InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Slaapproblemen bij kinderen: een slaappatroon instellen

Slaapproblemen bij kinderen: een slaappatroon instellen

Een goed slaappatroon is de basis waarop een gezond slaapgedrag voor het hele verdere leven is gestoeld. Als u uw kind goed leert slapen, geeft u hem daarmee een belangrijke basisles - en daarvoor is het nooit te laat.

Regels voor bedtijd

Een vast bedtijdritueel kent vele voordelen (zie hieronder) De werkelijke voordelen van een bedtijdritueel zijn echter blijvend en voor de meeste ouders de tijdelijke opofferingen meer dan waard. Volgt u nog geen bedtijdritueel voor uw baby en wilt u hiermee beginnen als hij wat ouder is, dan dient u vastberaden te zijn en u goed aan de regels te houden. In elk geval is het nooit te laat om te beginnen.

Omdat het het hele gezin aangaat en u er verschillende jaren aan zult vastzitten, is het belangrijk dat u en uw partner erachter staan. En omdat waarschijnlijk gezamenlijk aan de slag gaat, althans gedeeltelijk, is het ook belangrijk dat u het eens bent over zowel de details als over het globale idee. Welke onderdelen wilt u gaan gebruiken, en in welke volgorde? (Zie hieronder)

Tijd om naar bed te gaan!

Het tijdstip waarop het bedtijdritueel begint is net zo belangrijk als de onderdelen waaruit het bestaat. Het best kunt u maximaal 45 minuten voor bedtijd beginnen; 30 minuten is vaak meer dan genoeg. Begint u er te vroeg mee, dan kan de procedure aan kracht verliezen. Dit gebeurt vaak wanneer het bedtijdritueel niet is gericht op de slaapkamer van het kind. Komt het kind nadat u bent begonnen bijvoorbeeld naar beneden, dan kan dit de voorbereiding op het slapengaan verstoren.

De tijd voorafgaand aan het slapengaan onderneemt u voorspelbare, rustige activiteiten in en rond de slaapkamer van het kind. Alles wat uw kind kan stimuleren kan de procedure verstoren, dus vermijd luidruchtige computerspelletjes, suikerhoudend voedsel of cafeïnehoudende dranken en opwindende spelletjes met ouders die van hun werk terugkeren.

Bepaal de bedtijd van uw kind en plan het begin van het ritueel ongeveer een halfuur daarvoor. Hierdoor zal hij alle signalen oppikken en slaperig zijn op het moment dat u de procedure afrondt. Hebt u uw kind eenmaal alleen gelaten, dan mag het maximaal 10 tot 15 minuten duren voordat hij inslaapt.

Regels voor het ritueel

Plan het ritueel zorgvuldig.
  • Stel de begintijd zodanig in dat deze binnen een slaappatroon instellen het gezinsleven past: als u realistisch bent, is
  • de kans dat u het volhoudt groter.
  • Ga na hoe laat u uw kind wilt laten opstaan en stel het ritueel daar op af, waarbij u uitgaat van de voor uw kind benodigde uren slaap (in theorie is dit 11 uur).
  • Overleg met uw partner of een van u of u beiden het ritueel gaan toepassen - wat afhankelijk kan zijn van wie van u werkt en hoe lang -,want dit kan van invloed zijn op de begintijd.
  • Het doel van dit ritueel is uw kind voor te bereiden op het slapen. Ga relaxed en doelgericht te werk.
  • Bij bijna alles wat ze doen, hebben kinderen duidelijke grenzen nodig, en bedtijd is zeker geen uitzondering.
  • Hoewel het belangrijk is dat u de bedtijdregels kent, is het bedtijdritueel een gelegenheid om samen met uw kind te zijn. Maak het plezierig, zodat uw kind graag wil gaan slapen.

Bedtijdritueel: voor- en nadelen

Voordelen
  • Het kind verwacht te gan slapen, zodat het tegen bedtijd bereidwilliiger is om mee te werken.
  • Er ontstaat een sfeer van vertrouwdheid en veiligheid die de rust voor het slapengaan bevordert.
  • Het ritueel zorgt ervoor dat het kind op tijd naar bed gaat en zo de voor zijn leeftijd benodigde slaap krijgt.
  • Het kind wordt gestimuleerd zelf de verantwoordelijkheid voor zijn gedrag te nemen.
  • Het kind krijgt positieve slaapassociaties.

Nadelen
  • Door de beperkingen en de benodigde tijd kan het ritueel lastig uit te voeren zijn.
  • Alle spontaniteit wordt de kop ingedrukt.
  • Bij onverwachte gebeurtenissen kan het ritueel storend zijn.
  • Er is toewijding en vastberadenheid voor nodig.

Invulling van het bedritueel

Elk gezin heeft zijn eigen bedtijdritueel. Hieronder volgen enkele voorbeelden van hoe u het ritueel kunt invullen, aangepast aan uw kind:
  • een bad;
  • massage en rustige muziek;
  • aantrekken van de pyama;
  • een verhaaltje voor het slapengaan;
  • een knuffel en een nachtzoen.
Gerelateerde artikelen
Slaapproblemen bij kinderen: verkeerde slaapassociatiesOuders weten niet altijd instinctmatig hoe ze een baby of kind in slaap moeten krijgen, en ook voor een kind is slapen n…
Slaapproblemen bij kinderen: 20 praktische tipsDe redenen waarom sommige kinderen niet slapen, zijn vaak heel simpel en praktisch. Weet u niet zeker waarom uw kind moe…
Oorzaken van slaapproblemen bij kinderenOorzaken van slaapproblemen bij kinderenKinderen groeien tijdens de slaap. Tijdens de slaapperioden maakt de hypofyse een groeihormoon aan wat er voor zorgt dat…
Kleine kinderen met slaapproblemenKleine kinderen met slaapproblemenOngeveer driekwart van alle baby’s en kleine kinderen hebben ooit wel eens een periode waarin ze last hebben van één of…
Zo kun je winterse slaapproblemen voorkomenSlapeloosheid is een van de meest voorkomende slaapproblemen, die tijdens de wintermaanden nog sterk toenemen. Inderdaad…
Bronnen en referenties
  • Bron: Bedtijd

Reageer op het artikel "Slaapproblemen bij kinderen: een slaappatroon instellen"

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 06-02-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!