InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Vakantietips voor diabetici

Vakantietips voor diabetici

Vakantietips voor diabetici Heb je diabetes type 1 of ben je geinteresseerd in diabetes. Hier heb je een paar tips voor vakantie. Van warme zonvakantie of de koude wintersport vakantie. Hier worden de vragen beantwoord over: Hoe houdt je insuline op juiste temperatuur? Hoe moet ik spuiten als ik uit eten ga? Hoe kom ik aan insuline als ik langer op vakantie ga? Een paar tips en tricks speciaal voor diabetici.

Vakantietips voor diabetici

Diabetes, een vervelende bijkomstigheid als je op vakantie wil. Stel je voor: Je hebt een lekkere zonvakantie of wintersport vakantie geboekt. Allemaal leuk en aardig, maar hoe hou ik mijn of mijn (klein)zoon/(klein)dochter, nicht/neef of metgezel zijn/haar insuline goed in de vrieskou of in de hete zon. Insuline mag niet bevriezen en niet warmer worden als kamertemperatuur.

Ik kan je zeggen een goede voorbereiding is het halve werk. Ga eerst maar eens na hoeveel insuline, naaldjes, meetstrips en naaldenkokers je nodig hebt voor de reis. Je kunt beter te veel als de weinig mee hebben. Hou ook rekening met de reis zelf, want er zit verschil tussen een vliegreis, autoreis, busreis of wandeltocht. Het is altijd belangrijk om een diabetesverklaring mee te nemen van je dokter of apotheker(soms). In deze verklaring hoort te staan dat je diabetes hebt en welke medicijnen ervoor gebruikt. Zorg ook dat deze verklaring in het Engels is. Binnen de EU-landen is dit geen probleem, daarbuiten moet je waarschijnlijk de hoeveelheden erbij schrijven. Vertel ook van tevoren bij de douane dat je een pompje of spuit bijhebt hebt.

Reizen

Met een vliegreis is het belangrijk dat je je diabetesverklaring bij de hand houdt dat je het altijd kan uitleggen. Neem de insuline mee in je handbagage. In het vrachtruim kan je insuline bevriezen, omdat deze niet verwarmt wordt. Als je door tijdzones vliegt moet je op andere tijdstippen spuiten. Je moet minder moet spuiten als je naar het oosten vliegt en meer als je naar het westen. Dit kun je het beste met een internist overleggen.

Met een autoreis is een ding zeker. Nooit in het dashboardkastje! Deze kan ook te warm worden als het winter is. Voor een auto of busreis is meestal een koelbox ook niet zo een goed idee. De koelelementen in de koelbox kunnen zorgen dat de insuline bevriest. Als je het in de koelbox bewaart zorg dan dat ze uit de buurt blijven van de koelelementen blijvenen één handdoekje is waarschijnlijk niet genoeg. Je kunt beter een half uurtje ijs in de thermoskan doen. Dan het ijs eruit halen en dan de insuline erin. Dit zorgt ervoor dat er geen bevriesingsgevaar is. Bij extreme hitte regelmatig controleren.

Voor een wandeltocht in de zomer kun je de thermokan weer toepassen, maar er zijn ook al producten op de markt, waarbij je een insulinepen mee kan nemen in een speciaal zakje(frio). Dit zakje leg je in koud water en dan zwelt het op. Dan kun je je insuline enkele dagen koel mee houden. In de winter kun bijvoorbeeld je insuline in een binnenzak doen, maar niet te dicht op de huid. laat er een paar lagen tussen. Lichaamstemperatuur is net te warm om het lang te bewaren.

Wat nou als ik langer op vakantie wil?

Als je insuline tussen de 3 en 8 graden celsius houdt kan het tot wel drie jaar goed blijven. Het probleem is dat je in sommige landen geen faciliteiten heb om de insuline zo koel te houden. Zorg daarom altijd dat je vantevoren informeert of de faciliteiten daar zijn of de juiste insuline daar in het ziekenhuis is. Neem ook een recept mee voor alles wat je nodig hebt.

Hoe moet ik spuiten als ik uit eten ga

Je kan nooit vantevoren weten wat voor hoeveelheden koolhydraten ze serveren. Je kunt proberen koolhydraatvrij te eten, maar dit is niet altijd leuk. Zeker niet op vakantie, want wil ook wel even lekker rustig eten. Je kunt voor een hoeveelheid koolhydraten spuiten en stoppen wanneer je de juiste hoeveelheid hebt bereikt. Het probleem is dat je dan lekker aan het eten bent en dan moet stoppen. Of dat je genoeg gegeten hebt en nog een paar koolhydraten te goed hebt. Je kunt altijd vragen naar de hoeveelheden ook al weten ze het niet altijd.

Je kan ook even in het rond kijken naar wat andere mensen eten en hetzelfde bestellen, want dan weet je ongeveer de hoeveelheden waarvoor je moet spuiten/bolussen. Nog een mogelijkheid is om een koolhydraatloos voorgerecht te nemen, dan voor een hoofdgerecht spuiten en als toetje vragen naar een of twee bolletjes normale vanilla-ijs.
© 2011 - 2019 Bruce-lee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Adviezen voor diabetespatienten op reis en tijdens vakantieAdviezen voor diabetespatienten op reis en tijdens vakantieAls je diabetespatiënt bent wil je natuurlijk ook graag af en toe op vakantie. Maar aan welke zaken dien je dan vooraf t…
Diabetes op vakantie, checklist en organisatie op reisDiabetes op vakantie, checklist en organisatie op reisDiabetes of suikerziekte hebben en op vakantie gaan is niet zo evident als iedereen denkt. Behalve het feit dat iedereen…
Diabetes, bloedsuiker en insuline - Hoe zit het precies?Over diabetes hoor je veel. Iedereen weet dat het slecht voor je is en dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid su…
Diabetesdieet, een suikerziektedieetDiabetes, ook wel suikerziekte genoemd, is een stofwisselingsziekte. De oorzaak is een tekort aan het hormoon insuline,…
Diabetes en rode wijn: een gezonde combinatieDiabetes en rode wijn: een gezonde combinatieRode wijn en diabetes lijkt op het eerste zicht een heel ongezonde combinatie. Wijn en alcohol hebben in het algemeen de…

Reageer op het artikel "Vakantietips voor diabetici"

Reactie

Ineke Krommenhoek, 10-05-2011 20:45 #1
Ik gebruik al enkele jaren zgn Frio-tasjes (één voor vier pennen en één voor twee pennen). Om ze tijdens de reis te bewaren tot de koelkast van de caravan weer op gang is of tijdens een dagtocht gewoon in mijn handtas voor de in gebruik zijnde pennen. Bevalt heel goed! Dus geen gedoe met thermoskannen e.d. Gewoon Friotasjes bestellen en gebruiken. Succes ermee

Infoteur: Bruce-lee
Gepubliceerd: 01-05-2011
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!