InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De aarbei is een ware vitamine C bom

De aarbei is een ware vitamine C bom

De aarbei is een ware vitamine C bom Wist je niet dat de aardbei eigenlijk uit het geslacht van een rozenfamilie komt? Toch is het zo. Deze rozenfamilie (Rosaceae) is vooral bekend om zijn eetbare vruchten. Nou, dat blijkt dus wel. Er zijn heel veel soorten aardbeien en honderden verschillende rassen, maar daar zijn wij consumenten ons eigenlijk niet eens van bewust. Wij genieten in de zomer massaal van deze ‘zomerkoninkjes’. Lekker en gezond: ‘De Aardbei…’

Heel veel soorten

Er zijn honderden verschillende soorten (kweek) rassen als het om aardbeien gaat. Ook in de groei zit verschil. Er zijn aardbeien die in de volle grond groeien, onder glas maar ook klimaardbeien en hangaardbeien. De laatste zijn in de zomermaanden ook nog wel eens verkrijgbaar in de supermarkten. Op die manier kun je je tuin voorzien van een mooie hangplant en tegelijk ‘de vruchten er van plukken’ zoals ze dat wel eens zeggen.

Aardbeien staan ook bekend om hun sterke aroma. Het ligt er wel aan waar ze dan vandaan komen want de geïmporteerde aardbeien bijvoorbeeld, geuren nauwelijks en zijn best wel wat waterig, maar de aardbeien die in volle zon zijn gegroeid geuren heerlijk en zijn lekker sappig. Dit aroma wordt nog al eens gebruikt voor in Yoghurt en ijsjes e.d.

Aardbeien zijn heel gezond

We zijn er hier in Nederland zo aan gewend dat aardbeien lekker zijn dat we bijna zouden vergeten dat ze ook heel erg gezond zijn. Ze worden samen met de blauwe bosbes tot de gezondste vruchten van allemaal gerekend. Ze bevatten heel veel antioxidanten als vitamine C en Anthocyaan. Ze beschermen ons dus tegen de vrije radicalen, en dat is heel belangrijk want vrije radicalen kunnen in ons lichaam ziektes als kanker, diabetes, hart en vaatziekten en nog veel meer veroorzaken. Ook word van aardbeien gezegd dat ze ouderdom tegengaan omdat de antioxidanten de membranen van de zenuwcellen beschermen tegen infectie en oxidatie. Het vitamine C gehalte is heel hoog, wel 60 mg per 100 gram. En verder bevatten ze de vitamines A. B1, B2, natrium, kalium, fosfor, magnesium en ijzer. Aardbeien maken ons bindweefsel sterker en voorkomen cellulitis.

Goed voor de lijn

Wanneer je aardbeien zonder suiker eet zijn ze absoluut niet dikmakend want ze bevatten per pond maar 180 calorieën. Jammer genoeg vinden veel mensen ze juist heerlijk wanneer er een laagje suiker opzit. Het is even een gewenning maar wanneer je een zoete sappige in de zon gerijpte aardbei hebt dan heeft deze helemaal geen suiker nodig en zijn ze van zichzelf al heerlijk zoet.

Kwetsbaar

Aardbeien zijn heel kwetsbaar. Wanneer je er in zou knijpen dan worden ze gelijk beurs, dus voorzichtigheid is geboden. Let erop wanneer je ze koopt, dat er geen beschimmelde of beurse aardbeien tussen zitten want ze steken de rest heel snel aan. Ook wanneer je ze gaat schoonmaken is het beter een niet te harde straal water gebruiken want zelfs daar kunnen ze al beurs van worden. En net als bij kersen moet je de kroontjes (bij kersen zijn dat de steeltjes) pas verwijderen na het wassen, anders lopen ze vol met water en wordt de smaak minder.

Lees verder

© 2011 - 2018 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bronnen: www.Vitamine-info.nl, wikipedia

Reageer op het artikel "De aarbei is een ware vitamine C bom"

Reactie

J, van Trommel, 03-06-2011 22:42 #1
¨honderden soorten rassen¨ staat er onder het kopje Heel veel soorten. Van de aardbei die wij eten is er één (biologische) soort. Er zijn wel veel (kweek)rassen. Kon als bioloog niet nalaten dit te melden. Reactie infoteur, 05-06-2011
Dankjewel voor de aanvulling.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 05-06-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!