InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hoe werkt het geheugen van een kind?

Hoe werkt het geheugen van een kind?

Hoe werkt het geheugen van een kind? Het geheugen van een kind begint zich in de baarmoeder al te ontwikkelen. Hierdoor herkent het kind stemmen, geluiden en de geur van zijn moeder, na de geboorte. De eerste jaren ontwikkelen de hersenen zich snel. Het kind kan ervaringen steeds langer onthouden. Herinneringen uit de eerste levensjaren verdwijnen na verloop van tijd weer uit het geheugen. Rond een jaar of drie, vier worden ervaringen blijvend opgeslagen. Gebeurtenissen die meerdere keren worden herhaald, worden beter onthouden, maar zonder details.

Het geheugen van een baby in de baarmoeder

Bij een ongeboren baby begint de ontwikkeling van de hersenen meteen na de conceptie. Tijdens de zwangerschap en in de eerste jaren na de geboorte ontwikkelen de hersenen zich heel snel. De hersenen bestaan uit verschillende onderdelen met elk een eigen functie. Die onderdelen en functies moeten met elkaar samenwerken om goed te kunnen functioneren. Daar zijn verbindingen voor nodig, die door ervaringen tot stand komen. Hierdoor kun je voelen, denken, leren en bewegen. De verbindingen in de hersenen gaan beter samen werken en ontwikkelen zich, naarmate er meer ervaringen worden opgedaan.

Na de geboorte

Een ongeboren baby reageert na 22 weken op harde geluiden. Als de baby geboren is, herkent hij de geluiden uit de baarmoeder, zoals de stem van zijn moeder. Ook geur- en smaakprikkels komen hem bekend voor. De baby kent zijn moeder aan haar geur.

Hoe werkt het geheugen van een baby?

Bij de geboorte zijn het korte- en langetermijngeheugen nog niet voldoende ontwikkeld om ervaringen op te kunnen slaan. Traumatische gebeurtenissen worden opgeslagen in het onderbewustzijn en kunnen later, in dezelfde situatie, een gevoel van angst oproepen. De gebeurtenis zelf wordt meestal niet herinnerd. De eerste, bewuste herinneringen ontstaan wanneer het kind leert praten.

Het onthouden van handelingen

Baby’s kunnen handelingen die ze bij anderen zien, opslaan en nadoen. Zo kan een zes maanden oude baby een handeling nog één dag onthouden. Bij een negen maanden oude baby, is dit al één maand en een eenjarige kan dit drie maanden onthouden. Alle handelingen die het kind zelf kan doen worden beter opgeslagen in het geheugen.

Hoe werkt het geheugen van een kind?

Vanaf het moment dat het kind leert praten, kan hij ook bewust ervaringen onthouden. Naast de taalontwikkeling, zijn ook de eigen ontwikkeling en de rijping van de hersenen van belang bij het onthouden van gebeurtenissen. De herinneringen van jonge kinderen gaan terug tot het tweede levensjaar. Vaak kunnen ze hier gedetailleerd over vertellen, maar naarmate ze ouder worden verdwijnen deze herinneringen weer. Rond het vierde levensjaar worden herinneringen blijvend in het geheugen opgeslagen en kunnen op volwassen leeftijd nog steeds worden opgehaald.

Waarom verdwijnen herinneringen bij jonge kinderen?

Er zijn verschillende theorieën over het verdwijnen van herinneringen bij jonge kinderen, maar geen van deze is echt bewezen.

Het tijdsbesef

Het geheugen slaat informatie op, maar heeft besef van tijd nodig, om het terug te kunnen vinden. Kleine kinderen hebben nog geen tijdsbesef en zouden herinneringen daarom niet blijvend opslaan.

Generaliseren

Sommige gebeurtenissen worden meerdere keren herhaald, zoals bijvoorbeeld een rondje fietsen. Dit wordt door de hersenen opgeslagen in hetzelfde ‘vakje’ waardoor de gebeurtenis veralgemeniseerd. Details gaan hierbij verloren en de herinnering kan niet goed meer worden opgehaald.

Een andere werkelijkheid

Volwassenen leven in een andere werkelijkheid dan peuters en zouden daarom herinneringen niet goed kunnen terug halen.

Het trainen van het geheugen

Verbindingen in de hersenen gaan door oefening steeds beter met elkaar samenwerken. Je kunt met oefeningen het geheugen van een kind dus trainen.

Herhalen

Door herhaling wordt alles beter opgeslagen in het geheugen. Blijf de dingen die je doet of ziet benoemen, dan zal je kind het steeds beter en langer onthouden.

Praten

De taalontwikkeling is belangrijk bij het trainen van het geheugen. Praat met je kind over ervaringen die het heeft meegemaakt. Door erover te praten zal hij ze beter onthouden. Ook voorlezen helpt bij het trainen van het geheugen. De taalontwikkeling wordt hierdoor gestimuleerd.

Beweging

De hersenhelften worden, door beweging, gestimuleerd om samen te werken. De hersenen worden voorzien van meer zuurstof, wat een positieve invloed heeft op de aanmaak van nieuwe verbindingen.
© 2015 - 2019 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt je geheugen?Hoe werkt je geheugen?Het geheugen van de mens zit ingewikkeld in elkaar. Herinneringen kun je kort bewaren, lang, of iets ertussenin. Ook sla…
Je geheugen verbeterenJe geheugen verbeterenWe kunnen er niet onderuit. Ons geheugen gaat met de jaren achteruit. Als we ouder worden zetten eiwitten zich vast aan…
Het geheugen in het algemeenHet geheugen in het algemeenHet geheugen is iets dat we allemaal dagelijks gebruiken. Zonder ons geheugen zouden we nergens zijn. Maar, wat is het g…
De mogelijkheden van ons geheugenDe mogelijkheden van ons geheugenHet menselijk geheugen, een heel belangrijk en complex systeem. Iedereen weet waarschijnlijk wel hoe belangrijk ons gehe…
Zenuwstelsel; leren en geheugenMensen leren nieuwe kennis en vaardigheden door sterke neurale netwerken te vormen. Leren kan beschouwd worden als het v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AdinaVoicu, Pixabay
  • http://www.ouders.nl/vraagbaken/hoe-werkt-het-geheugen-van-kleine-kinderen-2-4-jr
  • http://www.oudersvannu.nl/baby/6-maanden/ontwikkeling-opvoeden/ontwikkeling-ontwikkeling-opvoeden/herinneringen-van-je-kind/
  • http://www.gezondheidsnet.nl/hersenen-en-geheugen/kinderen-hebben-vroege-herinneringen
  • http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/vanaf-welke-leeftijd-ga-je-dingen-van-vroeger-herinneren
  • http://www.rekels.nl/leesvoer/zo-werkt-het-geheugen_261.html

Reageer op het artikel "Hoe werkt het geheugen van een kind?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 17-01-2019
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!