InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van monnikenpeper

De geneeskracht van monnikenpeper

De geneeskracht van monnikenpeper De naam monnikenpeper is aan deze plant gegeven omdat het gebruikt zou worden door monniken. De plant is namelijk een bekend anafrodisiac; het vermindert de seksuele drang. Monnikenkruid komt van oorsprong voor in Zuid Europa en heeft zich van daaruit met behulp van de mens verspreid nar de rest van het Middellandse Zeegebied, de warmere delen van Azië en Amerika. Monnikenpeper is een plant die op de hormonnhuishouding inspeelt. Het kan vele aandoeningen die met verstoorde hormoonbalans te maken hebben, genezen. De medische werkzaamheid die men ruim twee millennia terug al in monnikenpeper zag is recent door wetenschappelijk onderzoek bevestigd.
Monnikenpeper / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Monnikenpeper / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving monnikenpeper

Wetenschappers gebruiken onderling officiële, Latijnse namen als ze planten gebruiken. De reden daarvoor is dat elke taal een andere naam heeft voor een plant. Door Latijnse namen te gebruiken weet men zeker dat het over dezelfde plant gaat. De Latijnse naam voor monnikenpeper is Vitex Agnus-Castus. Vitex is een afgeleide vorm van het latijnse woord ´vitilium´ wat ´vlecht´ betekent. De buigzame takken werden vroeger gebruikt om hekken van te vlechten.´Agnus´ is de Latijnse naam voor ´lam´ en ´castus´ betekent ´zuiver, puur of kuis´. ´Kuis lam´ verwijst naar de eigenschap dat monnikenpeper de sexuale drift vermindert. Het Nederlands kent enige alternatieve namen voor deze plant: Monnikspeper, Kuisboom, Kuislam, Abrahamsboom, Agnus castus.

Monnikenpeper bij de oude Grieken

In het oude Griekenland bedekten de vrouwen hun zitbanken met slingers van monnikenpeper tijdens de voorjaarsriten van Demeter. De plant zou namelijk de maagdelijkheid beschermen. Een Griekse vrouw die geen kinderen meer wilde, gaven hun man zaden van de monnikenpeper. Hippocrates, grondlegger van de moderne geneeskunde, raadde de plant aan na de bevalling om de baarmoeder te reinigen. Verder gebruikte hij de plant bij zwellingen van de milt, ontstekingen en kwetsuren.

Bloemen en bladeren monnikenpaper / Bron: Sten Porse, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloemen en bladeren monnikenpaper / Bron: Sten Porse, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Monnikenpeper bij de Romeinen

Dioscorides, pionier der geneeskunde en kruidenwetenschap, raadden vrouwen een zitbad met monnikenpeper aan om baarmoederontsteking te voorkomen en de menstruatie te bevorderen. Plinius schreef de plant om dezelfde redenen voor en hij merkte op dat het de seksuele drift aanmerkelijk vermindert. Ook zag hij dat deze plant de melkproductie van moeders vergroot. De Vestaalse maagden van de antieke Romeinen droegen takjes van de monnikenpeper bij zich om hun maagdelijkheid te onderschrijven.

Monnikenpeper van Middeleeuwen tot nu

In het klooster gebruikten monniken het kruid als kruid in hun eten zodat ze niet werden geplaagd door overmatige seksuele lusten. Het is niet bekend wanneer ze van dit goede gebruik zijn afgestapt. De plant was het Europese symbool voor kuidheid en deugdzaamheid. Er waren nog andere heilzame werkingen. In de Middeleeuwen werden de bessen van de plant gebruikt tegen reumatische pijnen en verlammingen. De positieve werking op de moedermelkaanmaak werd eveneens aangewend. In de Tweede Wereldoorlog werd er volop wetenschap bedreven. Duitse wetenschappers bevestigden de moedermelkproductiestimulerende werking van monnikenpeper. Tot op de dag van vandaag worden de bloemen van monnikenpeper op de grond gestrooid in sommige Italiaanse kloosters als er een nieuwe monnik wordt aangesteld. Helaas voor de kerk gebeurt dit nog maar weinig. In de moderne tijd heeft dubbelblind wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat monnikenpeper inderdaad PMS kan aanpakken. Verder blijkt het te helpen bij opgezette borsten, hoofdpijn en krampen.

Werrkzame stoffen monnikenpeper

Van deze plant worden enkel de bessen gebruikt voor medicinale doeleinden. De bessen bevatten zeven verschillende soorten iridoïde glycosiden. Er zitten minstens acht soortyen etherische olién in ruime hoeveelheden in de plant. Verder bevat het een groot aantal flavonoïden zoals: orientine, iso-orientine, vitexine, isovitexine, isovitexinexyloside, casticine, penduletine en dysoplenol D. In mindere mate bevat de vrucht bicyclische diterpeenderivaten, bitterstoffen, de vetzuren oleïnezuur, linolzuur, palmitinezuur en stearinezuur, delta-3-ketosteroïden en de alkaline viticine.

Monnikenpeper voor hormoonbalans

Monnikenpeper bevat fyto-oestrogeen, een bio-identiek hormoon wat bij langdurige inname het evenwicht tissen oestrogeen en progesteron herstelt. Het remt de abnormale hypofyseproductie van prolactine. Verder stimuleert het de afscheiding van LH of luteïniserend hormoon en zorgt voor een milde afremming van FSH of follikelstimulerend hormoon. Waardoor er uiteindelijk meer progesteron dan oestrogeen in het lichaam vrij komt. Door al deze effecten is het een menstruatiebevorderend middel. Door fytotherapeuten kan het om deze medicinale eigenschappen worden voorgeschreven bij:
Bloem monnikenpeper / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloem monnikenpeper / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Te hoge prolactinespiegel,
  • Corpus luteum-insufficiëntie met hypoprogesteronemie,
  • PreMenstrueel Syndroom of PMS,
  • Mastodynie, pijnlijke borsten,
  • Premenstruele pijnen in de borstklier,
  • Pijnlijke menstruatie,
  • Cyclusstoornissen door corpus luteum-insufficiëntie,
  • Te frequent menstrueren,
  • Tussentijds bloedverlies, spotting.
  • Cycli zonder eisprong,
  • Uitblijvende menstruatie,
  • Onregelmatige menstruatie,
  • Onvruchtbaarheid door corpus luteuminsufficiëntie,
  • Overdreven menstrueel bloedverlies,
  • Overgangsklachten door overwicht oestrogeen op progesteron,
  • Polycystische ovaria,
  • Fibrocystische borstaandoening,
  • Milde gevallen van endiometrose,
  • Uitblijven van menstruatie na stoppen pilgebruik,

Overige medicinale werkingen monnikenpeper

  • Monnikenpeper werkt zogdrijvend en stimuleert aanmaak moedermelk tijdens het zogen.
  • Het is een anafrodisiac; het vermindert geslachtsdrift en libido en wordt gegeven bij overdreven mannelijke geslachtsdrift door hoge testosteronspiegel en bij vroegtijdige zaadlozingen.
  • Het is een kalmerend middel en wordt gebruikt voor milde slaapstoornissen.
  • Het werkt krampstillend en pijnstillend en wordt daarom gegeven bij pijn in de rechterzijde, kolieken en misselijkheid.
  • Omdat het windverdrijvend is wordt het gegeven bij flatulentie.

Raadpleeg een fytotherapeut

Wie monnikenpeper als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Monnikenpeperextracten en medicijnen in de vorm van moedertinctuur, poeder, gedroogd kruid, vloeibaar extract en afkooksel dienen alleen op voorschrift van bevoegden aangewend te worden. Een fytotherapeut kan daarover meer vertellen net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Daarnaast bestaan er heilzame combinaties met kruiden. Sommige kruiden kunnen elkaars werkingen versterken; dat wordt synergie genoemd. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vitex, hormonale plant bij uitstekVitex, hormonale plant bij uitstekDe officiële naam van dit kruid is Vitex agnus castus, maar het wordt vaak ook simpelweg Agnus castus of Vitex genoemd.…
Pijnlijke maandstonden voorkomen met voedingssupplementenPijnlijke maandstonden voorkomen met voedingssupplementenVeel vrouwen krijgen tijdens en rond de maandstonden last van PMS (Pre-Menstrueel Syndroom), gekenmerkt door pijnlijke m…
Vitex, geschiedenis van zijn medisch gebruikKuisheidsboom, Monnikenpeper, Kuislam, Abrahamsboom, Vitex. Zo veel namen voor een vergeten struik die pas de laatste 20…
Vitex agnus castus, in de naam van....MonnikenpeperEindelijk naar mijn aromatuin met zijn geurige Vitexstruiken. Helaas de eerste struik die we zien is zwaar gesnoeid, na…
Pijnlijke borsten  Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten is een klacht die veel voorkomt bij vrouwen. Men noemt het vaak ook gevoelige borsten. De pijn concent…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van monnikenpeper"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!