InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Zonnebank, zonlicht en vitamine D tekort

Zonnebank, zonlicht en vitamine D tekort

De zonnebank zorgt voor vitamine D aanmaak, en kan daarmee een belangrijke rol spelen voor je gezondheid. Vitamine D is namelijk belangrijk voor je botten en je immuunsysteem, en het gaat vermoeidheid en depressie tegen. Vitamine D krijg je binnen door vette vis, vlees en eieren, maar vooral door zonlicht. Zeker in de winter kan er eenvoudig een tekort ontstaan door het ontbreken van zonlicht. Dan kan zonnen onder de zonnebank een goede aanvulling zijn. Eén keer in de week onder de zonnebank is vaak genoeg om het tekort aan vitamine D op te lossen.

Vitamine D: Een belangrijke vitamine

Vitamine D is een belangrijke vitamine, die nog weleens vergeten wordt. Je lichaam heeft vitamine D nodig om calcium en fosfor uit voedsel op te nemen. Daarmee is vitamine D (indirect) verantwoordelijk voor gezonde tanden en botten. Ook is vitamine D belangrijk voor celgroei en celdeling, onder andere in relatie tot ons immuunsysteem. Voldoende vitamine D binnenkrijgen is voor iedereen van belang, maar specifiek voor jonge kinderen. Bij veel ouderen komt een vitamine D tekort voor.

Hoe kom je aan vitamine D?

Vitamine D krijg je binnen door voeding. Het zit in grote hoeveelheden in verse vis, zoals zalm, haring en makreel. In mindere mate is het ook aanwezig in vlees, eieren en roomboter. In Nederland wordt vitamine D daarnaast toegevoegd aan halvarine en margarine, en aan veel bak- en braadboters. Ook aan andere zuivelproducten (specifiek voor jonge kinderen) wordt vaak vitamine D toegevoegd.

Belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht

Een andere belangrijke bron van vitamine D is zonlicht. UV-B straling van de zon zorgt voor de aanmaak van vitamine D. Diezelfde UV-B straling wordt ook afgegeven door zonnebanken.

Een tekort aan vitamine D

Wanneer je een tekort hebt aan vitamine D kun je allerlei klachten krijgen. Sommige daarvan zijn relatief onschuldig; andere zeer ernstig.

  • Allereerst kan een tekort aan vitamine D zorgen voor problemen met je botten. Bij kinderen kan rachitis (Engelse ziekte) optreden. Bij volwassenen veroorzaak een vitamine D gebrek botontkalking of osteoporose.
  • Een tekort aan vitamine D heeft ook effect op je immuunsysteem. Je hebt meer kans op griep en verkoudheid, maar ook op andere ziekten.
  • Een vitamine D gebrek kan ook zorgen voor (extreme) vermoeidheid of depressie, lusteloosheid of angstaanvallen. Het is moeilijk om zelf te constateren dat dit te maken heeft met een tekort aan vitamine D, omdat deze klachten ook vele andere oorzaken kunnen hebben.

Veel mensen hebben last van een vitamine D tekort

In principe kan iedereen last krijgen van een gebrek aan vitamine D. Er zijn experts die aangeven dat bijna de helft van de Nederlanders last heeft van een gebrek aan vitamine D. Andere schattingen liggen een stuk lager. Feit is wel dat we voor vitamine D voor een groot deel afhankelijk zijn van de zon; het lukt de meeste mensen niet om hun benodigde hoeveelheid vitamine D binnen te halen door middel van alleen voeding.

Gebrek aan vitamine D in de winter

In de winter schijnt de zon minder uren per dag en is de straling minder sterk. Dan is het extra moeilijk om aan voldoende vitamine D te komen. De kans op een tekort is dan extra groot. Bepaalde bevolkingsgroepen hebben een extra risico op een tekort aan vitamine D. Denk bijvoorbeeld aan mensen die veel bedekkende kleding dragen (bijvoorbeeld een burka of nikab), of mensen die weinig buiten komen (bijvoorbeeld vanwege nachtdiensten). Maar ook mensen met een donkere huidskleur. Zij hebben namelijk extra bescherming in hun huid tegen bijvoorbeeld UV-B straling. Zij hebben dus veel meer straling nodig voor dezelfde hoeveelheid vitamine D.

Of je nu in een risicogroep valt of niet, wanneer je last hebt van een gebrek aan vitamine D is het van belang om dit aan te vullen. Dat kan door middel van voeding: vette vis of voedingssupplementen. Maar ook door zonnen onder de zonnebank.

Zonnebank en vitamine D aanmaak

Een zonnebank geeft in korte tijd een grote hoeveelheid UV-B straling af, waardoor je lichaam in staat is om je vitamine D flink aan te vullen. Je lichaam kan vitamine D ook opslaan - bijvoorbeeld in de lever - waardoor je niet elke dag onder de zonnebank hoeft. Eén keer in de week is voldoende. Hoe lang je onder de zonnebank gaat is afhankelijk van je huidtype en van hoeveel pigment je in een eerder stadium (in de zon of onder de zonnebank) al hebt aangemaakt. In een zonnestudio kunnen ze je hierover adviseren.

Zonnebank gezonder dan je denkt

In de afgelopen jaren is er enigszins een taboe ontstaan op zonnen onder de zonnebank, maar hier komt langzaam verandering in. Hoewel de zonnebank niet geheel zonder gevaar is, is zonnen onder de zonnebank niet gevaarlijker dan zonnen in de zon. Doordat je het in een gecontroleerde omgeving doet, is het zelfs een stuk minder gevaarlijk. Het gebeurt dan ook steeds vaker dat mensen met een vitamine D gebrek (of andere gezondheidsklachten) door de huisarts of specialist doorgestuurd worden naar de zonnestudio.

Lichttherapie en vitamine D aanmaak

Bij lichttherapie stel je jezelf ook bloot aan licht en straling, maar de samenstelling van dit licht is heel anders dan bij een zonnebank. Lichttherapielampen produceren geen UV-B straling en zorgen daarom ook niet voor de aanmaak van vitamine D. Wel stimuleert lichttherapie (meer dan de zonnebank) de aanmaak van melatonine en serotonine. Dit kan helpen bij het voorkomen en wegnemen van een (winter)depressie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonnebank: gezond zonnen onder de zonnebankZonnebank: gezond zonnen onder de zonnebankZonnen onder de zonnebank is gezond, tenminste als je het met mate doet. Door regelmatig te zonnen verklein je de kans d…
Zonnebank slecht of juist gezond?Zonnebank slecht of juist gezond?Zonnebanken kunnen huidkanker veroorzaken, maar de vraag is of dat een reden is om de zonnestudio te mijden. Zonnebanken…
Zonnebank en zonnen gevaarlijk?Tijdens de donkere winterdagen of na een vakantie om ons kleurtje te behouden duiken we graag onder de zonnebank. Van de…
Feiten over zonnen, zonnen is gezondFeiten over zonnen, zonnen is gezondTeveel zon is schadelijk voor de huid, maar zonnen met mate is heel gezond voor je lichaam. Je moet je wel goed insmeren…
Vitamine D en calcium: de perfecte combinatieVitamine D is een vitamine die in vet wordt opgelost. Onder invloed van zonlicht word het gevormd in je lichaam en het i…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Vitamine-_en_mineralengebrek.aspx?mId=10701&rId=203 (apotheek.nl)
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx (voedingscentrum.nl)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D (wikipedia)

Reageer op het artikel "Zonnebank, zonlicht en vitamine D tekort"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 04-07-2016
Subrubriek: Lifestyle
Special: Zonnebank
Schrijf mee!