijke stof die in fruit en groenten voorkomt … prima.
Fructose dat is toegevoegd als ‘verborgen suiker’ aan voedingsmiddelen (koek/snoep e.d.) en frisdranken? Opletten! want:
  • Toegevoegde fructose zorgt voor glycatie (het verhogen van de glycemische index waardoor vet sneller wordt opgeslagen).
  • Toegevoegde fructose zorgt voor het vervetten van de lever wat indirect kan leiden tot diabetes.
  • Toegevoegde fructose kan bijdrage aan het ontstaan van alvleesklierkanker, deze cellen groeien namelijk op fructose.

Natuurlijk kun je het niet altijd vermijden, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Gerelateerde artikelen
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…
Teveel buikvet gevaarlijkTeveel buikvet gevaarlijkWaar ‘te’ voor staat is nooit goed, hebben we allemaal ergens op school geleerd. Toch is de ene ‘te’ niet de andere. Heb…
Het gevaar van fructoseFructose is onder fabrikanten een populair zoetmiddel. Helaas is het slecht voor ieders gezondheid. Diabetici mogen geen…
Vijf tips om Buikvet te verbrandenVijf tips om Buikvet te verbrandenBuikvet is iets waar veel mensen mee te kampen hebben. Door het doen van buikspieroefeningen kun je buikvet verbranden.…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, www.life.nl
  • www.jessevandervelde.com

Reageer op het artikel "Fructose. Gezond of ongezond?"

Reactie

Petra, 29-10-2013 16:53 #1
De laatse opsomming

Glucose zorgt voor glycatie. (het verhogen van de glycemische index waardoor vet sneller word opgeslagen. Glucose zorgt voor het vervetten van de lever wat indirect kan leiden tot diabetes. Glucose kan bijdrage aan het onstaan van alvleesklierkanker. deze cellen groeien namelijk op fructose.

Het woord glucose moet vervangen worden voor fructose, lijkt me? Reactie infoteur, 30-10-2013
Dank je voor te tip. Stond inderdaad verkeerd vermeldt.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 08-09-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!