InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Urineweginfectie bij jonge kinderen; lastig vast te stellen

Urineweginfectie bij jonge kinderen; lastig vast te stellen

Urineweginfectie bij jonge kinderen; lastig vast te stellen Bij jonge kinderen is een urineweginfectie lastig vast te stellen. Immers als het kind wat koortsig is en wat huilt zal men niet onmiddellijk denken aan een infectie van de urinewegen. Jonge kinderen kunnen zelf nog niet uitleggen wat er aan de hand is en dat maakt het onduidelijk. Toch is het belangrijk om snel de juiste diagnose te stellen omdat het kind in zijn of haar verdere leven last kan krijgen van de gevolgen. Aarzel niet om bij twijfel de huisarts in te schakelen.

Klachten bij urineweginfectie

Als jonge kinderen klachten hebben zoals koorts, krampen, spugen, zich in het algemeen niet lekker voelen dan is het noodzakelijk in ieder geval de urine te laten controleren. Het immuunsysteem van jonge kinderen is nog niet goed ontwikkeld en derhalve zijn zij extra vatbaar voor infecties aan de urinewegen. We kunnen hierbij denken aan twee mogelijkheden:
  • Het kind heeft last van verschijnselen waar urine of plassen in voorkomt
  • Het kind heeft last van verschijnselen waar urine of plassen niet in voorkomt.

Het jonge kind heeft last van verschijnselen waar urine of plassen in voorkomt

In dit geval kan het zin dat er druppelsgewijs wordt geplast, er is urineverlies of er is pijn tijdens het plassen. ook kan het zijn dat er geplast wordt met een slap straaltje of dat de urine troebel is. Er kan zelfs wat bloed in de urine zitten. Soms kan het kind de plas niet ophouden terwijl het eerst al zindelijk was. Kan het kind zelf vertellen wat er aan de hand is dan zal het aangeven dat er een branderig of pijnlijk gevoel bij het plassen is. Soms zal het vaker plassen.

Het kind heeft last van verschijnselen waar urine of plassen niet in voorkomt

Hierbij gaat het om een kindje wat ziek is. Het kan last hebben van darmkrampjes, koorts, buikpijn, spugen, prikkelbaarheid of een achterstand in de groei hebben. Ook kunnen tijdens vakanties minder goede hygiënische omstandigheden een rol spelen waardoor het kind een urineweginfectie kan krijgen die soms lastig te herkennen is. Men denkt al snel dat er iets met de voeding fout gegaan is terwijl er ook sprake kan zijn van een infectie aan de urinewegen.

Blaasontsteking bij jonge kinderen

Kinderen kunnen last hebben van een blaasontsteking waarbij men behandeld wordt met een kuurtje. Als de blaasontsteking echter regelmatig terugkeert dan is het van belang om nader onderzoek te laten doen. Er kan dan sprake zijn van een urineweginfectie.

Wat is een urineweginfectie

Een urineweginfectie is een infectie die betrekking heeft op alles wat met urine te maken heeft. Dit kan zijn de blaas, de nieren, de nierkelk, ureter. etc. In 90% van alle gevallen wordt een infectie veroorzaakt door de Escherichia coli bacterie. Deze bacterie die altijd in onze darmen voorkomt probeert een aanval te plegen op het slijmvlies van de blaas. Normaal genomen zijn er in het lichaam een aantal natuurlijke belemmeringen waardoor de aanval gestopt wordt. Dit gebeurt door de afgifte van afweerstoffen. Zowel in de urinebuis maar ook in de blaas kan de bacterie een infectie veroorzaken. Ook ontstaat soms een urineweginfectie als urine terugloopt vanuit de blaas naar de urineleiders die van de nier komen. Hier houdt normaal genomen een klepje de urine tegen. Als dit niet het geval is ontstaan er problemen. Men noemt dit uterovesicale reflux. Het gevolg kan zijn dat het kind last krijgt van nierbekkenontsteking. Over het algemeen hebben meisjes meer last van blaasontsteking dan jongens.De oorzaak hiervan is dat meisjes een kortere urinebuis hebben en er is meer kans op besmetting vanuit het darmkanaal.

Onderzoek naar urineweginfectie

Om de urine te onderzoeken is niet elke opgevangen plas geschikt. De urine dient te worden opgevangen halverwege de urinestroom en dan worden opgevangen in een steriel potje wat direct moet worden afgesloten. Soms is het nodig om de plas te kweken op bacteriën en om de gevoeligheid voor antibiotica te testen. Daarom zal altijd in overleg met de assistente gekeken moeten worden hoe de urine het best opgevangen kan worden. In de normale steriele urine vermenigvuldigen zich altijd bacteriën. Maar wanneer deze in extreme hoeveelheden voorkomen is er sprake van een infectie. Ook worden er teststrips gebruikt om de urine te onderzoeken. De analyse kan het beste binnen één uur plaatsvinden maar omdat dit niet altijd mogelijk is kan de urine gekoeld bewaard worden tot 5 graden C. en dan heeft men 24 uur de tijd.

De teststrip na het plassen

Middels de teststrip kan bekeken worden er nitriet aanwezig is. Nitriet wordt n.l. door een groot aantal bacteriën aangemaakt. Vervolgens kan de urine getest worden op de aanwezigheid van leucocyten. Ook een test op glucose zal worden gedaan. Daarnaast kijkt men naar het PH gehalte. Als dit hoger is dan 7,6 dan kan er sprake zijn van een bacterie die ammoniak aanmaakt.

De urine op kweek zetten

Er zijn medische microbiologische laboratoria waar urine op kweek gezet wordt. Bij deze methode kan heel nauwkeurig het aantal en het type bacterie worden bepaald. Belangrijk is dat ook kan worden aangetoond voor welke antibiotica deze bacterie gevoelig is.

Wat kan de ouder of verzorger zelf doen

Als men denkt aan een ontsteking van de urinewegen dan is het belangrijk een arts te raadplegen en te verzoeken de urine aan een nader onderzoek te onderwerpen. Geef het kindje vooral veel te drinken zodat het vaker moet plassen en de bacterie daarmee mogelijk wat kan worden weggespoeld. Meestal zal antibiotica worden voorgeschreven. Daarnaast is verwijzing naar een kinderarts noodzakelijk om mogelijke anatomische oorzaken te bekijken. Er kan sprake zijn van een dubbel aangelegd nierkelksysteem maar ook van nierstenen of uterovesicale reflux. Vooral wanneer er sprake is van een terugkerende blaasontsteking is verder onderzoek noodzakelijk.
Gerelateerde artikelen
Blaasontsteking (urineweginfectie)Een blaasontsteking is een infectie in de blaas. De klachten die hier bij horen zijn pijn of branderig gevoel bij het pl…
Blaasontsteking: oorzaken en genezingEen blaasontsteking, ook wel urineweginfectie of cystitis genoemd, komt bij veel mensen voor: één op de vijftig mensen h…
Blaasontsteking bij de vrouw, symptomen en behandelingCystitis of blaasontsteking is een vaak voorkomende aandoening bij vrouwen, vooral tijdens de menopauze. Vele vrouwen be…
Altijd die vervelende blaasontsteking (cystitis)Altijd die vervelende blaasontsteking (cystitis)Een blaasontsteking (cystitis) is zeer hinderlijk. Plassen doet pijn en gaat gepaard met een branderig gevoel in de onde…
Kinderziekte - UrineweginfectieKinderziekte - UrineweginfectieEen lage urineweginfectie beter bekend als blaasontsteking komt regelmatig voor bij kinderen. Het is een ziekte waar…
Bronnen en referenties
  • Artikel Aad Voorhoeve Hallo weekblad
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Urineweginfectie bij jonge kinderen; lastig vast te stellen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 16-01-2019
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!