InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > 5 gouden tips voor een nóg betere gezondheid

5 gouden tips voor een nóg betere gezondheid

5 gouden tips voor een nóg betere gezondheid Een gezond leven leiden is heel erg belangrijk. Het houdt je in topvorm en bovendien blijft bij een gezonde voeding het lichaamsgewicht onder controle. Tips om gezond te leven zijn er in overvloed. Gezond leven kan je door gezond te eten, sport te beoefenen, regelmatig te ontspannen en gewoon gelukkig zijn met de kleine dingen des levens. Naast de klassieke manieren van “gezond leven” bestaan er enkele kleine tips die heel gemakkelijk toepasbaar zijn in het dagelijkse leven, en die zowel voor jongeren als oudere mensen bruikbare gezondheidstips zijn. Tips voor een nóg betere gezondheid.
Bron: Reidy68, PixabayBron: Reidy68, Pixabay

Kauw heel zorgvuldig, voor een betere gezondheid

Een vlotte spijsvertering begint bij een goed kauwproces. Goed en heel veel kauwen zorgt er ook voor dat je sneller verzadigd bent en is ook beter voor de hersenen. Het is belangrijk om met aandacht te eten en je voedsel pas door te slikken nadat het eten heel goed fijngekauwd is. Mensen kauwen door het jachtige leven veel te weinig, wat erg ongezond is. Te snel kauwen is uiteraard niet levensbedreigend, maar toch heeft een groot effect op de spijsvertering en de hersenen. Goed kauwen verlaagt het stressgehalte, verbetert het geheugen en verhoogt de productie van speeksel. Speekselproductie is er absoluut nodig om het gebit te reinigen en de tanden te beschermen tegen gaatjes en erosie. Het is dus van groot belang om gezonde, stevige, vezelrijke voedingsmiddelen te gebruiken om goed te kunnen kauwen.

Tracht rustig te ademen

Ademhalingsoefeningen werken doorgaans beter dan eender welke slaappil. Mensen die zenuwachtig zijn ademen wel 10 tot 15 keer per minuut, wat absoluut niet nodig is. Een persoon in evenwicht komt toe met 6 tot 7 keer ademen per minuut. Het is belangrijk om een juiste ademhaling aan te nemen. Adem in en zorg ervoor dat je goed doorademt naar de buik. Vervolgens adem je langzaam uit. Let er zelf op dat je langer uitademt dan dat je inademt. Gespannen mensen ademen meestal veel te snel, terwijl er lichamelijk geen enkele aanleiding toe is. Mensen die bijvoorbeeld vóór een computerscherm zitten, ademen doorgaans te snel. Te snel ademen heeft als mogelijke gevolgen op lange termijn dat het lichaam vermoeid geraakt, met een risico op depressie en burn-out. Het is bewezen dat een goede en correcte ademhaling een grote invloed heeft op de gemoedstoestand en welbehagen van een persoon. Je kan aan een goede ademhaling werken door dagelijks enkele ademhalingsoefeningen te doen. Plan ook een ademhalingsoefening in net voor je gaat slapen. Je zal merken dat het ontspant en je vlotter doet inslapen.

Zittend plassen voor vrouwen én mannen

Mensen plassen om afvalstoffen uit het lichaam af te voeren. Het is belangrijk om een goede plashouding aan te nemen, om een mogelijke blaasontsteking te voorkomen. Het is voor de gezondheid aangewezen om als man en vrouw zittend op het toilet plaats te nemen, met beide voeten plat op de grond. Door de bekkenbodemspieren te ontspannen knijpt de blaas vanzelf samen en loopt de urine er vanzelf uit. Indien er geen urine meer komt, dan moet je de laatste urine eruit krijgen door een paar keer naar voren en achteren te kantelen, door een bolle en holle rughouding aan te nemen. De grote fout bestaat er in dat mannen rechtstaand plassen. Anderen nemen een gebogen houding aan op het toilet of persen bij het plassen. Op deze manier is de bekkenbodem niet goed ontspannen, waardoor er restjes urine in de blaas kunnen achterblijven. Deze restjes kunnen dan de aanleiding zijn van een blaasontsteking. Rechtop zitten bij het plassen, zowel voor mannen als vrouwen, is een aanrader.

Bron: Clker, PixabayBron: Clker, Pixabay

Ga onmiddellijk bij de “grote boodschap”

Indien je naar het toilet moet gaan voor de “grote boodschap”, dan moet je onmiddellijk gaan. Hou je niet op. Ook persen is geen goed idee. De frequentie van de stoelgang is niet erg belangrijk. Het gaat er meer over of je het ontspannen kan doen, zonder te persen. Ontspan heel goed de bekkenbodemspieren en dan komt de ontlasting vanzelf wel. Persen is zeker geen goed idee. Vaak houden mensen hun ontlasting op omdat ze geen tijd hebben of het moment net niet juist valt. Door het voortdurende persen kan er een verhoogde buikdruk ontstaan, waardoor je een grotere kans hebt op aambeien. Indien je steeds de ontlasting negeert, dan gaat op termijn het gevoel van aandrang verdwijnen. Dit werkt obstipatie in de hand. Een goede raad is om te luisteren naar je lichaam. Drink veel water en eet veel vezels die in groenten, fruit en volkorenproducten zitten.

Loop helemaal anders – til op een andere manier

Goed lopen en tillen kan heel wat klachten voorkomen aan de wervelkolom. Lopen en zaken optillen in een optimale houding is van groot belang, zeker wanneer je al rugklachten hebt. Een optimale houding bij het lopen is met je gewicht en de borst iets naar voren. Tillen doe je als een getrainde gewichtheffer. Buig door je knieën en hou, wat je moet omhoog tillen, dicht bij het lichaam. Vóór en tijdens het optillen span je de bekkenbodemspieren aan en je tilt beter wanneer je uitademt. Mensen hebben immers vaak de neiging om te slenteren waarbij de voorste knie gestrekt wordt neergezet. Tillen gebeurt bij vele mensen met een gebogen rug, gestrekte knieën en ingehouden adem. Een goede tip is om bij het tillen te praten. Hiermee vermijd je dat je je adem vasthoudt. Besteed dus heel wat aandacht aan je wandel- en loophouding en de manier waarop je zaken optilt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jonger met yoga!Jonger met yoga!Yogi´s staan bekend om de hoge leeftijd die zij bereiken terwijl ze hun jonge uiterlijk behouden. Hoe komt dat? Wetensch…
Dementie en kauwen: goed gebit, voedsel en goede bewegingDementie en kauwen: goed gebit, voedsel en goede bewegingHet geheugen van mensen met dementie ten gevolge van bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer, profiteert van kauwen! Om goe…
Voordelen en toepassingen van zalmolieVoordelen en toepassingen van zalmolieDe voordelen van het gebruik van zalmolie zijn goed te merken. Zalm olie bevat voornamelijk omega 3 vetzuren. Omega 3 ve…
Prostaatproblemen? Zittend plassen is beter!Er wordt gesuggereerd dat het uitmaakt hoe je je lichaam houdt tijdens het plassen. De ene houding is namelijk 'urodynam…
Verbeter je gezondheid in slechts 10 minuten per dag!Je gezondheid verbeteren in slechts 10 minuten per dag? Het kan echt! In het fantastische boek "Meridiaanoefeningen" van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lazare, Pixabay
  • Goedvoorjou.be, http://www.goedvoorjou.be/nl/gezondheid/gezondheidstips, 6 oktober 2015
  • Degezondheidswinkel.be, http://www.degezondheidswinkel.be/blog/25-beste-natuurlijke-gezondheidstips-voor-elke-dag, 6 oktober 2015
  • Gezondheid.be, http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=10593, 6 oktober 2015
  • Afbeelding bron 1: Reidy68, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Clker, Pixabay

Reageer op het artikel "5 gouden tips voor een nóg betere gezondheid"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Subrubriek: Lifestyle
Special: Nuttige tips
Schrijf mee!