InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > HSP of Hooggevoelige Volwassenen

HSP of Hooggevoelige Volwassenen

HSP of Hooggevoelige Volwassenen HSP, hooggevoelig, nieuwetijdskinderen of hoe je het ook noemt, ze zijn er en je hoort er dan ook steeds vaker over. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat zelfs jíj blijkt een hooggevoelig persoon te zijn, ook al heb je dit nooit geweten of er bij nagedacht. Lees dit artikel en doe de test en wie weet, vallen er ook voor jou wel puzzelstukjes op hun plaats.

Hooggevoelige personen

Natuurlijk zijn het niet alleen kinderen die extra sensitief zijn of, anders genoemd: hooggevoelig. Ook veel volwassenen zijn hooggevoelig. In 1947 werd de eerste golf van hooggevoelige kinderen geboren en sindsdien zijn er telkens golven geweest met kinderen die deze bijzondere gevoeligheid bezitten. En wie weet…ben jij er zelf wel één. Denk nu niet gelijk: ‘dat kan niet’ want hetzelfde overkwam mij namelijk. Toen ik er meer over ging lezen ontdekte ik zoveel overeenkomsten dat ik er niet meer omheen kon en wel moest concluderen: ‘Ik ben hooggevoelig’.

Moet ik hier nu blij mee zijn? Of bezorgt?

Dat ligt er maar helemaal aan hoe je er mee omgaat. Het is wel een groot voordeel als je eenmaal wéét dat je hooggevoelig bent. Er vallen vele puzzelstukjes op zijn plaats en je krijgt dan ook van die 'aha' momenten. Daarbij, krijg je ook veel meer begrip voor de kinderen en volwassenen om je heen.

Wat maakt je hooggevoelig?

Hooggevoelige of sensitieve mensen hebben een heel gevoelig zenuwstelsel waardoor ze veel meer oppikken en ervaren dan mensen die minder gevoelig zijn. Vaak zijn het ook denkers want ze denken werkelijk overal over na, zoals bijvoorbeeld: ‘Hoe zit dat in elkaar?, Hoe is het zo gekomen? Waar gaat dat naar toe?’, Wat kun je hier mee doen?, Wat zit er achter?’ enz. enz. Ze lijken dus onaangedaan en stil maar ondertussen werkt de radar onverminderd door.

Hooggevoeligen leren snel en gemakkelijk. Men denkt dat de oorzaak hiervan ligt in het feit dat ze al vele levens hebben geleefd en dus een enorme wijsheid bezitten (onbewust).

Aan de andere kant zijn hooggevoeligen heel gevoelig voor prikkels. Je kunt dan denken aan: harde geluiden, vieze luchtjes (of juist lekkere), stemmingen van andere mensen enz. De zintuigen werken dus op een veel hoger niveau. Dat kan natuurlijk zo zijn voordeel hebben maar ook zeker nadelen want wanneer je bij iemand in de buurt bent die heel erg somber en negatief is dan voelt een hooggevoelige dit heel snel aan en moet hij of zij er echt voor oppassen dit gevoel niet over te nemen. Een nadeel is het, wanneer je niet in de gaten hebt dat je een hooggevoelig persoon bent en op die manier je gedrag en gevoelens dus eigenlijk altijd laat beïnvloeden door anderen. Dat is dan ook de reden dat het belangrijk is om vast te stellen dat je hooggevoelig bent, want het geeft een verklaring voor je stemmingswisselingen en motiveert je tegelijk om je er tegen te wapenen.

Overal in geïnteresseerd maar niets afmaken.

Zoals gezegd hebben ze een enorme belangstelling voor alles waar wat over te leren of te ontdekken valt. Het nadeel is dat ze deze ‘inspiratie’ niet zo lang vast kunnen houden en daardoor maar weinig dingen echt afmaken. Terwijl ze met het één bezig zijn worden ze al weer geprikkeld door het volgende wat op hun pad is gekomen. Een lange opleiding tot bijvoorbeeld arts zit er voor een hooggevoelige dus niet in omdat zoiets een lange leerweg heeft en de belangstelling halverwege de opleiding alweer aan het verflauwen is.

De lusten en de lasten

Hooggevoelige of sensitieve mensen zijn vaak de stille mensen in een gezelschap. Ook al door alle prikkels die op hen afkomen van de mensen die reeds aanwezig zijn. Als hooggevoelige doe je er goed aan om altijd te zorgen dat je als één van de eerste binnen bent op een feest of verjaardag of vergadering zodat de mensen die ná jou komen stukje bij beetje hun energie aan de ruimte toevoegen, zodat je aan deze prikkels langzaam kunt wennen.
Hooggevoeligen hebben een groot inlevingsvermogen. Ze zijn heel zorgzaam en meevoelend. En als er een bepaalde situatie is dan hebben ze heel snel door hoe het in elkaar zit. Daarom ook kunnen ze ook ineens met een creatieve oplossing komen op een probleem waar een ander nog helemaal niet aan had gedacht. Men noemt het ook wel intuïtie en misschien is dit het ook wel maar het is ook zo dat ze meteen doorhebben van hoe het in elkaar zit. En wanneer zich een probleem opdoet en mensen vaak passief worden omdat ze niet weten wat te doen dan is het vaak een hooggevoelige die uit zijn stille positie naar voren komt met een oplossing.

Perfectionisten

Hooggevoeligen zijn vaak geïnteresseerd in spiritualiteit en in andere diepgaande onderwerpen. Ze hebben de neiging om alles tot op het bot uit te pluizen. Een hooggevoelig persoon houdt vaak van orde en netheid en alles op zijn plaats. Bijvoorbeeld in huis kun je er helemaal dol van worden als je overal rommel ziet liggen. Je blijft maar ruimen en schoonmaken en het lijkt nooit klaar te zijn. Want als je de éne ruimte netjes hebt en schoon heeft iemand in de andere ruimte al weer vuil of rommel gemaakt. En daar kun je echt moedeloos van worden. Natuurlijk begrijpt een minder gevoelig persoon helemaal niet waar jij je nou zo druk over maakt. en eigenlijk is het wel komisch als je er over nadenkt. maar als je niet weet dat je hooggevoelig bent, dan kun je daar zelf ook wel eens over nadenken van...Hoe ben ik zo kritisch en precies geworden? Waarom kan ik niet gewoon 'de boel de bóel laten?' Maar nu weet je het dus. Voor anderen kan dat heel vervelend zijn.

Rekening houden met:

Een hooggevoelige gaat wel graag op reis maar voelt de vreemde omgeving en dus ook vreemde energie sterk aan. Daar is een simpele oplossing voor om je toch ergens sneller op je gemak te voelen: Neem wat van thuis mee. Kleine dingetjes die je hier en daar kunt wegleggen. Je eigen spulletjes met de energie van je eigen veilige omgeving zorgen er dan voor dat je ook in een vreemde omgeving toch die veilige bekende energie van thuis om je heen voelt, waardoor de vreemde prikkels minder worden. Zo kun je ook overgevoelig zijn voor medicijnen, alcohol, roken en voeding of drinken. Allemaal dingetjes die als je het eenmaal wéét, waar je gewoon rekening mee kunt houden voor jezelf. Denk er ook aan: hooggevoeligheid of HSP is géén ziekte, maar een karaktereigenschap waarmee je nu eenmaal geboren bent.

Heb je al een paar dingen herkent?

Er valt heel veel te vertellen over hooggevoeligheid of HSP, maar laten we eens kijken of ook jíj hooggevoelig bent. Je denkt misschien van niet? Nou, bekijk dan even het lijstje hieronder en zie het voor jezelf. Stel je voor dat je het wel bent, zoals ik zelf ook ervaren heb. Dan ga je overal toch heel anders tegenaan kijken. Ga kijken of je jezelf herkend in de volgende stellingen:

  • Moeite met veranderingen. Het liefst alles volgens een vaste structuur hebben.
  • Onzeker, snel blozen. Nu of vroeger als kind.
  • Goed om kunnen gaan met kinderen en/of dieren.
  • Heb je een grote fantasie?
  • Altijd afspraken nakomen of in ieder geval je uiterste best daarvoor doen.
  • Een oog voor details hebben.
  • Snel beïnvloed door het humeur van een ander en gevoelens van anderen snel aanvoelen.
  • Gevoeligheid voor synthetische stoffen.
  • Ben je gevoelig voor veranderingen of deadlines, krijg je het dan op je zenuwen? Of heb je ze juist nodig?
  • Snel meeleven/inleven bij het kijken van film of lezen van boeken of bij kunst en toneel.
  • Heel precies zijn en niets willen vergeten.
  • Gevoelig voor kleur, geur en smaakstoffen of andere onnatuurlijke toevoegingen in je voeding.
  • Heb je een hekel aan gewelddadige films of scènes op tv?
  • Niet graag in drukke ruimtes of grote drukke evenementen. Liever één op één.
  • Altijd nadenken over de gevolgen voor je iets doet of onderneemt.
  • Het snel signaleren van fouten.
  • Soms ineens kunnen lachen om iets waar een ander de clou niet van snapt: ongewone humor.
  • Een groot rechtvaardigheidsgevoel.
  • Op creatieve oplossingen komen bij plotselinge problemen.
  • Interesse in de diepere onderwerpen van het leven. Interesse voor spiritualiteit. Graag in de natuur zijn.

Het hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn dat je jezelf herkend in al deze punten, maar het zijn wel de dingen die een hooggevoelige meestal wel bekend voorkomen. En heb je bij 14 punten of stelling een gevoel van herkenning, dan ben je zéker hooggevoelig.
Gerelateerde artikelen
Word van hooggevoelig iemand geen elektrogevoelig iemandmijn kijk opWord van hooggevoelig iemand geen elektrogevoelig iemandHeb je snel last van drukte, geluid en fel licht? Maken geuren je snel misselijk? Een parfum, de uitlaatgassen of de was…
Hypersensitiviteit een gevoelige eigenschapHypersensitiviteit een gevoelige eigenschapHypersensitiviteit word ook wel afgekort naar HSP. Het is geen aandoening maar een eigenschap, echter word men er mee ge…
Sterke zintuiglijke waarneming bij een hooggevoelig kindSterke zintuiglijke waarneming bij een hooggevoelig kindDe zintuiglijke waarneming van een hooggevoelig kind is veel gevoeliger dan bij normale kinderen. Een hooggevoelig kind…
Hooggevoelig kind: emotioneel zeer gevoeligHooggevoelig kind: emotioneel zeer gevoeligEen hooggevoelig kind is emotioneel zeer gevoelig. Een hooggevoelig kind kan stemmingen van anderen aanvoelen, het kind…
Kinderen en Hooggevoeligheid. HSPKinderen en Hooggevoeligheid. HSPWat is HSP? Letterlijk betekent het: High Sensitive Person. En dat is precies ook wat het is. Zeer overgevoelig voor all…
Bronnen en referenties
  • www.bewustleven.info

Reageer op het artikel "HSP of Hooggevoelige Volwassenen"

Reacties

Maurice, 19-05-2016 05:18 #4
Haha, wat een onzin. "Hooggevoeligen leren snel en gemakkelijk. Men denkt dat de oorzaak hiervan ligt in het feit dat ze al vele levens hebben geleefd en dus een enorme wijsheid bezitten (onbewust)."

Zou dit niet eerder iets met IQ (ik roep maar iets…) te maken hebben? Natuurlijk wel aantrekkelijk om jezelf een enorme wijsheid toe te dichten. Daarbij zijn er naar mijn idee ook voldoende gevoelige mensen die niet snel en makkelijk leren, maar dat zal ik niet claimen als waarheid. Sowieso mis ik een bronvermelding en/of onderbouwing bij alle uitspraken in dit stuk.

Miranda, 05-01-2015 13:00 #3
Over puzzelstukjes in elkaar vallen gesproken… Ik denk dat ik er zelfs lichamelijk last van heb. Ik dacht al zoiets van, ik krijg teveel prikkels binnen, hoe kan ik me hiervoor afsluiten? Maar na het lezen van dit artikel ga ik hier eens meer info over zoeken. Want ik herken mezelf hier helemaal in.
Ook ik deed al Mindfulness training, maar ondanks dat ik het goed vind om te leren hoe ik bij mezelf kan blijven, denk ik dat dat veel moeilijker is als al die prikkels maar op je af blijven komen, die ik weer op zuig als een spons. Ik zou graag tips willen hebben hoe ik er mee om moet gaan, want mijn geest en lichaam is 1 bonk stress en spanning. En allerlei therapieën hebben nog niet geholpen tot volledige ontspanning. Ik blijf het geraas in mn spieren voelen, terwijl ik mezelf niet verder kan ontspannen.
Ik denk dat mijn chronisch pijn hier ook mee samenhangt (al is het maar deels). Zou het niet geweldig als dat zo zou zijn! Want dat zou betekenen dat ik misschien wel het medicijn hiertegen gevonden heb. Als ik maar kan leren hoe om te gaan met die hooggevoeligheid. Misschien kan ik dan zelfs wel weer werken!?
(vallen m`n drukke denkwijze en denkbeelden al op? hahahha)
Fijn artikel, ik ga meer zoeken!

Lobbens Lindsy, 23-09-2012 21:29 #2
Hallo,

ik vind dit artikel een hele goede beschrijving van hooggevoelig zijn. Ik herken mezelf er volledig in, maar ik ben nu voor mezelf echt wel op zoek naar methodes om hier mee om te gaan, ik ben 31 jaar, blij dat ik dit weet, maar mijn man en ik hebben een zoon van bijna 4 jaar die ook hooggevoelig is, we willen op zoek gaan om dit echt als een gave te gebruiken. Ik heb vooral last op mijn werk, in het onderwijs, ik word momenteel leeggezogen, ik ben precies een spons, door kinderen, collega's, situaties, dit uit zich bij mij in ziek zijn, echt ziek zijn, ik wil me hier tegen wapenen, want ik doe mijn job zo graag! Mindfulness ben ik al mee vertrouwd, ik volg ook een opleiding om dit aan kinderen bij te brengen, maar zou heel graag nog eens wat concrete tips ontvangen, ik ben in ieder geval een zoektocht begonnen vanuit mijn ziekenbed om dit aan te pakken, alvast bedankt! groetjes, Lindsy

Kayleigh, 16-01-2012 21:06 #1
Ik ben er een tijdje geleden achter gekomen dat ik hooggevoelig ben.
Ik vind het fijn dat er veel over geschreven wordt en dat het hier onder andere goed beschreven wordt.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 19-02-2012
Subrubriek: Leven
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!