InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Leren accepteren: hoe doe je dat?

Leren accepteren: hoe doe je dat?

Leren accepteren: hoe doe je dat? Er kan zich een situatie voordoen, waarbij je grote moeite hebt om het te accepteren. Je doet je uiterste best om het te willen accepteren, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om iets te kunnen aanvaarden, moet je de confrontatie met het gevoel aangaan. Mensen zijn geneigd om zich erg druk te maken over wat er is gebeurd en dat leidt tot teleurstellingen of frustraties. Ervaringen uit het verleden hebben je gevormd tot wie je bent, je bent geneigd om in een bepaald gedrag te vallen omdat je het zo gewend bent. Hoe kun je leren om iets te accepteren?

Accepteren is moeilijk

Je wilt soms zo graag dat je iets kunt accepteren, maar je weet niet hoe. Het is erg moeilijk, hoe hard je het ook probeert. Als je iets accepteert, dan zie je de werkelijkheid zoals die is. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als het je lukt om hetgeen dat je dwars zit te aanvaarden, wat zal er dan een innerlijke rust komen. Het zou zo fijn zijn als je niet meer op hoeft te winden over bijvoorbeeld het gedrag van partner, de onvrede over je werk of de ruzie met een familielid. Het wordt tijd om van dat knagende slechte gevoel af te komen, waardoor je niet meer rond hoeft te lopen met frustraties.

Hoe moet je aanvaarden?

Mensen zijn geneigd om iets dat niet leuk is weg te stoppen. Om iets te kunnen aanvaarden, zul je de confrontatie aan moeten gaan met het gevoel. Je moet jezelf er bewust van worden dat het vervelend is en de vervelende gedachten bewust registreren. Door negatieve gedachten en gevoelens te ervaren, maak je het jezelf mogelijk om er afstand van te kunnen nemen en het leren los te laten.

Hier volgen wat tips die je kunt toepassen in de praktijk:

Actieve acceptatie

Ga de confrontatie aan met je gevoel en ervaar het gevoel van teleurstelling, boosheid en verdriet. Het leven is niet altijd even leuk en dat is de werkelijkheid. Observeer deze vervelende gevoelens en probeer ze niet weg te drukken. Probeer te zien wat er werkelijk aan de hand is en hoe jouw gedachten daarover zijn. Probeer niet in een slachtofferrol te zitten en denk na over hoe je jezelf van de situatie kunt loskoppelen.

Laat je gedachten gaan

Het heeft geen nut om te vechten tegen allerlei gedachten. Sommige gedachten gaan op de automatische piloot, bijvoorbeeld als je denkt: “dat overkomt mij weer!” of “het is zijn/haar fout!”. Op het moment dat je jezelf bewust bent van automatische gedachten, kun je besluiten deze op een zijspoor te zetten en na te gaan wat de werkelijkheid is. Automatische gedachten kunnen erg hardnekkig zijn en het kan je moeite kosten om ze uit je hoofd te zetten. Bedenk dat jouw gedachten niet de waarheid hoeven te zijn.

Stop met verzetten

Als je jezelf maar blijft verzetten in gedachten tegen iets wat je niet kunt veranderen, kan het een grote invloed op je krijgen. Bij accepteren hoort ook het opgeven van het verzet tegen de gedachten, en dit is erg moeilijk. Vaak weet je dat je de situatie niet kunt veranderen, maar je blijft in gedachten toch bezig naar het zoeken van een oplossing. Dit kost heel veel energie en je raakt alleen maar meer gestresst hierdoor.

Omgaan met de teleurstelling

Betekent het dat als je dingen moet accepteren, dat je dan maar alles gewoon moet pikken van een ander? Het antwoord is nee, dat hoeft niet, maar je kunt wel leren van de teleurstelling. Teleurstellingen horen nu eenmaal bij het leven en door het bewust te accepteren, kun je het jezelf een stuk gemakkelijker maken. Misschien word je een stuk gelukkiger in het leven als je aanvaard dat je een minder mooi huis hebt, niet de droombaan hebt gevonden of geen perfecte kinderen hebt. Als je tevreden kunt zijn met wat je wel hebt en dat waardeert, dan ervaar je vast meer levensgeluk. Het is niet altijd mogelijk om te krijgen wat je wilt. Het overwinnen van een teleurstelling maakt je sterker.

Richt je op de toekomst

Sommige mensen kunnen erg gericht zijn op dingen die in het verleden zijn gebeurd en dragen dit als een zware last met zich mee. Je kunt er niets meer aan veranderen en probeer er niet in te blijven hangen. Zie het verleden als een vaststaand feit en probeer bepaalde dingen te laten rusten. Achteraf weet je het altijd beter. Richt je op de toekomst, omdat je daar wel invloed op hebt. Door fouten die je in het verleden hebt gemaakt kun je leren, waardoor je toekomstige fouten kunt vermijden.

Verwachtingen bijstellen

Veel teleurstellingen komen voort uit onvervulde wensen. Het kan gaan om iets kleins zoals een compliment die je graag wilt hebben van je partner, maar die uitblijft. Het kan ook om wat groters zijn, bijvoorbeeld een huwelijk dat niet perfect is. Probeer je verwachtingen bij te stellen. Als je het compliment niet krijgt, wees trots op jezelf wat je bereikt hebt. Als je geen perfect huwelijk hebt, misschien zijn er een heleboel factoren wel goed en heb je fantastische kinderen. Kortom: probeer in te zien dat het glas halfvol is in plaats van half leeg.

Wees realistisch

Wanneer je vaak teleurgesteld bent, kijk dan eens goed naar je verwachtingen. Neem deze onder de loep en misschien wordt het tijd om deze verwachtingen bij te stellen. Verwachtingen komen nu eenmaal niet altijd uit en daar moet je mee leren omgaan. Accepteren is niet jezelf ergens bij neerleggen, maar erkennen dat een situatie zo is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Omgaan met vervelende situatiesWe willen het liefst leven zonder een gevoel van onbehagen en afrekenen met onze innerlijke onvrede. Echt leven is je be…
Omgaan met teleurstellingenHet gevoel van teleurstellingen is een naar gevoel. Een opeenvolging van diverse teleurstellingen kan ervoor zorgen dat…
Joodse wijsheden 21: het overwinnen van frustratiesJoodse wijsheden 21: het overwinnen van frustratiesAccepteer frustraties als uitdagingen. Opgeven is toegeven aan de frustratie. Op een intellectueel niveau begrijpen we d…
Eigenwaarde: waardeer jezelf!Eigenwaarde: waardeer jezelf!Het gevoel van eigenwaarde kan je leven maken of breken. Ben jij tevreden met jezelf? Hoe groot is jou eigenwaarde? Hoe…
Horen kinderen het woordje 'nee' genoeg?Het woordje 'nee' met betrekking tot verzoeken van kinderen is een klein woord, maar het heeft grote gevolgen. Wat gaat…
Bronnen en referenties
  • http://www.kostanieuws.com/columns/therapeut/omgaan-met-teleurstellingen.html
  • http://simplifylife.nl/artikel/leren-accepteren-hoe-doe-je-dat

Reageer op het artikel "Leren accepteren: hoe doe je dat?"

Reacties

Rieja (infoteur), 20-01-2015 20:02 #2
Dag Ym,
ik moet accepteren dat ik willens en wetens ziek ben geworden door de zendmasten waar we te dichtbij gewoond hebben. We wisten het niet. Ik noem het nu maar: leer om het te hanteren. Een toekomst is er niet in deze digitale maatschappij dus blijf je hangen in wat je allemaal kwijt bent. En dat is veel. Zoek de mooie details in de natuur is wat me nog enigszins op de been houdt. De kleine wondertjes die er volop zijn. En natuurlijk via dit kanaal mensen voorlichten. Voorkom wat mijn gezin is overkomen.
Groet, Ria.

Survivallaar (infoteur), 18-01-2015 20:36 #1
Tja… accepteren. Wat ik goed vind werken is:
- bedenken: door deuren te sluiten, gaan er soms nieuwe open. Wie bijvoorbeeld zijn baan verliest, komt misschien daarna bij een heel leuk bedrijf terecht. Wie weet voor mogelijkheden en kansen dat geeft. Soms is het achteraf zo slecht nog niet.
- voor de jongeren… neem de tijd! Je hoeft niet alles op je 30e voor elkaar te hebben.
- geloof dat je veerkrachtiger bent dan je denkt… nu lijkt iets misschien een grote teleurstelling… maar daar leer je me omgaan.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 14-11-2016
Subrubriek: Leven
Special: Jaloezie
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!