InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Slaapproblemen bij kinderen: verkeerde slaapassociaties

Slaapproblemen bij kinderen: verkeerde slaapassociaties

Ouders weten niet altijd instinctmatig hoe ze een baby of kind in slaap moeten krijgen, en ook voor een kind is slapen niet altijd vanzelfsprekend. Als het te moeilijk wordt, nemen ouders vaak ter plekke hun toevlucht tot hulpmiddelen, zoals wiegen, strelen of naast het kind gaan liggen; of ze geven het kind iets tastbaars, zoals een speciaal dekentje of een knuffelbeest, of zingen een liedje. Een kind dat zonder hulp niet in slaap kan vallen en dat een van de ouders nodig heeft om weer in te kunnen slapen als hij s nachts wakker wordt, heeft verkeerde slaapassociaties.

Dit soort slaapproblemen komt relatief vaak voor:
ongeveer een vijfde van alle babys en peuters lukt het niet weer in slaap te vallen als ze s nachts wakker worden. Dit gebeurt vaker dan je zou denken, want de meeste kinderen worden vier tot vijf keer per nacht wakker, of bijna wakker.
Een kind kan zich vanaf de geboorte verkeerde slaapassociaties aanwennen, wat vaak gebeurt wanneer de ouders de baby altijd in slaap wiegen of voeden. De associaties duren dan voort omdat de ouders de baby door hun handelen afhankelijk houden. Verkeerde slaapassociaties kunnen echter ook beginnen na een plotselinge verandering of verstoring van de dagelijkse routine. Dit komt vaak voor na een vakantie, als het kind bij zijn ouders heeft geslapen, of na een ziekte.
Eenmaal aangeleerd duren deze associaties zelfs voort nadat de moeilijkheden waardoor ze begonnen, zijn verdwenen. Als ze niet worden aangepakt, kunnen ze andere slaapproblemen veroorzaken, zoals onwil om naar bed te gaan.

Tekenen van verkeerde slaapassociaties

Het kan moeilijk zijn te weten of een kind door verkeerde slaapassociaties wakker wordt of door iets anders. De tekenen van verkeerde slaapassociaties zijn:
  • pas tot rust kunnen komen nadat aan bepaalde voorwaarden is voldaan;
  • niet in kunnen slapen nadat hij 's nachts wakker is geworden;
  • snel inslapen nadat het knuffeldier weer bij hem is gelegd.
  • vaak 's nachts wakker worden;
  • huilen of om de ouders roepen als hij wakker wordt;

De associaties stoppen

Een kind met verkeerde slaapassociaties moet als het bedtijd is leren zelfstandig, zonder hulpmiddelen, in slaap te vallen. Ook moet hij wanneer hij s nachts wakker wordt vanzelf weer kunnen inslapen.
Wanneer u een gezond, regelmatig bedtijdritueel aanhoudt, kunt u uw kind helpen nieuwe slaapassociaties te krijgen.
Hierbij dient u in het begin rekening te houden met enkele moeilijke nachten. Als u volhoudt, zal dit zich echter lonen: zowel u als uw kind zullen veel beter slapen en een zekere onafhankelijkheid verkrijgen.
Gerelateerde artikelen
Aromatherapie bij slaapproblemenAromatherapie bij slaapproblemenVeel mensen hebben last van slaapproblemen: onrustig slapen, nachtmerries, niet in slaap kunnen vallen et cetera. Een op…
Slaapproblemen bij kinderen: 20 praktische tipsDe redenen waarom sommige kinderen niet slapen, zijn vaak heel simpel en praktisch. Weet u niet zeker waarom uw kind moe…
Slaapproblemen bij kinderen: goede slaapgewoonten bevorderenHet verdient altijd de voorkeur uw kind te laten wennen aan slapen in uw eigen huiselijke omgeving en zonder hulpmiddele…
Slaapproblemen door nachtmerriesDoor een vervelende nachtmerrie kan je niet meer in slaap komen. Je bent vermoeid, schiet eerder in de stress en je hume…
Slaapproblemen bij kinderen: slaapcycliSlapen is niet, zoals vaak wordt aangenomen, een eenduidige fase en is niet slechts het tegen- gestelde van 'wakker zijn…
Bronnen en referenties
  • Bron: Bedtijd

Reageer op het artikel "Slaapproblemen bij kinderen: verkeerde slaapassociaties"

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 07-02-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!