InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Epiglottitis, een ontsteking van het strottenklepje

Epiglottitis, een ontsteking van het strottenklepje

Epiglottitis, een ontsteking van het strottenklepje Epiglottitis is een zeer gevaarlijke aandoening, waarbij het strottenklepje van het kind of volwassene ontstoken is. Epiglottitis komt niet vaak voor, maar als de aandoening niet snel genoeg wordt herkend en behandeld, dan kan deze dodelijk aflopen. Epiglotittis is een bacteriële infectie die bijna altijd wordt veroorzaakt door haemophilus influenza type B (HIB). Deze bacterie is in het verleden ook vaak verantwoordelijk geweest voor hersenvliesontsteking bij baby's en kinderen. Epiglottitis moet niet verward worden met pseudokroep

Wat is epiglottitis?

Het gebied rond het strotklepje in het strottenhoofd zwelt sterk op en sluit daarmee het bovenste deel van de luchtpijp af.
Het strottenklepje zorgt er in een gezonde toestand voor, dat voedsel en vloeistoffen niet in de luchtpijp terecht komen.
epiglottitis dient bij kinderen niet verward te worden met pseudokroep. Pseudokroep is een onschuldig ziektebeeld dat regelmatig bij kinderen voorkomt. Bij pseudokroep is een gierende (stridoreuze ademhaling) te horen, terwijl bij kinderen met epiglottitis, ademen nauwelijks nog mogelijk is.

Symptomen bij kinderen of volwassenen

  • Een moeizame, gierende, brommende of zware ademhaling.
  • Ernstige benauwdheid
  • Er kan sprake zijn van van overmatig kwijlen.
  • Er kan sprake zijn van enorme keelpijn.
  • Er kan sprake zijn van ernstige pijn bij praten of praten is helemaal niet meer mogelijk.
  • Er kan sprake zijn van een gebogen lichaamshouding.
  • Er is sprake van koorts.
  • Bovenstaande beeld treedt acuut op en kan op ieder moment van de dag tot stand komen.

Bij verdenking op epiglottitis 'een ontstoken strottenklepje', moet direct medische hulp ingeschakeld worden. Bel 1-1-2 en beschrijf de symptomen. Kijk niet in de mond van het kind en laat het kind niet liggen. Laat het kind de houding aannemen die voor hem of haar het meest prettig is. Verplaats het kind niet voordat de ambulance is gearriveerd. Ook volwassenen met verdenking op epiglottitis moeten in de houding blijven zitten die voor hen prettig is.

Oorzaken

In het verleden werd epiglottitis bij kinderen vaak veroorzaakt door de bacterie 'haemophilus influenza type B (HIB)'.
Bij volwassenen is de streptokken-bacterie vaak de oorzaak van epiglottitis.
De ziekte komt vooral in de wintermaanden voor.

Incidentie

Epiglottitis is een zeldzame ziekte en komt bijna nooit meer voor, sinds de vaccinatie (in 1992) tegen haemophilus influenza type B (HIB) op de markt is gekomen. Kinderen worden standaard ingeënt tegen haemophilus influenza type B (HIB) tijdens het vaccinatieprogramma van de rijksoverheid. Heel soms komt deze ziekte nu nog voor bij kinderen die niet ingeënt worden of als een andere bacterie de oorzaak is. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Epiglottitis is bij volwassenen ook zeer zeldzaam. Geschat wordt dat de kans 1 op de 100.000 is, dat een volwassene epiglottitis krijgt.

Diagnose en behandeling bij epiglottitis

Bij verdenking op epiglottitis mag er nooit in de keel gekeken worden. Ook moet het kind of de volwassene in de gewenste houding blijven zitten. Door de ernstige ademnood kan een verandering van positie of het gebruik van een tongspatel, een acute ademstilstand veroorzaken.
Kinderen en volwassenen met epiglottitis worden altijd - ter observatie en behandeling - opgenomen in het ziekenhuis. Daarnaast wordt antibiotica intraveneus(via het infuus) toegediend.

Bij ernstige ademhalingsproblemen, zal er geïntubeerd worden. Intubatie -het aanbrengen van een beademingsbuisje in de luchtpijp- kan moeizaam zijn. Dit komt door zwelling, waardoor de luchtpijp zeer vernauwd is.
Als er twijfels bestaan over de diagnose, dan wordt er een CT scan uitgevoerd.

Tot slot

Epiglottitis is een zeer gevaarlijke ziekte die zonder behandeling dodelijk afloopt. Bij verdenking op epiglottitis dient met spoed een arts te worden ingeschakeld. Sinds de vaccinatie tegen haemophilus influenza type B (HIB) komt epiglottitis bijna niet meer voor. In het verleden was, haemophilus influenza type B (HIB), vaak ook verantwoordelijk voor hersenvliesontsteking bij kinderen. Sinds de vaccinatie op de markt is gekomen, zijn er dus ook minder gevallen bekend waarbij kinderen hersenvliesontsteking krijgen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Wise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ontsteking van het strotklepje/EpiglottitisOntsteking van het strotklepje/EpiglottitisDe ontsteking van het strotklepje is een zeldzame aandoening die vooral voorkomt bij kinderen tussen de één en zes jaar…
Epiglottitis: symptomen & behandeling ontsteking strotklepjeEpiglottitis: symptomen & behandeling ontsteking strotklepjeEpiglottitis duidt op een ontstoken strottenklepje, een ontsteking van het strotklepje. Epiglottitis is een weinig voork…
Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandelingPseudokroep of valse kroep is een erg ongevaarlijke kinderziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Een piepende stem…
Epiglottitis: Levensbedreigende ontsteking van strotklepjeEpiglottitis: Levensbedreigende ontsteking van strotklepjeBij een epiglottitis is het strotklepje achteraan de tong ontstoken. Infecties evenals diverse externe factoren leiden t…
Pseudokroep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognosePseudokroep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEen kind wordt wakker, is benauwd, kan moeilijk inademen en heeft een blafhoest. Mogelijk is er sprake van pseudokroep.…
Bronnen en referenties
  • http://www.mijnkinderarts.nl/
  • Kinderlongziekten, P.L.P. Brandt en B.L. Rottier

Reageer op het artikel "Epiglottitis, een ontsteking van het strottenklepje"

Infoteur: Wise
Laatste update: 11-04-2015
Subrubriek: Kinderen
Special: Benauwdheid bij kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!