Zo reduceer je stress op het werk
Werken is een activiteit waar we een groot deel van onze tijd aan besteden. Wat deze activiteit precies inhoudt, is voor elk individu anders. Indien we toch een rode draad proberen te zoeken, dan komen we meteen uit op de essentie van elke taak. Namelijk, het leveren van zichtbare prestaties. Vaak wordt er zelfs geen rekening gehouden met de tijd die je aan een bepaalde taak hebt besteed. Je zult slechts erkenning krijgen voor je werk indien de nodige resultaten duidelijk op tafel liggen. Hierdoor kan de werkdruk zeer hoog liggen en zal dit voor de nodige stress zorgen op de werkvloer.
Oorzaak van stress
Te strakke deadlines, gebrek aan motivatie, files, negatieve werksfeer,…Tal van redenen waardoor iemand stress kan beginnen te ervaren op de werkvloer. Het zijn allemaal prikkels die verwerkt worden door de hersenen. Deze worden vervolgens door het brein als onprettig bestempeld waardoor chemische stoffen vrijkomen die effect hebben op het hele lichaam. Het klinkt allemaal vrij logisch, maar het is belangrijk om te weten dat dit van individu tot individu verschilt. Om te kunnen omgaan met stress is het belangrijk om de prikkels, die een negatieve invloed hebben op jou, te vinden. Daarom is het belangrijk om de nodige orde in je hoofd te scheppen. Op deze manier zul je beter kunnen omgaan met stressvolle situaties.
Tips om orde te scheppen in je hoofd
Verwerk een ochtendroutine in je dagelijkse planning
Dit is een moment waarop je je hoofd leegmaakt en de dag met een brede glimlach tegemoet gaat. Meditatie en lichamelijke beweging kunnen hierbij zowel verlichtend als ontspannend werken. Het zorgt ervoor dat je weet waarom je deze ochtend extra vroeg bent opgestaan. Het geeft een betekenis aan je handelingen en zorgt ervoor dat je het grote plaatje ziet. Dit vormt een enorme motivatiebron om meteen aan het werk te gaan.
Zorg dat je een einddoel in zicht hebt
Het brein is uitgerust met een mechanisme om zaken te visualiseren. Gebruik dit dan ook ten volle. Definieer zeer goed wanneer je klaar bent met een taak. En hoe de situatie er zal uitzien wanneer je een welbepaalde taak hebt uitgevoerd. Splits het project vervolgens op in subtaken. Bij deze stap moet je goed opletten dat je een actie linkt aan elke taak. Zoek daarom steeds naar de volgende handeling die essentieel is om verder te gaan in het proces. Uitstelgedrag kan op deze manier worden vermeden.
Registreer je resultaten
De registratie van je resultaten is enorm belangrijk om een algemeen beeld te behouden van je project. Dit helpt om zaken op orde te stellen. Het vormt een systeem waarop je kunt steunen indien de zaken niet gaan zoals je had gewenst. Hierdoor kan je makkelijk een onderscheid maken tussen goede en slechte zaken. Je kan je dan vervolgens concentreren op de zaken die extra aandacht nodig hebben. Hoe meer je de focus kan leggen op één taak, hoe meer werk je zult verrichten en waarover r je voldoening groter zal zijn. Een nodige expertise in je vakgebied zal je hiermee dan ook stilaan opbouwen.
Gedachten neerschrijven
Probeer nu en dan je hoofd leeg te maken van ronddwalende gedachten. Dit kan je doen door deze te noteren op een blad papier. Neem uitdrukkelijk de tijd om dit neer te schrijven. Het effect zal veel groter zijn indien je iets tastbaars hebt om op terug te komen. Het zal namelijk makkelijker voor je zijn om verbanden te leggen wanneer je de informatie op papier hebt staan. Zo zal je nieuwe gedachten die opkomen dan ook meteen kunnen linken aan de verbanden die je reeds hebt gemaakt. Deze techniek heeft zijn nut reeds bewezen in tal van internationale bedrijven.