Invisalign: de onzichtbare beugel

Rechte tanden krijgen zonder ‘metaal’ in je mond? Met Invisalign – de onzichtbare beugel – is dit nu mogelijk. In dit artikel leg ik uit wat Invisalign precies inhoudt; hoe de behandeling loopt; wat de voordelen én nadelen van deze methode kunnen zijn; wat Invisalign mag kosten en waar je deze behandeling kunt ondergaan.

Wat is Invisalign?

Invisalign is een methode om de tanden te corrigeren, net zoals een (klassieke) beugel. Anders dan de beugel, wordt hier met bitjes - aligners genoemd - gewerkt. Deze aligners zijn op maat gemaakt – ze passen dus alleen op jouw gebit – en zijn de beugel. Aangezien deze aligners doorzichtig zijn, is deze methode minder zichtbaar dan een standaard blokjesbeugel. Daarnaast verschilt Invisalign van een beugel doordat een beugel ‘vast’ aan de tanden zit, terwijl Invisalign uitneembaar is.

De voorfase

Om voor Invisalign in aanmerking te kunnen komen, wordt jouw gebit beoordeeld door een deskundige (een intake-gesprek). Deze deskundige kan de orthodontist zijn, maar het kan ook een Invisalign-deskundige zijn. Afhankelijk van de werkwijze van de deskundige, wordt van tevoren of erna het gebit ‘gedocumenteerd’. Dit betekent dat er afdrukken van het gebit en foto’s van het gebit vanuit verschillende hoeken (mond open, mond dicht, linker-zijkant, rechter-zijkant, voorkant) worden gemaakt. Aan de hand van deze gegevens kan de deskundige een betere ‘inschatting’ maken van de mogelijkheden.

Indien Invisalign een optie is, wordt ook het verdere verloop en aanverwante zaken (zoals de kosten, de behandelingstraject, de voorwaarden etc.) besproken.

Ga je akkoord, dan worden de gegevens naar de producent van de aligners gestuurd. Op basis van een computersimulatie worden de aligners geproduceerd en vervolgens naar jouw orthodontist gestuurd. Dit kan een aantal weken duren, maar daarna kan de behandeling beginnen.

De behandeling

De behandeling vereist zelfdiscipline. Elke twee weken verwissel je van aligner, omdat de eerste aligner minder strak is dan de nieuwe aligner. Zodoende werk je een reeks van bitjes af om zo tot het uiteindelijke resultaat te komen.

De behandeling vereist daarnaast dat je de aligners minstens 22 uur per dag inhoudt, anders zal de behandeling moeizaam verlopen (en uitlopen) én kan je ‘terugvallen’ op eerdere aligners, of erger, er moeten nieuwe aligners worden gemaakt. Het uitnemen van de aligners – als je gewend bent – duurt slechts een paar seconden (ze dienen in- en uitgeklikt te worden).

Het feit dat je de aligners uit kunt doen, heeft er ook mee te maken dat je niet alles mag eten met aligners in. De aligners kunnen namelijk verkleuren en daarmee is het hele nut van transparantie verdwenen. Water drinken met aligners mag wel. Dit betekent ook dat de tanden en de aligners vaak gepoetst moeten worden, om zo schade aan de tanden (zoals gaatjes) te voorkomen.
De aligners krijg je van de orthodontist. Afhankelijk van de afspraken met de orthodontist, kun je meerdere setjes meekrijgen.

De voordelen en nadelen

De voordelen

Als voordelen van Invisalign kunnen de volgende genoemd worden:
  • Het is transparant/onzichtbaar
  • De aligners zijn uitneembaar, er zijn dus in beginsel geen beperkingen aan wat je mag eten.
  • De behandelingsduur met Invisalign kan korter zijn dan die van de standaard beugel
  • Er zijn patiënten die Invisalign als minder pijnlijk ervaren
  • Door de computersimulatie is de behandeltijd te voorspellen
  • De nadelen die kleven aan een beugel met blokjes en metaaldraad (allergie; verkleuring tand), worden door Invisalign weggenomen
  • Je kunt 'beter' zien hoe je gebit verandert, omdat met een aligner uit je alleen het gebit ziet (dit is anders bij de beugel waar je tot het eind de blokjes en de draden ziet)

Het klinkt allemaal fantastisch, maar er zijn ook een aantal nadelen:
  • Invisalign is een relatief duurdere methode
  • De werkwijze vereist zelfdiscipline
  • De aligners moeten minstens 22 uur in de mond blijven
  • Dit is heel vervelend voor mensen die van vele tussendoortjes houden
  • Daarnaast kan het gebeuren dat je de aligners vergeet in te zetten, dat kan je veel terugzetten (qua tijd) of veel erger je moet nieuwe aligners aanmaken (wat geld kost)
  • Aligners moet je in- en uitdoen voor en na het eten, wat problematisch kan zijn in het zakelijke leven
  • Goed poetsen en flossen van de tanden en het poetsen van de aligners is een must

Het kostenplaatje

De kosten van de behandeling zijn opgedeeld in een aantal onderdelen:
  • Het apparatuur
  • De materiaal- en techniekkosten
  • Het tarief van de orthodontist

Om te beginnen met het laatste, de orthodontist brengt zijn eigen tarief in rekening. Dit bedrag is afhankelijk van een afspraak/ controle bij de orthodontist en wordt vastgesteld als een maandtarief. Indien jij niet naar de orthodontist gaat, dan hoort de orthodontist geen bedrag te factureren.
Dit betekent ook dat het tarief van de orthodontist afhankelijk is van het aantal maanden dat jij bij hem in behandeling bent en op controle gaat. Een kortere behandelingsduur betekent dat je minder aan de orthodontist uitgeeft. Om een voorbeeld te nemen. A maakt gebruikt van Invisalign en heeft een behandelingsperiode van 13 maanden voorgeschreven gekregen. J, de orthodontist, rekent € 50. De eerste twee maanden is A voor controle bij J langs geweest. A is een keer een maand lang niet bij de orthodontist geweest, omdat de orthodontist dat niet nodig vond. Uiteindelijk heeft de behandeling van A slechts 11 maanden geduurd. In totaal is A 10 keer naar de orthodontist gegaan (11 maanden - 1 maand overgeslagen = 10 maanden), de orthodontist factureert voor € 500 en niet voor € 650 (13 maanden) of € 550 (11 maanden).

Bij de materiaal- en techniekkosten kijk je in de richting van de € 800. Het apparatuur kost in de richting van € 2000.
Wat de behandeling uiteindelijk precies kost, is op voorhand niet te zeggen omdat het bedrag afhankelijk is van de behandelingsduur en de complexiteit van het gebit. Hoe korter de behandelingsduur des te minder aligners er vervaardigd moeten worden en des te minder de orthodontist wordt bezocht.

Je moet denken aan een bedrag van € 2500-€4000.

Waar?

Invisalign wordt aangeboden als een methode om het gebit te corrigeren. Dit valt onder het takenpakket van de orthodontist. Invisalign is een relatief nieuwe methode en niet alle orthodontisten zullen het aanbieden. Neem contact op met een orthodontist en vraag of deze Invisalign aanbiedt.

Ervaring

Onder deze paragraaf kun je de ervaring van Esmee met de Invisalign lezen. Esmee heeft voor zowel haar boven- als onderkaak gekozen voor Invisalign.

In het begin van de behandeling was ik tevreden met de Invisalign. Tijdens het eerste consult kreeg ik kleine blokjes geplaatst op mijn tanden. Het aantal blokjes en de plaats van de blokjes verschilt per gebit. Hoewel deze blokjes de kleur hebben van je tanden, zijn ze zichtbaar van dichtbij of als je op een bepaalde manier in het licht gaat staan (een bobbel op je tand kan je goed van de zijkant zien als je aan het glimlachen bent). Ik heb zelfs een keer de opmerking gekregen of ik een nieuwe tand aan het groeien ben. De Invisalign is dus niet zo onzichtbaar - althans, niet in mijn geval. Je loopt eigenlijk rond met een grote pukkel op je neus, je ziet het en de rest ook maar je hoopt dat andere het soort van toch niet zien.
Om beweging in de tanden te krijgen, stript de orthodontist hele kleine stukjes tussen de tanden om zo ruimte te maken. Het strippen doet eigenlijk niet pijn. Heb je genoeg ruimte tussen je tanden, dan is strippen waarschijnlijk niet eens nodig.

Net als bij andere beugels voelt een aligner in het begin raar aan. Je mond is het niet gewend en je moet het tijd geven. Ook het in- en uitnemen moet je aanleren. Hetzelfde geldt met praten. Voor mij had het ook invloed op mijn sociale leven. Als ik met mensen wilde gaan lunchen, dan moest ik 'even naar de wc': niet om te plassen, maar om mijn aligner er uit te halen. En na afloop moest ik weer naar de wc, om het zo snel mogelijk er weer in te zetten. Het feit dat je het verborgen wil houden (ondanks dat de meesten het kunnen zien en het wel weten, of ze vinden dat je een raar gebit hebt) strookt niet met de snelle korte bezoekjes naar het toilet, en het feit dat je niet altijd even snel kunt poetsen. Met als gevolg, dat je met smerige tanden rondloopt. Een grote tegenvaller was dat de behandeling bij mij niet goed is verlopen, er waren onvoldoende aligners om mijn onderkaak te corrigeren. Ik heb dus een blokjesbeugel moeten nemen voor mijn onderkaak. Achteraf gezien, heb ik spijt van mijn keuze. Ja de Invaslign heeft zeker zijn voordelen, maar die wegen niet op tegen de nadelen: het kost veels te veel geld, zeker als achteraf gezien alsnog een blokjesbeugel moet nemen; het beperkt mij in mijn eetpatroon/sociaal leven; en het is helemaal niet zo onzichtbaar. Mijn advies: laat je niet te snel verleiden door de verkooppraatjes. Kijk goed of dit wel iets is wat bij je past. Zo'n blokjesbeugel is echt geen ramp. Bovendien als ik een blokjesbeugel had dan waren mijn tanden sneller en nu veel rechter geweest.

Heb je ervaring met Invisalign of heb je het voornemen om Invisalign te gebruiken, deel het dan door een reactie te plaatsen.
© 2011 - 2020 Servanda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tanden rechtzetten zonder beugelTanden rechtzetten zonder beugel wordt steeds meer gedaan, maar is nog zeker niet algemeen geaccepteerd. Tanden rechtzet…
Invisalign onzichtbare beugel voor rechtzetten van tandenRechte tanden geven een gezicht een mooiere uitstraling dan scheve tanden en kunnen daardoor bijdragen aan het zelfvertr…
Snap-on smile: de uitneembare glimlachEen mooie glimlach, maar geen beugel? Misschien is de snap-on smile wat: een uitneembare bitje waarmee je kan eten en dr…
Damon System Braces: beugel zonder extractiesDamon System Braces: beugel zonder extracties‘Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden’, zegt de orthodontist nadat hij een paar tanden heeft verwijderd. Een mooi gebit b…

Slapeloosheid: doe er iets aan!Slapeloosheid: doe er iets aan!Een veelvoorkomend probleem in onze drukke maatschappij is slapeloosheid. Dit kan verschillende oorzaken hebben en soms…
Zeepkruid, schuimend plantjeZeepkruid, schuimend plantjeDat de plant zeepkruid, zeepstoffen bevat, lijkt me nogal vanzelfsprekend en dat hij ooit en nu terug opnieuw als zeep g…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding: http://www.the-dentist.com/westcovina/SiteContent/orthodontist-invisalign.html
  • Persoonlijke ervaring van Esmee met de Invisalign

Reageer op het artikel "Invisalign: de onzichtbare beugel"

Reacties

Ans, 12-12-2017 09:20 #8
Ik ben enorm blij dat ik voor de Invisaligns heb gekozen. Ben 50 en mijn tanden gingen steeds meer "lopen" en dat vond ik wel zonde. Wilde absoluut niet met een slotjesbeugel lopen tot ik hoorde van dit systeem.
Ben wel een goede specialiste tegengekomen en kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben. Ben nu met het vijfde setje bezig en het verschil is nu al heel groot. De overbeet is al bijna helemaal weg en de tanden gaan weer in het gareel. Erg leuk om te zien!
En ja, het tussendoor eten sla je wel grotendeels over omdat dat wel wat gedoe geeft. Ik er nu wel bewust van hoeveel je eigenlijk op een dag ongemerkt naar binnen propt. Nu denk ik wel na en of dat nou zo slecht is… denk het niet.
Ben een praktisch mens dus problemen met het sociale leven en de beugel heb ik echt niet. Uit eten? nou, dan gaat hij gewoon uit, geen punt. En als hij langer dan twee uur uit is geweest op een dag, gaat hij de volgende dag er wat langer in. Ik zie het probleem niet zo, vandaar dat het bovenstaand verhaal mij wel verbaast.
Ik heb er in ieder geval geen spijt van

Thea, 11-10-2017 23:42 #7
Na lang wikken en wegen heb ik op mijn 65ste besloten om invisalgn klik beugel te nemen, ik heb 30 stuks voor boven en onder. Dus met elkaar 60 stuks. Mijn eigen tandarts doet dit en hij geeft mij goede uitleg. Ik ben nu een jaar bezig, en heb echt wel eens gedacht waar ben ik aan begonnen, vooral toen ik opgegeven moment weer terug moest in nummering, omdat de beugel op een gegeven moment boven niet meer goed paste.maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Eigenlijk wil ik hier mee zeggen dat het ook voor ouderen heel geschikt is, want ik wou op mijn 65ste niet met blokjes in mijn mond lopen.

Henk, 28-05-2015 11:41 #6
Als toevoeging op mijn recensie hieronder nog wat informatie over de kosten. De kosten die je hieronder vindt heb ik overgenomen van een algemene begroting die ik mee kreeg na het maken van de gebitsmodellen. De kosten zijn afgerond tot tientallen het kan dus een paar euro verschillen, het zal denk ik ook af hangen bij welke praktijk je het laat doen. De kosten voor de beugels zelf zullen, denk ik, gelijk zijn bij elke praktijk.

1. Eerste consult= 20 EU
2. Maken gebitsmodellen en röntgenfoto's en het beoordelen van deze modellen en foto's door de tandarts/ortho= 220 EU
3. Plaatsen beugel= 510 EU
4. Techniekkosten= 1280 EU
5. Maandelijkse controle (12x)=460 EU*

6. Plaatsen beugel= 510 EU**
7. Techniekkosten= 150 EU**
8. Maandelijkse controle(12x)=460 EU**

9. Plaatsen retentiebeugel= 70 EU
10. Techniekkosten= 60 EU
11. Nacontrole (6x)=180 EU

*=De maandelijkse controle is 12x ingecalculeerd, per keer kost het dus +/- 40EU, ik ben nu op de helft en ben nu drie keer geweest voor controle, dus dit bedrag betaal ik in mijn geval niet volledig. Bij de controle krijg je direct genoeg nieuwe alligners mee voor tot en met de volgende controle. (1e controle waren dit 2 stuks, 2e controle waren dit 3 stuks en de 3e controle waren het ook weer 3 stuks)
**=Deze kosten(kosten 6,7 en 8) hoeven alleen betaald te worden als je meer als 14 alligners nodig hebt. (vraag dit na bij de tandarts/ortho hoe dit precies zit, ik zelf heb er 14 en heb deze kosten dus ook niet betaalt dus ik kan niet vertellen of deze precies kloppen)

Henk, 21-05-2015 14:35 #5
Ik ben nu bezig aan mijn 6e alligner. Omdat ik zelf ook voordat ik de invisalign nam een hoop heb opgezocht en gelezen op het internet, en hier veel aan heb gehad wil ik mijn eigen ervaringen ook delen.

Ik krijg 14 alligners en heb 14! attachments onder en 9 boven (dit is veel zei de tandarts). Op mijn voortanden, zowel onder als boven, zitten dus ook attachments. De attachments gingen er bij mij vanaf de 3e alligner op. Verder wordt er nog twee keer ruimte gemaakt tussen mijn tanden, bij deze behandeling haalt de tandarts ongeveer 0,3 (uit m'n hoofd) mm van je tand weg op de plaatsen waar dit nodig is.

Onzichtbaar
Zoals ik hier boven schreef heb ik attachments op mijn voortanden, dit zou dus betekenen dat hij vrij zichtbaar moet zij, ik kan vertellen dit valt best mee! Ik heb het direct verteld aan mijn vrienden, de reacties waren dat je het zag als je het wist. Ik heb nu, na drie maanden dus, nog nooit een vraag gehad wat er op mijn tanden zit.

Na een aantal maanden (alligner 4) ging ik een keer BBQen bij een vriend (waaraan ik het al had verteld), toen zei ik: moet ik even mijn tandenborstel halen, waarop hij reageerde: waarom? Toen zei ik: omdat ik een beugel heb moet ik erna direct poetsen. Waarop hij reageerde: oja je had een beugel he. Zo goed zie je het dus…

Voor de duidelijkheid: het is niet 100% onzichtbaar, je ziet het wel, maar je moet goed kijken.

Pijnlijk
Ik vind het niet pijnlijk. De eerste alligner was even wennen, er zit wat nieuws in je mond wat je niet bent gewend, na een week merk je al amper dat je wat in je mond heb. De eerste dagen van een nieuwe alligner voel je dat er wat druk op de tanden wordt uitgeoefend, maar dit is niet hinderlijk of pijnlijk. Bij de ene alligner voel je het wat meer als de ander. Soms kost het ook een aantal dagen voordat de alligner op zijn plaats zit, hierdoor zit hij soms bij de kiezen niet helemaal goed en daar kan je tong steeds langskomen, ook dit is niet pijnlijk. Soms kan ook zo zijn dat het om een vervelend randje aan je alligner gaat waar je tong of lip steeds langs komt, dit kan je voorzichtig weg halen met een nagelvijl.

Eten en drinken
Met eten doe ik hem ten allen tijden uit en poets hierna mijn tanden. Het lijkt heel lastig maar mij valt het alles mee, ik moet er wel bij zeggen dat ik veel thuis werk aan mijn studie en op school lijkt het me iets lastiger. (je zou kunnen overwegen dan alleen mondwater te gebruiken in plaats van poetsen, maar ik heb daar geen ervaring mee).

Doordeweeks drink ik voornamelijk doorzichtige dranken met de beugel in, dus water of crystal clear. Als ik een keer zin heb in limonade of sinaasappelsap drink ik dit ook een enkele keer. In het weekend neem ik het niet zou nauw met de "regels" en drink ik vrijdag- en zaterdagavond gewoon bier (ik ben student!). Mijn alligners verkleuren na twee weken dragen licht, maar het valt niet op. Ik zou haast zeggen dat hij de eerste dagen het meest zichtbaar is en naarmate hij wat "doffer" wordt minder zichtbaar.

Schoonmaken/geur
Bij elke poetsbeurt, poets ik ook de beugel met tandpasta. Maar bij de eerste alligner merkte ik dat hij na 8 dagen dragen ging ruiken, er kwam echt een wat onaangename geur vanaf die ik rook bij het in en uit doen. De oplossing die ik hiervoor heb gevonden is hem om de (ongeveer) 5 dagen schoonmaken met steradent (tabletten) en mondwater(Oral-B, alcoholvrij). Ik leg de beugels ongeveer 15 min. in de steradent, vervolgens leg ik hem nog eens 10 à 15 minuten in de (verdunde) Oral-B. Ik doe dit bijvoorbeeld tijden het avondeten. Als je dit gewoon steeds doet, ruik je hem na twee weken niet/nauwelijks.

In- en uitdoen
Het in en uitdoen moet je leren. Bij de eerste twee (geen attachments) ging het vrij eenvoudig. Bij de derde ging het dus wat moeilijker, maar mijn tandarts had me gewoon een manier geleerd waarmee prima gaat. Ik doe het door de alligner eerst bij mijn kiezen lost te klikken door me nagel eronder te zetten en naar boven te drukken, vervolgens zet ik me nagel eronder bij me voortanden en klik ik hem hier los. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het gaat. Bij een nieuwe alligner gaat het de eerste dagen wat lastiger omdat de alligner wat strakker zit, na een aantal dagen gaat het weer makkelijker.

Resultaat
Ik ben er verschrikkelijk blij mee, je ziet resultaat. Niet na de eerste maar als je er bijvoorbeeld drie heb gedragen kan je echt goed het verschil zien. Als je twijfelt, ik zeg doen!

Om te reageren op de reactie van Kim hieronder:
De alligner zitten, bij mij in ieder geval, tot aan het tandvlees. Het valt nauwelijks op. Verder heb ik ook totaal geen problemen met ademhalen, het is ook maar een stukje plastic van ongeveer 1 mm (ongeveer) wat je over je tanden klikt, er zit eigenlijk bijna niets in je mond.

Kimberley, 03-04-2015 10:38 #4
Ik ben sinds gisteren begonnen aan de air ailigner zoals hij bij mijn tandarts heet ( mijn tandarts plaatst zelf beugels) ik vind hem vrij onzichtbaar 3 mensen weten nu dat ik hem heb maar het is niet te zien zeggen ze. Gelukkig maar. Verder vindt ik het niet echt pijn doen maar wel erge druk op de voortanden vooral. Ook heb ik inderdaad last van een droge mond. Echter stimuleert mij dit wel om meer te drinken, wat voor mij alleen maar heel goed is, want ik kwam niet eens aan de 1 liter per dag. Wat nu waarschijnlijk geen probleem gaat worden. Verder heb ik een overbeet van ong 11 mm. Ik heb hem dus alleen boven gelukkig. Maar is het zo dat als je bijv koffie hebt gedronken en je poetst hem gelijk dat hij dan veel minder snel verkleurd? Of maakt dat niet uit? Verder heb ik het idee dat hij helemaal achterin bij mijn kiezen een beetje losraakt zeg maar. Terwijl ik hem echt onwijs stevig aandruk. Komt dit bekend voor? Ik moet volgens de tandarts tot en met november.

Martin V. V., 27-04-2014 17:54 #3
Ik zit nu aan de 14de beugel van de 19. Ook ik heb blokjes op mijn bovenlanden om mijn tanden in de goede richting te drukken. Inderdaad niet onzichtbaar. Zeker na 1,5 week want ik ga niet voor iedere koffie en thee mijn beugel uitdoen en ik kan ze maar twee keer per dag poetsen. Na 2 weken zijn ze wel een beetje verkleurd, maar ik maak er geen geheim van dat ik beugel draag.

Ik heb een commercieel beroep waar ik veel moet praten, dit viel me zeker mee, zeker omdat ik een zeer gevoelige mond heb. Maar ook na beugel 14 moet ik af en toe een beugelrandje nog wat aanpassen of een stukje linnentape op het randje plakken.

In het begin had ik veel twijfels over de eindsituatie, mede omdat mijn ondertanden scheef en gedeeltelijk achter elkaar staan en er m.i. ook geen ruimte was om dit te corrigeren. Daarnaast had ik een flinke overbeet. Daarom de behandeling genomen van 19 bitjes.
Pijnlijk zijn ze zeker niet, alleen de eerste dag gevoelig en na 1 week heb ik al het gevoel dat er een nieuwe in kan. Heb ze wel bijna continu in, alleen met eten dus niet, maar wel met drinken.

Tot mijn grote vreugde begint bij bitje 14 alles goed op de plaats te schuiven en is het bijna nog beter dan de computersimulatie. Dit had ik echt niet verwacht.
Ook hoor ik van vrienden dat ik nu minder slis en dat is helemaal top.
Ik kan niet wachten op het resultaat van bitje 19 en ik was dan van plan om me te melden bij de logopediste voor het verhelpen van mijn slis-situatie. Maar misschien hoeft dat niet eens meer.

Ik had dit achteraf jaren eerder moeten doen.

Stephanie, 29-07-2013 22:57 #2
Heb 'm nu twee weken in, mag donderdag een nieuw setje in. Er zijn tot nu toe pas 2 mensen geweest die het zagen. De rest heb ik er echt op moeten wijzen en zelfs toen hadden ze er moeite mee.
De reactie van Kim hieronder is niet helemaal correct. De beugel komt wel helemaal tot aan het tandvlees, bij alle tanden en kiezen! Op sommige plekken loopt het zelfs zo naadloos over dat je het met je tong amper voelt.
Problemen met ademhalen ken ik ook niet, ik kan er echt alles mee (dwz sporten e.d.). Een droge mond had ik in het begin wel heel erg last van, maar dat wordt ook steeds minder.

Kim, 13-07-2012 11:35 #1
Mensen vergeten te vertellen dat deze invisalign beugel niet 100% onzichtbaar is! Je ziet het heus wel. Je moet weten dat het plastic hoesje maar tot de helft van de voortanden komen, . dus dat zie je. Het bedekt dus niet je tanden helemaal tot aan het tandvlees. En als je voor boven en onder draagt, dan heb je veel moeite met ademhalen en er blijft veel speeksel zitten wat moeilijk naar beneden gaat. Vooral tijdens slapen gaan. Ik heb ook moeite gehad met het uitdoen, je maar namelijk precies je nagel op een goed stukje zetten om het eruit te halen.

Infoteur: Servanda
Laatste update: Juli 2013
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 8
Schrijf mee!