InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Baby’s eerste vaste hapjes; frisse fruitrecepten

Baby’s eerste vaste hapjes; frisse fruitrecepten

Baby’s eerste vaste hapjes; frisse fruitrecepten Welke ouder kijkt er niet naar uit; de eerste vaste hapjes. Zal mijn baby het lusten? Wordt het een kliederboel? Wat voor gezicht zal hij trekken? De antwoorden op deze vragen lopen uiteen. De ene baby zal direct met volle teugen genieten van hetgeen jij hem aanbiedt en de ander moet er helemaal niets van weten. In de supermarkt vind je een uitgebreid assortiment aan potjes met fruit, maar het zelf maken is net zo eenvoudig en ook nog heel erg leuk. Wanneer je je kindje voor het eerst fruit geeft, dat bepaal je helemaal zelf, tenzij je anders is geadviseerd door het consultatiebureau of de kinderarts. Om te beginnen kan je kiezen voor één bepaalde zachte smaak en langzaamaan kan je verschillende smaken gaan combineren. Onderstaande recepten zijn geschikt voor kindjes die starten met bijvoeding. Naarmate je kindje ouder wordt, kan je ook andere fruitsoorten introduceren, zoals bijvoorbeeld kiwi, ananas, mandarijn of bosvruchten. Houd er rekening mee dat zowel banaan als mandarijn van invloed kan zijn op de ontlasting van je kindje.

Lekkere recepten

Appel

  1. Schil twee middelgrote appels (dat is na bereiding ongeveer 200 gram fruit) en verwijder het klokhuis.
  2. Snijdt de appel in kleine stukjes.
  3. Kook in een pannetje een klein laagje water en doe de stukjes appel erbij.
  4. Na enkele minuten is de appel zacht (dit kan je controleren met een prikker) en gooi je het pannetje over in een vergiet.
  5. Laat de stukjes appel afkoelen en goed uitlekken, anders wordt het fruithapje straks te waterig.
  6. Gooi de stukjes in een blender of maak het fijn met de staafmixer.
  7. Gooi het over in een bordje.

Peer

Peer kan op dezelfde wijze bereid worden als appel. Houd er wel rekening mee dat peer soms erg waterig en sappig kan zijn. Om deze reden kan je drie peren nemen in plaats van twee.

Peer, liga, sinaasappelsap

Geprakte peer is erg lekker in combinatie met een verkruimelde liga. Na goed doorroeren, kan er eventueel een scheutje sinaasappelsap aan toegevoegd worden.

Mango

  1. Schil de mango (na bereiding staat één mango ongeveer gelijk aan 500 gram fruit).
  2. Snijdt de mango in kleine stukjes.
  4. Gooi het over in een bordje.

Meloen

Meloen kan op dezelfde wijze bereid worden als mango.

Banaan

Banaan kan geprakt worden met een vork en kan hierna direct gegeven worden. Anderhalf banaan (of twee kinderbananen) staat ongeveer gelijk aan 200 gram fruit.

Banaan, liga en sinaasappelsap

Neem de geprakte banaan en verkruimel hierbij één á anderhalve liga. Maak er een prakje van en giet er, hoeveelheid naar wens, verse sinaasappelsap bij.

Aardbei

Spoel de aardbei schoon en verwijder het groene kroontje. De aardbei kan geprakt worden met een vork en kan direct worden gegeven. 6 middelgrote aardbeien staan ongeveer gelijk aan 200 gram fruit.

Combineren is lekker!

Als je kindje kennis heeft gemaakt met verschillende fruitsoorten, kan je de fruitsoorten gaan combineren. Naar de wens van je kindje, kan je in principe alle smaken met elkaar mengen. Alle fruitsoorten zijn ook te combineren met liga of andere babykoekjes, zoals startkoekjes van Bambix. Door een liga of koekje toe te voegen, leert je kindje wennen aan structuur in zijn eten, wat weer goed van pas komt als hij iets ouder wordt. Naarmate je kindje ouder wordt, kan je fruit ook gaan combineren met yoghurt.

Bewaren en invriezen

Een zelfgemaakt fruithapje is één dag houdbaar in de koelkast en ongeveer zes maanden in de vriezer. Wanneer je het fruit hebt gekookt, laat het dan eerst afkoelen alvorens je het invriest. Voor het invriezen kan je gebruikmaken van bakjes en plastic zakjes. Ook zakjes waarmee je ijsblokjes maakt, zijn ideaal voor het invriezen van fruit. Op deze manier kan je steeds de gewenste hoeveelheid blokjes laten ontdooien.

Lees verder

© 2010 - 2019 Berdien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond zijn potjes babyvoeding?Veel ouders vragen zich af of potjes babyvoeding wel gezond zijn. Het grote gemak van babyvoeding in potjes maakt dat he…
De voeding van je baby na vier maanden: Wat kun je geven?De voeding van je baby na vier maanden: Wat kun je geven?De eerste vier maanden heeft je baby alleen flesvoeding of borstvoeding nodig. Daarin zitten alle voedingstoffen die een…
Zelfgemaakte babyvoedingZelfgemaakte babyvoedingDe behoefte aan voedingsmiddelen uit borstvoeding kan maar tot een aantal maanden worden voldaan. Daarna ontwikkelen bab…
Invriezen van kruiden en fruitWaar moet u opletten als u kruiden of fruit in gaat vriezen? Wat moet de kwaliteit van de voedingsmiddelen zijn, wat is…
Kilocalorieën fruittabelKilocalorieën fruittabelDat er in bijna alle eten en drinken calorieën zitten dat weten we zo langzamerhand wel. Op de meeste verpakkingen van v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ben Kerckx, Pixabay
  • Bron afbeelding: http://gezondheidsnet.rnews.be/upload/aliselotte/babyvoeding/babyvoeding_365x243.jpg

Reageer op het artikel "Baby’s eerste vaste hapjes; frisse fruitrecepten"

Infoteur: Berdien
Gepubliceerd: 14-03-2010
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!