InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Passievrucht en zijn zoete geneeskracht

Passievrucht en zijn zoete geneeskracht

Passievrucht en zijn zoete geneeskracht Passievrucht is een heerlijke, zoete, tropische vrucht. Hij was al bekend bij de Azteken. In Nederland is het een relatief dure vrucht maar in de tropen kun je het geluk hebben dat je de klimplant in het wild ziet en ze gratis kunt plukken. Passievruchten zijn klein en rond. Je snijdt ze doormidden zodat je ze met een klein lepeltje kunt uiteten. Het vruchtvlees is lekker zoet en toch fris. Je eet vele kleine pitjes mee maar daar schenk je helemaal geen aandacht aan, zo lekker smaakt de vrucht.

Granadilla

In Engelstalige en Spaanstalige landen wordt deze vrucht granadilla genoemd. In totaal zijn er ruim 200 soorten passievrucht. De soorten hebben verschillende kleuren vruchten. Zo zijn er paars, groen en geel gekleurde passievruchten. In Nederland is de schil van de passievrucht vaak helemaal ingedroogd en bruin verschrompeld door de lange reis die het heeft moeten maken, maar het vruchtvlees smaakt dan nog altijd goed, alhoewel dat soms ook iets is ingedroogd.

Tropische klimplant

Mensen uit de tropen trekken de vrucht met hun handen open om hem zo in eeen keer leeg te zuigen. De passiebloem is een klimplant met mooie bloemen die familie is van de passievrucht. De passiebloemen die in Nederland kunnen groeien krijgen geen eetbare vruchten. Sommige soorten passiebloem groeien in Nederland maar na een winter met meer dan -20 gaan de meeste passiebloemen dood. Zijn bladeren vallen in de winter eraf maar in de tropen blijft de plant het hele jaar groen.

Werkzame stoffen in passievrucht

Passievrucht zit tot zijn nok vol met vitaminen, mineralen, fytonutriënten en aminozuren. Er is een zeer rijke bron aan vitamine A, C en het mineraal kalium. Naast kalium zit er een redelijke hoeveelheid ijzer, koper, magnesium en fosfor in de passievrucht.

Passievrucht in eten en drinken

Je kunt vers passievruchtsap maken door het vruchtvlees van 3 a 4 vruchten te mixen in een blender en er een kopje water bij te doen. De passievrucht is een lekker aanvulling in een fruitsmoothie met banaan, appel en citroen. Maal de zaadjes gewoon mee, die zakken toch wel naar de bodem. Je kunt de passievrucht over ijs heen doen. Het lekkerst is het om de passievrucht simpelweg doormidden te snijden en op te lepelen.

Traditionele geneeswijzen

In de traditionele geneeskunde van Zuid Amerika wordt de passievrucht gebruikt tegen slapeloosheid, hoofdpijn, diarree, epileptische aanvallen, zenuwpijn, hysterie, huilbaby´s, menopauze symptomen, astma, bronchitis, ernstige hoest en hoge bloeddruk. Dat is een indrukwekkend rijtje. De meeste ziekten hebben iets met het zenuwstelsel te maken. Van passievrucht word je kalm en rustig. Er zijn in biologische winkels en soms zelfs in een gewone supermarkt ontspannende theemixen te koop waar passiebloem in zit.

Goed tegen kanker

Zoals vrijwel alle vruchten helpt de passievrucht tegen kanker. De universiteit van Florida heeft onderzoek gedaan en geconstateerd dat passievrucht de vorming van kankercellen meehelpt te voorkomen. Met name wordt de kans op darmkanker verkleind als je regelmatig passievruchten eet. Er zitten de antioxidanten piceatannol en scirpusin B in. Deze stoffen ruimen de vrije radicalen op die als ze in te grote mate aanwezig zijn celschade aanrichten en uiteindelijk voor kanker kunnen zorgen.

Vezels van de passievrucht

De geneeskracht van vezels zijn bij de meesten bekend. Er zit een redelijke hoeveelheid vezels in de passievrucht. De passievrucht staat daar niet alleen in; vrijwel elke vrucht bevat vezels. Deze vruchtvezels zijn onverteerbaar maar goed voor de spijsvertering. Ze stimuleren de darmperistaltiek. Dat zijn de bewegingen die darmen maken om voedsel verder te duwen. Passievrucht voorkomt op deze manier constipatie. Mensen die daar last van hebben in de tropen doen er goed aan voor en na de maaltijd een passievrucht te eten. Dat is geen straf want de passievrucht heeft een uniek lekkere smaak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lekker en gezond fruit: de PassievruchtLekker en gezond fruit: de PassievruchtDe passievrucht is voor ons Nederlanders een exotische vrucht, maar wel eentje waar het de moeite van waard is om mee ke…
Aantal calorieën in fruitAantal calorieën in fruitFruit is goed voor je, maar soms kan het wel prettig zijn om te weten hoeveel calorieën fruit bevat. Bijvoorbeeld wannee…
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…
Kleuren fruit en de gezondheidKleuren fruit en de gezondheidFruit: het is er in allerlei kleuren. Maar wist je dat iedere kleur fruit weer iets goeds doet voor het lichaam? Het is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Oiluarb Ai, Pixabay
  • www.crfg.org/pubs/ff/passionfruit.html
  • http://lifestyle.iloveindia.com/lounge/benefits-of-passion-fruit-2139.html
  • http://www.nutrition-and-you.com/passion-fruit.html
  • http://www.ultraexotic.com/scripts/prodList.asp?idCategory=22
  • http://voices.yahoo.com/health-benefits-passion-fruit-1905664.html
  • http://www.healwithfood.org/health-benefits/passion-fruit-seeds.php
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Passievrucht en zijn zoete geneeskracht"

Reacties

Ben Smit, 11-09-2016 18:25 #4
Is de passievrucht die bij de passiebloemen in Nederland groeien wel of niet eetbaar? De vrucht is geel, zacht en van binnen zaadjes en grotere rode zaden.

Irene Pasteuning, 09-09-2015 16:26 #3
Kan passievrucht ook bij diabetes. Reactie infoteur, 10-09-2015
Passievrucht kan juist bij diabetes! Het is een vrucht die net zoals vele andere vruchten de bloedsuikerspiegel controleert. Het wordt door wetenschappers aanbevolen als toevoeging aan het dieet bij mensen met diabetes. Dat staat bijvoorbeeld geschreven in dit wetenschappelijk onderzoek van Braziliaanse wetenschappers wat werd gepubliceerd in 2015: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4205930/ Vooral de vezels in passievrucht zijn belangrijk.

E. van Dijk, 31-08-2015 17:24 #2
Heb mijn passiebloemplant vol hangen met oranje vruchten met rode pitjes er in. En die helemaal rimpelige exemplaren zijn hartstikke zoet. Reactie infoteur, 04-09-2015
Lekker :)

De Bree, 27-08-2014 12:29 #1
Vraag wij hebben een passie bloem en daar zitten allemaal oranje gele vruchten in, met binnenin rode pitjes. Kunnen wij die veilig eten? bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie Reactie infoteur, 27-08-2014
Vaak kun je ze wel eten maar smaken ze helemaal niet lekker. Dat geldt bijvoorbeeld voor deze soort:: Passiflora caerulea. Dat is volgens mij de meest voorkomende passiebloem in Nederland

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!