InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Noten passen bij de dagelijkse, gezonde voeding

Noten passen bij de dagelijkse, gezonde voeding

Noten passen bij de dagelijkse, gezonde voeding Noten zijn gezond. Al eeuwenlang hebben mensen noten en bessen verzameld en gegeten. De verschillende soorten noten hebben, los van elkaar, diverse goede mineralen en vitaminen. In een vegetarisch dieet worden ze vaak gebruikt als vervanger voor vlees, mede vanwege de natuurlijke oliën en vetten die ze bevatten. Noten passen overigens in bijna elk dieet. Een vegetarisch dieet kan er heel goed mee aangevuld worden en zelfs in een vermageringsdieet zijn noten een hulp om aan de toch nodige vetten en oliën te komen. Noten kunt u bovendien lang bewaren. Ze zijn meestal in de herfst rijp en vallen dan van de bomen, maar u kunt er, na het drogen, dan een jaar lang plezier van hebben. Niet alleen om ze zo te kraken en te eten, maar ook om er heel lekkere recepten voor maaltijden en gebak mee te maken.

Noten passen niet alleen bij een vegetarisch dieet

Noten zijn goed om gezond te blijven. Niet alleen voor vegetariërs, maar voor de meeste mensen. Alleen een allergie tegen noten kan voor gevaren zorgen. Noten maken ook niet dik, hoewel veel mensen dat schijnen te denken. Er zitten weliswaar veel oliën en vetten in noten, maar dat zijn juist de goede, onverzadigde vetten. Bovendien zit er vaak omega-3 in, waar tegenwoordig veel waarde aan gehecht wordt. Vooral als u de noten zelf verzamelt, bent u met die omega-3 vetten goedkoper af dan wanneer u die via de duurste halvarine en/of brood in de supermarkt in huis moet halen.

Walnoten zijn goede en gezonde voeding voor de hersenen

Een van de belangrijkste soorten noten voor onze gezondheid is de walnoot. Maak een walnoot open en u ziet de aparte vorm van de notenhelften. Ze lijken op kleine hersentjes en dat is dan ook waarvoor de walnoot zijn nut heeft. Ze heeft voedingsstoffen die voor de hersenen heel belangrijk zijn. Daarnaast is de walnoot ook voor de rest van het lichaam heel goed. Het is dan ook verstandig om elke dag een stuk of vijf walnoten te eten.

Teveel is nooit goed

Voor alle noten geldt overigens, zoals voor elk ander voedingsmiddel: teveel is nooit goed. Noten bevatten immers oliën en vetten. Wie bijvoorbeeld een hele avond walnoten of hazelnoten kraakt en eet, kan daar gemakkelijk diarree aan overhouden. Dat is dus niet de bedoeling.

Walnoten worden vaak in salades verwerkt

Walnoten kunt u gemakkelijk bij het bakken en het maken van salades gebruiken. Grof gehakt passen ze prima in een witlofsalade met mandarijntjes en hard gekookt ei, maar ook op een salade van sla, tomaten en croutons. Walnoten worden vaak gehakt toegevoegd aan brooddeeg en geven dat dan een apart smaakje.

Walnoten in het kerstbrood

Ook bij Kerstbrood worden vaak gehakte walnoten en hazelnoten toegevoegd. Bij het bakken van cake kunnen walnoten gemakkelijk gehakt door het deeg geroerd worden. Cakedeeg kan ook in een vlaaivorm of in een springvorm gebakken worden. In dat geval kunt u de halve walnoten op het deeg leggen en zo het deeg in de oven schuiven. De walnoten zijn dan nog lekkerder. Een walnotenboom kan heel groot worden en is moeilijk te snoeien. Hij geeft echter meestal enorm veel vruchten.

Cake met walnoten

Maak eens een cake in een ronde vlaaivorm en leg op het deeg overal verspreid halve walnoten. Het bakken van de cake duurt slechts de helft van de tijd van een normale cakevorm, omdat er slechts een dunne laag deeg gebakken hoeft te worden. Na het bakken geven de walnoten een extra lekker smaakje aan het gebak.

Hazelnoten

Ook hazelnoten zijn gezond. Hazelaars groeien niet alleen in tuinen, maar ook in het wild. U kunt haar noten eind augustus dus ook in bossen en parken vinden. U kunt de noten gewoon kraken en eten, maar u kunt ze ook na het kraken even roosteren. Naast de goede voedingsstoffen zorgen de vezels ook voor een betere werking van de darm.

De hazelaar

Een hazelaar in de tuin is gemakkelijk en leuk om te hebben. De hazelaar is een struik en geen boom, maar kan wel vier meter hoog worden. U kunt de hazelaar echter snoeien zoveel u wilt. Ze zal er niet snel schade van ondervinden. Hazelaars zijn echt sterke struiken. Waterscheuten (rechte takken) die na de snoei vaak verschijnen, kunt u het beste afzagen. De groene scheuten die regelmatig onder aan de wortels verschijnen, kunt u het beste zo jong mogelijk wegknippen, zodat de struik niet al te breed wordt.

U hebt veel profijt van de hazelaar

Niet alleen kunt u in augustus/september vele hazelnoten oogsten, maar u krijgt dan ook vaak bezoek van eekhoorns en spechten. De eekhoorn lust de hazelnoten zelfs als ze nog groen en rauw zijn en soms blijft er geen noot meer voor uzelf over, maar het is ontzettend leuk om die beestjes bezig te zien. Het enige nadeel is de enorme troep die u dan elke ochtend onder uw hazelaar vindt. De noten worden immers niet helemaal opgegeten en eekhoorntjes kunnen flink knoeien.

Hazelnoten zijn vleesvervangers

Hazelnoten zijn goede vervangers voor vlees, maar kunnen op allerlei manieren gebruikt worden. Met een oude koffiemolen zijn de gekraakte noten goed te malen. Tot stukjes gemalen kunnen ze samen met wat gesnipperde pure chocolade op het laatst toegevoegd worden aan uw cakedeeg. U krijgt er een heerlijke cake van die bij de bakker nergens te krijgen is. Ook in muesli en in de yoghurt, in combinatie met stukjes fruit, zijn hele of gehakte hazelnoten een lekkere en voedzame toevoeging.

Pinda's zijn geen echte noten

Pinda’s groeien niet in Nederland, maar dat wil niet zeggen dat ze niet gezond zijn. Het zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten. Toch worden ze hier vaak “noten” genoemd. Geen wonder, de vrucht lijkt erop. Pinda’s schijnen bovendien goed te werken op de aanmaak van insuline in ons lichaam. Voor mensen die dicht tegen de toelaatbare suikergrens aan zitten (diabetes) is het dan ook prima om elke ochtend een boterham met pindakaas te eten. Toegevoegd zout of suiker (ook in de pindakaas) is echter niet zo goed. Dan wordt er een stuk van het voordeel weer teniet gedaan door het negatieve effect van het zout of de suiker.

Amandelnoten zijn eveneens goed voor de gezondheid

De schil is echter steenhard, waardoor de noten meestal moeilijk te kraken zijn. U kunt ze echter in de winkel geschild en wel kopen. Halve amandelen zijn lekker op zelfgebakken speculaas, terwijl geschaafde amandelen het prima doen als decoratie op taarten en vlaaien en om de randen van taarten mee te bedekken.

Andere soorten noten

Er zijn nog wel meer soorten noten, zoals cashewnoten, pecannoten, enzovoort, maar deze zijn toch wel de belangrijkste voor onze gezonde voeding. Het mooie is dat de walnotenboom en de hazelaar hier in Nederland goed groeien. U kunt de vruchten hier altijd vers krijgen en zelfs vaak in de eigen tuin telen. Varieer echter ook met noten, evenals met de overige voeding. Teveel van een soort is nooit goed.

Neem noten die zo min mogelijk bewerkt zijn

Koop noten zoveel mogelijk vers in de originele vorm. Pel of kraak ze zelf. Bewerkte noten hebben meestal hun waarde in onverzadigde vetten door het verwerkingsproces al omgezet in verzadigde vetten die niet zo goed zijn voor ons lichaam. Bij dat verwerkingsproces worden ze meestal te hoog verhit, waardoor de samenstelling in de noten verandert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% á 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…
Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!In de wereld worden er veel noten gegeten. Noten bevatten, in verhouding met veel andere producten, vrij veel calorieën…
Hoe gezond zijn amandelen?Hoe gezond zijn amandelen?Amandelen behoren tot de groep noten, althans dat denken we vaak. We weten ook ergens vaag dat amandelen tot de gezondst…
Noten zijn gezondNoten zijn gezondEr wordt vaak onterecht gedacht dat noten dikmakers zijn en daardoor niet bij een gezonde levensstijl passen. Noten pass…
Noten in de voedingNoten in de voedingWe weten dat noten gezond zijn en dan hebben we het natuurlijk niet over de sterk gekruide nootjes bij de borrel, maar d…

Reageer op het artikel "Noten passen bij de dagelijkse, gezonde voeding"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 18-03-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!