InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Ademhaling is essentieel

Ademhaling is essentieel

Ademhaling is essentieel Een weinig vernieuwende koptekst, want we weten allemaal dat ademhaling essentieel is. Zonder ademhaling geen leven, maar dat weerhoudt ons er niet van om per saldo helemaal niet zo goed te ademen. Vaak te oppervlakkig en omdat het een onbewust proces is, schenken we er tijdens ons leven maar erg weinig aandacht aan. Dat kan anders…

Ademhaling

Strikt genomen is het niet meer of minder dan lucht die via een inademing de longen in stroomt. Dit gaat via de mond en/of neus, de luchtpijn de vertakkingen en de bronchiolo naar de longblaasjes. Hier wordt de verse lucht opgenomen in het bloed en het kooldioxide wordt afgegeven aan de lucht. Dit laatste adem je uit via de neus en/of mond. Ogenschijnlijk een eenvoudig proces, maar behalve dat het heel ingenieus is, is het ook essentieel om een normaal leven te kunnen leiden.

Middenrif- en borstademhaling

Als je vanuit het middenrif of de buik ademhaalt, vergroot je de borstholte door het middenrif omlaag te halen. Als je via de borst ademhaalt dan zijn het de tussenribspieren die het volume van de borstholte vergroten. Je ribben worden als het ware naar voren en ietwat omhoog getrokken.

Hulp van buitenaf

De meeste mensen doen het automatisch. Het is een impuls vanuit het ademhalingscentrum in het verlengde merg van de hersenstam. Echter, als je longen niet optimaal meer werken, om wat voor reden dan ook, kan er extra zuurstof naar binnen gebracht moeten worden. Verre van ideaal en niet zelden komen mensen in een verder gevorderd stadium op de lijst voor een longtransplantatie (als de mogelijkheden er voor zijn).

Enkele van de bekende aandoeningen die in meer of mindere mate een verstoorde ademhaling kunnen veroorzaken:
  • Astma is mogelijk de bekendste. Het betreft hier een ontsteking van de longen.
  • Bijholteontsteking, wat ontstoken bijholten zijn. De bijholten zitten aan de voorkant in de schedel.
  • Bronchitis, hier zijn de bronchiën ontstoken en kan het gevolgd zijn van bijvoorbeeld een heftige verkoudheid.

Bron: Johnhain / PixabayBron: Johnhain / Pixabay

Hoe yoga je kan helpen

Omdat de nadruk steeds meer komt te liggen op een goede ademhaling, en daar is yoga bij uitstek bekend om, gaan we er eindelijk langzaam maar zeker wat bewuster mee om. Dat is een prima ontwikkeling, want het heeft direct of indirect een positieve uitwerking op verschillende aandoeningen. Dit bewuste proces heeft menig ademhaling al doen veranderen c.q. optimaliseren en zeker als je aandoeningen - bijvoorbeeld zoals boven omschreven – hebt, kan het verlichting brengen.

Een bewuste ademhalingsoefening

  • Ga gestrekt liggen op de grond (mag ook de yogamat of je bed zijn).
  • Leg vervolgens één hand op de buik en één hand op de borst.
  • Niet anders gaan ademhalen dan je eerder deed, maar zorg wel dat je je concentreert op de ademhaling en zorg dat je de focus vasthoudt.
  • Bedenk of je borst meer omhoog gaat, je buik of beide.

Zorg dat je deze oefeningen zeker enkele minuten volhoudt. Op deze wijze leg de focus op je ademhaling en wordt je er bewust van hoe jij ademhaalt. Veel mensen worden hier rustig van, dus ook zinvol om bij stress toe te passen.

Er zijn verschillende oefeningen die kunnen helpen bij de ademhaling. Kijk hiervoor naar de special met vele oefeningen.

Wat wel en wat niet te doen

Wat is goed en wat is niet goed als het gaat om je ademhaling?
  • Als je ziek bent, en niet alleen iets wat te maken heeft met je ademhaling, is het niet zinvol ademhalingsoefeningen te doen.
  • Tijdens een yogaoefening niet je adem inhouden als je de yoga-ademhaling niet goed kent.
  • Adem altijd in door de neus.
  • Als je bewuste ademhaling wilt leren, maak er dan een gewoonte van om iedere dag minimaal vijf keer bewust te ademen. Langzaam maar zeker wordt het een meer bewust proces en ga je beter ademhalen.
  • Als je je lichaam af wilt laten koelen (bijvoorbeeld na een training) kan je een oefening doen waar je de tong oprolt en zo via de mond inademt en via de neus weer heel rustig uitademt. Ook goed tegen een hoge bloeddruk.
  • Als je met een focus op je ademhaling bezig bent, is het herleiden van je ademhaling (zoals boven beschreven) zinvol om via een liggende positie te doen, maar de daadwerkelijke oefeningen bij voorkeur zittend met een rechte rug.
  • Als je druk druk druk bent heb je vaak een hoge borstademhaling. Probeer dit te temperen en lager en rustiger te gaan ademhalen. Dit kan ook de bijbehorende stress wegnemen.

Tot slot

Zo vanzelfsprekend en toch ook weer niet… ademhalen is van levensbelang, dat is niets nieuws. Maar bewust bezig zijn met de ademhaling, al was het maar om deze te verbeteren, doen we nog veel te weinig. Dit, terwijl het zoveel extra’s voor je lichaam kan betekenen. Maar er gebruik van!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yoga maakt je slankYoga maakt je slankYoga maakt je slank, lenig en sterk, het is goed voor je bloedsomloop, verbeterd je concentratie vermogen, is goed voor…
Het belang van een goede ademhalingHet belang van een goede ademhalingHet is zo vanzelfsprekend en je lichaam neemt het als een automatisme aan op het moment dat je geboren wordt ... ademhal…
Ademhaling en ademhalingstherapieAdemhaling en ademhalingstherapieDe ademhaling van een mens zegt veel over diens welbevinden. Bij stress happen veel mensen letterlijk naar lucht. Ademha…
Goed leren ademen (inclusief oefeningen)Goed leren ademen (inclusief oefeningen)Een goede ademhaling is essentieel voor een goede gezondheid. Mensen die kampen met vele lichamelijk klachten hebben nie…
De ademhaling als medicijnDe ademhaling als medicijnVeel mensen hebben vage medische klachten zonder dat ze zich realiseren dat ze dit te danken hebben aan een verkeerde ma…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ademhaling is essentieel"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Leven
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!