InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Limoen, frisse geneeskracht

Limoen, frisse geneeskracht

Limoen, frisse geneeskracht Limoen is een leuk klein citrusvruchtje wat zeer veel vitamine C bevat. De limoen is een heerlijke vrucht om een marinade mee te maken maar het kan ook uitgeperst worden en vermengd worden met een multivruchtensap. Limoenen zijn tropische vruchten. Ze hebben een mooie groene kleur. De frisse smaak is vergelijkbaar met citroen maar limoen heeft een wat subtielere smaaktint.

Inhoud:

De geneeskracht van limoen

De limoen is het kleine zusje van de citroen. Limoenen hebben een groene schil en geel vruchtvlees met en klein beetje groen erdoor. De limoen is miet de kleinste van alle citrusvruchten; dat is de kumquat. De smaak van de limoen is zuur maar net een tikkeltje minder zuur dan de citroen. Het is een plant die uitsluitend in de tropen groeit. Limoenen zijn meer dan een mooi versiersel op je glas. De limoen is een geneeskrachtig stuk fruit waarvan je heerlijke dranken kunt maken.

Limonine tegen kanker

In limoen zit de stof limonine. Dit is een actieve antioxidant die kankercellen in een vroeg stadium stopt in hun ontwikkeling. Gelijkwaardige stoffen uit groene thee en chocola blijven ongeveer 5 uur in het bloed zitten. Limonine blijft maar liefst 24 uur in het bloed zitten. Deze stof is dus veel actiever werkzaam tegen kankervorming. Limonine helpt je lichaam in optimale conditie te houden en het geeft je energie.

2 limoentjes geven je genoeg vitamine C

Vitamine C is een gezonde stof, dat weet vrijwel iedereen. In de limoen zit erg veel vitamine C. Slechts 100 gram is genoeg om de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid vitamine C te bereiken. Dat zijn ongeveer 2 limoenen. Vrijwel alle vitaminen zijn vertegenwoordigd in de limoen, zij het in kleine hoeveelheden. Alleen vitamine B11 zit er in redelijke hoeveelheid in. Het hoge vitamine C-gehalte maakt alles goed aan dit kleine citrusvruchtje. Limoentjes zijn gewoonweg erg gezond.

Verse limoenlimonade op ijs

Twee limoenen per dag eten lijkt misschien veel maar deze hoeveelheid, en soms zelfs meer, wordt in veel tropische landen vers uitgeperst om als basis te dienen voor verse limoenlimonade op ijsblokjes. Dat wordt gemaakt door warm suikerwater, limoen en ijsblokjes in een glas te doen. In zo´n geval drink je twee limoenen per glas. Natuurlijk is het verstandig om rietsuiker te gebruiken in plaats van geraffineerde witte suiker. Uiteraard is het in de tropen warmer en drinken mensen daar meer dan in Nederland. In de tropen is het elke dag minstens 20 graden, een temperatuur die zelfs in de mooiste zomer in Noord-West-Europa niet gehaald wordt.

Limoenen en citroenen zijn als ingrediënt in eten en drinken uitwisselbaar. Lees in dit artikel interessante en frisse limoentips.

Limoen tegen reuma

Vitamine C is goed voor het hele lichaam. Wat weinig mensen weten is dat het speciaal goed is tegen reumatoïde artritis. Reuma is een vervelende en pijnlijke ziekte die kan worden voorkomen door extra veel vruchten met vitamine C te eten. Anno 2012 is de oorzaak van reuma onbekend bij wetenschappers maar in feite zijn er allang mensen die weten hoe reuma wordt veroorzaakt. Reuma wordt volgens experts op het gebied van kruiden veroorzaakt door voor het lichaam onverteerbare giftige stoffen. Deze hopen zich op, in het geval van reuma in het kraakbeen. Kraakbeen is het zachte bot wat zit tussen botgewrichten.

Natuurlijke vitamine C helpt reuma genezen

Roken is een oorzaak van reuma. Kijk maar om je heen naar mensen die reuma hebben; niet zelden hebben ze gedurende tientallen jaren van hun leven gerookt. Vitamine C is een krachtige stof die het lichaam kan herstellen als het lichaam de gifstoffen in het kraakbeen afbreekt. Wanneer het lichaam veel natuurlijke vitamine C binnen krijgt, zal het lichaam dit bij een reumapatiënt aanwenden om extra gifstoffen uit botten af te voeren. Vitaminenpillen en dranken waaraan vitamine C is toegevoegd werken op dit proces averechts. Kunstmatige vitamine C wordt door het lichaam ervaren als een stof om zo snel mogelijk via de urine af te voeren uit het lichaam, terwijl natuurlijke vitamine C 24 uur lang in het lichaam blijft en allerlei ontstekingsremmende eigenschappen uitvoert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verfrissende sangria makenOp een zomerse dag smaakt niets zo lekker als een heerlijke sangria. Met een paar eenvoudige ingrediënten en wat tips ka…
Sorbetijs  appelSorbetijs appelVelen denken dat sorbetijs alleen met zacht fruit kan, maar de smaak appel is een erg goede smaak voor sorbetijs. Appels…
Zelf ijs maken, waterijsjes receptZelf ijs maken, waterijsjes receptWaterijsjes, iedereen kent ze wel. Lekker verkoelend op een zomerse dag. Ik ga je uitleggen hoe je het beste perfecte wa…
Zelf de lekkerste cocktails maken!Zelf de lekkerste cocktails maken!Cocktails zelf maken moeilijk? Nee, helemaal niet. Veel mensen denk dat het maken van een cocktail alleen terrein voor d…
Smoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterolSmoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterolEen gezond hart hangt nauw samen met een goed cholesterol niveau. Door om de twee dagen één van deze sappen of smoothies…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StevenGiacomelli, Pixabay
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrientprofile&dbid=44
  • Wikipedia
  • http://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/health-benefits-of-lime.html
  • http://www.health.com/health/gallery/0,,20398273,00.html
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Limoen, frisse geneeskracht"

Reactie

Me, 17-02-2013 20:13 #1
Kan wel gezond zijn, maar de smaak vind ik echt niet lekker, bij mij komen ze er niet in, brrrr.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!