InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Dagelijks de natuur in

Dagelijks de natuur in

Dagelijks de natuur in 'De natuur ingaan’ is nu nog vaak beperkt tot de weekenden, want dan kunnen we massaal naar de mooie parken, duinpannen of zandverstuivingen. Maar het wordt tijd om dit op het 'dagmenu' te zetten. De ervaring leert dat er als tegenhanger van de hectische maatschappij, een rustpunt moet zijn om de balans weer te krijgen of te behouden. Het spreekt voor zich dat je er voor kunt kiezen om dit rond het weekend te concentreren. Maar waarom niet gedurende de hectische werkweek? Tijd is voor veel mensen een reden om dat zo belangrijke rustpunt niet tijdens de werkweek op te zoeken. Toch is de natuur vaak dichtbij, dichterbij dan we ons realiseren. Dat we ons dit niet altijd realiseren heeft te maken met de focus die we leggen op lange wandelingen in mooie uitgestrekte natuurgebieden. Maar we hebben ook genoeg mooie natuurgebieden dichtbij, soms klein van opzet maar ook dat kan prima werken als rustpunt. Zeker de mensen die het op deze manier invulling geven, weten dat het gedurende de week zelfs een boost geeft.

Bron: Valiunic, PixabayBron: Valiunic, Pixabay

Kijk om je heen!

De warmere en lichte maanden lenen zich er bij uitstek voor om ook tijdens de avonduren even de deur uit te gaan. Je moet bijvoorbeeld in een stadse omgeving soms wel goed om je heen kijken. Iedere stad heeft wel stukjes natuur in of om de stad liggen en grotere dorpen zijn vaak omsloten door natuur. Je moet het wel willen zien én opzoeken. Denk aan:
  • Oude steden waar nog stadswallen zijn. Deze zijn niet zelden deels of geheel gelegen in het groen.
  • Steden hebben stadsparken, vaak aangelegd met waterpartijen en veel bomen en grasvelden.
  • Steden of dorpen aan rivieren hebben de uiterwaarden, soms strandjes, bossen of andere te lopen stukken langs het water.
  • Daar waar water in de buurt is, en dat zien we op vele plaatsen in Nederland, kan ook meestal gevaren worden.
  • Steden of dorpen aan zee hebben strand, duinen en soms stukken bos.
  • Bron: AdinaVoicu, PixabayBron: AdinaVoicu, Pixabay
    Dorpen worden vaak omklemd door natuur. Uitgestrekte weilanden met dieren erop of onze groenten worden er geteeld. Alles netjes ingedeeld of met krullende weggetjes erlangs.
  • Nieuwe buitenwijken krijgen automatisch al meer groen dicht bij het wonen. Fiets- of wandellanen omklemd door leilinden of als ze langs het water lopen treurwilgen en veel soorten hoog gras.
  • Je ziet het steeds vaker, voormalige weilanden die teruggegeven worden aan de natuur. Ze vormen op enig moment vaak een prachtig bloemenveld tussen de vele grassen.
  • Woon je vlakbij natuurparken/-gebieden? Maak er dan ook een bewust proces van om de natuur op te zoeken.

"De natuur doet niets zonder doel." Aristoteles

Groen is groen

Mensen denken vaak dat ze echt er uit moeten zijn, om die knop die ‘hectiek’ heet, even uit te zetten. Maar dat is niet waar. Het brein reageert direct op het groen van de natuur en als je het dan ook kunt combineren met de bijbehorende geuren, dan werkt dat direct ontspannend. Het enige waar je op moet letten is dat er geen ‘geluidsgeweld’ in de buurt is. Denk hierbij aan auto’s (inclusief uitlaatgassen), zware motoren of optrekkende brommers. Is er geen herrie maar de rust van de natuur, dan waan je je binnen geen tijd midden in de natuur.

Bron: Herriest, PixabayBron: Herriest, Pixabay

Onderdeel van het leven

We realiseren ons gelukkig dat de natuur ons goed doet en we proberen het in te passen in ons leven. Vandaar de vele weekenden dat het verschrikkelijk druk is in de natuurparken en langs de kustlijn. Daar is op zich niets mis mee, maar er gaan ook weekenden op aan sportactiviteiten, verjaardagen en andere verplichtingen en dan is de natuur opzoeken nog slechts een onderdeel van het geheel en niet (meer) vanzelfsprekend.

Wil je de natuur voor je laten werken, zorg dan dat het onderdeel wordt van je leven en niet slechts als het zo uitkomt. De mensen die honden hebben, ‘moeten’ dagelijks de deur uit en ook zij lopen het liefst waar de hond lekker kan rennen in de natuur. Deze mensen zoeken vaak plaatsjes op waar de hond uit de voeten kan, maar niet alleen de hond. Soms onbewust zoeken ze gebieden op waar ze zelf ook een prettig stukje kunnen lopen. Gewoon het dagelijkse wandelingetje voor de hond en de mens. Heb je zelf geen hond? Stem met de buren of vrienden af dat je de hond mee wandelen neemt. Voor sommige mensen is het een obstakel om alleen de natuur in te gaan, een ‘leenhond’ kan dat prima werken en dat vindt de hond vast niet erg.

"We zijn zo graag in de vrije natuur, omdat deze geen mening over ons heeft." Nietzsche

Bron: Monicaluo, PixabayBron: Monicaluo, Pixabay
Tijd
Het beste excuus dat menigeen heeft is het ontbreken van tijd. Maar je agenda bepaal je zelf en dus kan je altijd tijd maken. Als je overdag gewerkt hebt, dan ga je in de avonduren niet weer werken, dan is er tijd voor ‘even niets’, hobby, studie en/of het gezin. Wat let je om een uur van die tijd te gebruiken om vast even naar buiten te gaan en de natuur op te zoeken, zie het ook als ’even niets’. Mensen liggen immers eigenlijk nauwelijks voor 22.00 uur op bed, dus tijd voor wat gezinsactiviteiten en/of hobby en/of nog een uurtje studeren.

Dat kan betekenen dat je dan niet alles op televisie ziet wat je anders wel zou zien. Je kunt je afvragen hoe schokkend dat is. En als je bijvoorbeeld het nieuws toch nog wil bekijken, er is altijd uitzending gemist via televisie of computer op te zoeken. Het zijn dus eerder excuses dan daadwerkelijk geen tijd te hebben. Plan je je avond wel zo vol, dan geldt nog steeds dat je baas bent over je eigen agenda en het dus anders kan. Het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Conclusie

Zie de tijd die je inplant om op dagbasis even de natuur op te zoeken als een stukje investering in jezelf. Enerzijds om de balans na een drukke dag weer te krijgen en anderzijds voor een stukje beweging en frisse lucht. Dit laatste kan overigens ook weer heel goed zijn om lekker in slaap te vallen.
Gerelateerde artikelen
Innerlijke rust, als toverwoord voor balansInnerlijke rust, als toverwoord voor balansGeleefd worden door de drukte/de waan van de dag is niets nieuws, menigeen heeft er last van. En toch krijgen we het nie…
Zoek je rust in de natuurZoek je rust in de natuurDepressiviteit neemt toe, meer mensen met een burn-out en het leven wordt er alleen maar drukker op. Vooropgesteld dat w…
Wellness voor thuisWellness voor thuisWellness voor thuis is steeds meer ingeburgerd en meer dan ooit wordt er op allerlei vlakken gewerkt om de badkamer ‘wel…
Wat is Yin en Yang?We hebben er de mond over vol, maar wat is “Yin en Yang” nu eigenlijk en wat kunnen we er mee? Het Oosterse Yin en Yang…
De natuur in voor je eigen gezondheidDe natuur in voor je eigen gezondheidWe leven heel geconditioneerd en menigeen denkt het te compenseren door zo nu en dan in de sportschool actief te zijn of…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dagelijks de natuur in"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-04-2016
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!