InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Een bril kopen bij Pearle opticiens

Een bril kopen bij Pearle opticiens

Een bril kopen bij Pearle opticiens Een bril kan je kopen bij de grotere opticienketens zoals Hans Anders, Pearle of Eyewish. Natuurlijk zijn er ook de wat kleinere ketens of de zelfstandige opticiens. Vaak zijn deze wel wat duurder in prijs. Sommige mensen zeggen dat de mensen die werken bij de zelfstandige opticiens hun vak beter verstaan. Waarschijnlijk ligt het er maar net aan wie je helpt als je bij een opticien binnenstapt. Ook bij de grote ketens werken mensen die hun vak prima verstaan. Pearle heeft vaak de aanbieding van de tweede bril gratis, alhoewel deze aanbieding wel wat haken en ogen kent. Als je een opticien binnenloopt heb je waarschijnlijk problemen met de ogen. Alhoewel er natuurlijk ook mensen komen voor bijvoorbeeld een zonnebril of een trendy bril met glazen zonder sterkte. Als je voordat je bij de opticien binnen stapt al bij een oogarts bent geweest zijn de ogen zeer waarschijnlijk al doorgemeten. Maar vaak vraagt de oogarts om de sterkte te laten controleren door de opticien. Daarom zal de Pearle opticien veelal beginnen met een oogmeting.

Oogmeting

Een standaard oogmeting is gratis bij Pearle. Vaak vindt de opticien het wel fijn als je daarvoor van tevoren een afspraak maakt. Verder biedt Pearle ook nog aan een:
  • een oog-gezondheidscheck voor 19 euro*, hierbij wordt het achterste oogsegment bekeken
  • een basis optometrisch onderzoek voor 29 euro*, hierbij wordt zowel het achterste als het voorste oogsegment bekeken
  • een uitgebreid optometrisch onderzoek voor 49 euro*, hierbij wordt naast bovenstaande ook nog gekeken naar de samenwerking van de ogen

* Deze prijzen gelden voor 2016

Het uitzoeken van een montuur

Een montuur uitzoeken is soms zo simpel nog niet. De keuze bij de opticien is vaak enorm groot. Pearle heeft diverse merken in zijn assortiment zoals Rayban, Calvin Klein, Ralph Lauren, maar ook wat onbekendere, vaak goedkopere merken zoals Seen en BeYu. Zie voor alle merken: https://www.pearle.nl/merken. De prijzen beginnen bij 99 euro incl enkelvoudige glazen. Om het iets gemakkelijker te maken welk montuur je moet kiezen kan je letten op de volgende dingen:
  • prijsklasse
  • gezichtsvorm
  • kleur
  • materiaal

Prijsklasse monturen

De monturen hangen bij Pearle in groepen van prijsklassen bij elkaar. De prijzen zijn inclusief enkelvoudige glazen. Dus inclusief plus of min glazen. De prijs van één enkelvoudig glas is 30 euro. Voor een bril dus tweemaal 30 euro, is 60 euro. Als je multifocale glazen nodig hebt, of luxere enkelvoudige glazen komen er extra kosten bij. Die kunnen behoorlijk oplopen, zeker voor multifocale glazen!

Gezichtsvorm en montuur

Je kan gewoon allerlei monturen passen, maar het is ook bekend dat bij een bepaalde gezichtsvorm het beste een soort montuur past. Gezichtsvormen zijn onder andere rond, ovaal, langwerpig, hartvormig. Op internet zijn meerdere sites te vinden die de gezichtsvormen bespreken en daarbij tips geven welke soort monturen het beste bij een gezichtsvorm passen. Maar uiteindelijk beslis je natuurlijk altijd zelf welk montuur je het leukste vindt staan.

Warme of koele kleur van het montuur

Monturen heb je in allerlei kleuren. Ook hiervoor geldt weer dat je van alles kan passen. Maar bij de gezichtskleur en haarkleur past waarschijnlijk of een warme kleur of een koele kleur. Misschien handig om ook hiernaar van te voren al even te kijken, zodat je een beetje een idee krijgt over de mogelijkheden.

Materiaal van monturen

Behalve een montuur uitzoeken op prijs moet je ook kijken welk materiaal je het fijnste en leukste vindt staan. Ga je voor een metalen, vaak wat dunner montuur. Of ga je voor kunststof of hout(look) montuur. Deze monturen hebben vaak een wat breder montuur. Helemaal zonder omlijsting van je glazen kan ook nog.

Ook is er nog de keuze van een montuur met neusvleugels of zonder neusvleugels (die zitten dan al in het montuur zelf verwerkt). Keuze genoeg dus!

Tweede bril gratis bij Pearle

Pearle adverteert vaak met de tweede bril of zonnebril gratis. Dit is een beetje een reclame met een addertje onder het gras. Want die tweede bril hoeft helemaal niet altijd helemaal gratis te zijn. Dat hangt namelijk voor een groot deel af van de prijs die je voor je eerste bril moet betalen. Is die prijs van montuur plus glazen:
  • onder de 250 euro dan ontvang je een tegoedbon van 59 euro.
  • Tussen de 250 en 500 euro is de tegoedbon 99 euro
  • Boven de 500 euro krijg je een bon van 139 euro

Tegoedbon

Deze bon kan je gebruiken voor de aanschaf van een tweede bril of zonnebril. En vaak zitten er dan nog wel wat andere voorwaarden aan de vergoeding voor de tweede bril. Als er een actie is voor een zonnebril op sterkte gratis, krijg je naast de tegoedbon, die je krijgt door aanschaf van een bril, nog een extra tegoed voor 30 euro. Deze 30 euro is dan bedoeld voor het gekleurde glas van de zonnebril. Met een tegoedbon kan je dus een goedkoper montuur met enkelvoudige glazen wellicht helemaal gratis krijgen. Wil je een duurder montuur of heb je multifocale glazen dan zal je altijd bij moeten betalen.

Nadelen van een tegoedbon

Het nadeel van de tegoedbon is dat deze maar twee maanden geldig is na aanschaf van de eerste bril. Mensen die niet gelijk gebruik maken van de bon door een tweede bril aan te schaffen, hebben eigenlijk vrij weinig aan de bon. Goede tip is daarom ook om eens op marktplaats te kijken. Er zijn altijd wel mensen die de tegoedbon proberen te verkopen. En de bon is in alle Pearle zaken in te leveren. Deze bon kan je dan echter alleen maar inleveren als je zelf geen tweede bril of zonnebril koopt! Een tegoedbon is dus alleen in te leveren als je niet gebruik maakt van een andere tegoedbon. Om het duidelijker te maken een voorbeeld.
Je hebt een tegoedbon (van marktplaats of van bekende) en je koop één bril, dan kan je de bon in leveren en krijg je korting. Maar als je een bril koopt en dan gebruikt maakt van de actie tweede bril gratis, dan lever je voor die tweede bril al een tegoedbon in (die je krijgt bij aanschaf van je eerste bril) en kan je geen gebruik maken van een tegoedbon die je eventueel al had.

Als de bril niet bevalt

Als je maar niet kan wennen aan bijvoorbeeld de multifocale glazen, ga dan gewoon terug naar de Pearle opticien. Ze hebben een hele goede service en bieden vaak gewoon andere glazen aan. Mocht er een prijsverschil zijn, dan krijg je gewoon je geld terug. Of misschien moet je juist bijbetalen, dat hangt er natuurlijk vanaf welke glazen omgewisseld moeten worden.

Alternatieven als opticien

Buiten Pearle zijn er nog meer grotere ketens waar je een bril kan kopen. Ook die ketens hebben vaak doorlopend acties. Als je al weet welke sterkte je nodig hebt van glazen is het ook mogelijk om op internet een bril te kopen. Deze webwinkels bieden soms echt enorm goedkope monturen en brillen aan.
Voorbeelden hiervan zijn:
  • polette.nl
  • eyelovebrillen.nl
  • aceandtate.nl
  • brillen24.nl

Belangrijk is dan wel dat je ook gegevens hebt in verband met het optisch centrum van de ogen. Dit wordt onder andere bepaald door de pupilafstand, ook wel aangegeven door PD.
© 2016 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteEyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteBij Eyelove kan je voor weinig geld een nieuwe bril op sterkte kopen. Daarvoor ga je naar de DA drogist, want Eyelove we…
Pearle: brillen en contactlenzenPearle: brillen en contactlenzenPearle is een Nederlandse winkelketen die brillen, contactlenzen en soortgelijke artikelen verkoopt. De missie van Pearl…
Bril online kopen: Valkuilen en tipsBril online kopen: Valkuilen en tipsWanneer je toe bent aan een nieuwe bril (glazen en montuur), is de verleiding groot om snel een bestelling te plaatsen v…
Een bril kopen bij een goede opticien: tipsEen bril kopen bij een goede opticien: tipsBij het kopen van een bril kiest u bij voorkeur een goede opticien. Een goede opticien let op meer dan een leuk montuur.…
Een bril of lenzen?Een bril of lenzen?Men die een oogcorrectie nodig hebben, hebben de mogelijkheid om een bril of contactlenzen te kiezen. Het verschil tusse…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Timbo84, Pixabay
  • https://www.pearle.nl/oogmeting/optometrist

Reageer op het artikel "Een bril kopen bij Pearle opticiens"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 13-05-2018
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!