InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Ook zittende sporters riskeren gezondheidsproblemen

Ook zittende sporters riskeren gezondheidsproblemen

Iedereen weet het zoetjesaan: wie alle verplaatsingen met de auto maakt, achter zijn computer blijft zitten en zijn vrije tijd voor de televisie doorbrengt, brengt zijn gezondheid in gevaar. Nieuw onderzoek brengt nu aan het licht dat zelfs mensen die regelmatig sporten maar verder een zittend leven leiden hun gezondheid evenzeer in gevaar brengen.

Bewegen

Het menselijk lichaam is voorbestemd om te bewegen, want beweging versnelt de stofwisseling of het metabolisme. Dat is het proces in ons lichaam dat ervoor zorgt dat voedsel en andere stoffen in het lichaam worden opgenomen. Door te bewegen wordt er meer spierweefsel aangemaakt en vermindert het vetweefsel. Beweeg je niet zal de stofwisseling afnemen of stilvallen. Als je spieren en meer bepaald de beenspieren niet actief zijn vertraagt de bloedsomloop, verbruik je minder suikers en verbrand je minder vetten, hetgeen de risico’s op hartziekten of diabetes verhoogt.

De zitcultuur

De welvaartsmaatschappij heeft tot gevolg dat velen onder ons nog weinig of geen lichaamsbeweging hebben en achter hun autostuur geplakt, over hun toetsenbord gebogen of in hun luie zetel achteroverliggend blijven. Deze zitcultuur brengt grotere risico’s mee op het vlak van hartziekten, diabetes en zelfs depressie. Recent ontdekte het American Institute for Cancer Research dat een zittend leven ook de risico’s op borst- en darmkanker aanzienlijk verhoogt.

Sporten volstaat niet

Maar u maakt zich geen zorgen, want u sport? Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die vele uren per dag blijven zitten op vroegere leeftijd overlijden dan wie minder zit, zelfs als ze regelmatig sporten.

Tot voor kort werd aangenomen dat wie zowat een uur per dag aan sport doet, in welke vorm ook, of actief beweegt fysiek in orde is. Deze stelling lijkt nu achterhaald. Het is een beetje zoals bij roken: het is slecht voor de gezondheid ook al speel je dagelijks voetbal of doe je een uur hardlooptraining per dag, want de realiteit vertelt ons dat zelfs sportlui buiten hun sport hun tijd vaak zittend doorbrengen.

In een studie die in 2012 door het International Journal of Behavorial Nutrition and Physical Activity, een open onlinekrant die zich toespitst op diëten en fysieke activiteiten, werd gepubliceerd, stelden onderzoekers vast dat de doorsnee mens 64 uur per week zittend doorbrengt, 28 uur rechtopstaat en 11 uur beweegt (niet sport), onafgezien van het feit of hij de voorgeschreven tweeënhalfuur per week aan sport doet. Dat betekent dus dat hij negen uur per dag zit of hij nu sport of niet.

Blijven bewegen

Op de jaarlijkse vergadering van het American College of Sports Medicine van de Illinois State Universiteit in 2013 kwam naar voren dat mensen de dagen die ze gesport hebben 30 procent minder actief zijn dan de dagen waarop ze niet gesport hebben, wat betekent dat ze wellicht menen voor die dag genoeg gedaan te hebben. Experten stellen dat dit een foute conclusie is, want dat het uurtje sport niet opweegt tegen de overige uren die ze zittend doorbrengen en die even schadelijk zijn voor hen als voor mensen die niet aan sport doen.

Daarenboven kan een zittend leven buiten je sportactiviteiten ook een negatief effect hebben op je sportprestaties. Het statische zitproces heeft tot gevolg dat bepaalde spieren stijf of overstretcht worden, wat slecht is voor lopers bijvoorbeeld. Als je een lange sportieve inspanning gedaan hebt zal regelmatig beweging tijdens de dag het herstel van de spieren bevorderen.

Sporters die een job hebben die hen verplicht te bewegen, zijn dus beter af dan zij die een zittende job uitoefenen, want de laatsten kun je dan eerder bestempelen als ‘actieve zitzakken’. Wie voor zijn job verplicht is vaak te zitten, wordt aanbevolen om regelmatig op te staan en rond te wandelen. Zelfs af en toe het zitten slechts één minuutje te onderbreken zal je gezondheid ten goede komen.

Aangepaste kantoormeubelen

Om het bewegen op kantoor makkelijker te maken zonder dat je je werk veronachtzaamt zijn er speciale, ergonomisch verantwoorde kantoormeubelen ontwikkeld. Zo heb je bijvoorbeeld computertafels die vrij hoog staan en waartegen je een soort van ‘barkrukstoel’ plaatst. Zo kun je makkelijk van zitten naar staan overschakelen zonder dat je houding tegenover de computer verandert.

De Amerikaanse vestiging van Groupon bijvoorbeeld biedt de bediendes de mogelijkheid om hun werk rechtopstaand aan het werkstation te doen, maar er is ook mogelijkheid om gebruik te maken van zogenoemde balstoelen of schommels, waardoor het lichaam constant in beweging is hetgeen de bloedcirculatie bevordert.

Ook Google biedt zijn personeel aangepaste kantoormeubelen aan sinds 2005. In California testen mensen innovatieve werkmethodes uit. Zo is er een project gaande waarbij mensen werken terwijl ze op een loopband stappen of lopen. Naar verluidt is dit een vreemde ervaring omdat het bovenste deel van je lichaam op de computer werkt en het onderste deel in beweging is. Of dit een stap te ver is in de pogingen om de zitcultuur op te heffen zal de toekomst uitwijzen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De invloed van beweging op de gezondheidDe invloed van beweging op de gezondheidBeweging heeft een positieve invloed op de gezondheid. Het verlaagt de kans op overgewicht en osteoporose, het houdt de…
Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!Borstkanker gaat uit in het melkklierweefsel in de borst. Het is de meest voorkomende kanker bij vrouwen, 22% van alle k…
Hoeveel beweging heb je nodig?Hoeveel beweging heb je nodig?Iedereen weet dat voldoende bewegen goed voor je is. Het is gezond en je voelt je beter. Maar wanneer beweeg je genoeg?…
Diabetes (suikerziekte) en bewegenDiabetes (suikerziekte) en bewegenMensen met diabetes (suikerziekte) hebben veel baad bij goede beweging en voornamelijk voldoende bewegen is voor hen erg…
Bronnen en referenties
  • Runner’s World, augustus 2013

Reageer op het artikel "Ook zittende sporters riskeren gezondheidsproblemen"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 18-10-2013
Subrubriek: Lifestyle
Special: Ziektes en onderzoek
Schrijf mee!