InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van potentiehout

De geneeskracht van potentiehout

Vroeger was het een gebruik om bomen namen te geven naar hun geneeskrachtige werking. Potentiehout is een eeuwenlang gebruikt medicijn tegen seksuele vermoeidheid dat van nature voorkwam in het Amazonegebied van Zuid-Amerika. Wanner een man door stress, vermoeidheid, of een psychosomatisch probleem een erectieprobleem heeft, kan potentiehout uitkomst bieden. Behalve de libidoverhogende werking kan de wortel van deze boom het geheugen versterken, reumatische ontstekingen remmen en helpt het bij een aantal menstruatie- en overgangsklachten.

Inhoud:

Naamgeving potentiehout

Wetenschappers onderling hanteren de officiële, Latijse plantennamen als ze het over een plant hebben. Dat doen ze om misvattingen te voorkomen. De Latijnse naam van potentiehout is Acanthea Virilis. Soms wordt het synoniem Ptychopetalum Olacoïdes gebruikt. Acanthea komt van het Griekse woord ´Acanthos´ wat doorn betekent. Virilis is Latijn voor ´mannelijk´. Dat laatste is een verwijzing naar het libidohogend vermogen van potentiehout. Alternatieve namen in het Nederlands zijn: Muira-puama, potentiehout en marapuama. In het Duits wordt het Potenzholz genoemd en in het Engels Potency wood. In alle talen is muira-puama een gebruikt alternatief.

Geschiedenis potentiehout

In Brazilië en Suriname is door de lokale indianenbevolking potentiehout eeuwenlang met succes gebruikt als zenuwgestelversterkend kruid. Het stimuleert eveneens de spijsvertering en het is libidoverhogend. Er wordt gewoon gekauwd op de wortel, bladstengels of schors van de boom potentiehout. In Frans Guyana, dat aan Suriname grenst, is potentiehout met succes ingezet tegen seksuele vermoeidheid. Vanaf 1930 werd muira-puama in Europa gebruikt. Hoewel de werking van potentiehout door empirisch onderzoek ruimschoots is aangetoond is er bitter weinig dubbel-klinisch wetenschappelijk onderzoek naar de geneeskrachtige werking van deze boom gedaan.

Potentiehoutpoeder / Bron: Maša Sinreih, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Potentiehoutpoeder / Bron: Maša Sinreih, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Werkzame stoffen

Van potentiehout worden het wortelschors en in mindere mate de bast gebruikt. In potentiehout zitten onder andere de volgende stoffe: alkaloïden zoals muirapuamine, langketige vetzuren waaronder arachidonzuur, lignocderinezuur, heptacosaanzuur en beheenzuur. Onder de fytosterolen in deze boom vallen: betasitosterol, compesterol, ergosterol en lupeol. Voorts zitten er steroïde saponinen, de resinen alfa- en betaresinezuur, minstens zes soorten etherische oliën, falbafene en tanninen in.

Potentiehout, goed voor het libido

Potentiehout is een afrodisiac. Het verhoogt de geslachtsdrift of het libido en het verhoogt de potentie. Het is een neuroseksueel tonicum omdat het de seksuele beleving ondersteunt. Steroïde saponinen, fytosterolen en de langketige vetzuren bevorderen de hormoonaanmaak. Muirapimine bevordert de gevoeligheid van de geslachtsorganen en de huid waardoor de seksuele gevoelens extra geprikkeld worden. Om deze medicinale werkingen wordt potentiehout ingezet bij de volgende indicaties:
  • Niet organische oorzaken van verminderd seksueel verlangen,
  • Seksuele disfunties zoals frigiditeit, impotentie, verminderd libido,
  • Erectiestoornissen,
  • Onvruchtbaarheid.

Potentiehout, goed voor de zenuwen

Potentiehout is een zenuwversterkend middel. Het beschermt zenuwcellen. Mede daardoor is het een geestelijk opwekkend middel. Het is in feite een totaaltonicum; een versterkend middel voor het hele lichaam. In medische kringen staat het bekend als adaptogeen; dat betekent aanpassingsvermogenverbeterend. Om deze geneeskrachtige eigenschappen wordt potentiehout door fytotherapeuten voorgeschreven bij:
Potje poeder van potentiehout / Bron: Maša Sinreih in Valentina Vivod, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Potje poeder van potentiehout / Bron: Maša Sinreih in Valentina Vivod, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Neurasthenie of zwakke zenuwen,
  • Verminderde stressbestendigheid,
  • Negatieve instelling, depressiviteit,
  • Geheugenzwakte, concentratiestoornissen,
  • Vermoeidheid, uitputting,
  • Bij sporters om fysieke prestaties te verhogen,
  • Coördinatiestoornissen,
  • Zenuwpijnen,
  • Verlammingsverschijnselen.

Overige medicinale werkingen potentiehout

  • Omdat potentiehout ontstekingswerend werkt wordt het ingezet bij chronische reumatische verschijnselen.
  • Potentiehout reguleert het vrouwelijke hormoonstelsel en is een natuurlijke pijnstiller. Het wordt daarom aangewend bj PMS, pijnlijke menstruatie en overgansklachten.
  • Potentiehout bevordert de eetlust, versterkt de maag, stimuleert de spijsvertering en remt ontstekingen in de darm. Het wordt voorgeschreven bij indigestie, preventie van maagzweer, dysenterie en mijnworm.
  • Er wordt een zalf of genitaal spoelingsbad gemaakt van potentiehout om de seksuele beleving te bevorderen; dit is het enige uitwendige gebruik van de wortelschors.

Raadpleeg een fytotherapeut

Wie potentiehout als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Potentiehoutextracten en medicijnen in de vorm van moedertinctuur, poeder, gedroogd kruid, vloeibaar extract en afkooksel dienen alleen op voorschrift van bevoegden aangewend te worden. Een fytotherapeut kan daarover meer vertellen net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Daarnaast bestaan er heilzame combinaties met kruiden. Sommige kruiden kunnen elkaars werkingen versterken; dat wordt synergie genoemd. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Fysieke en Mentale oorzaken van impotentieDe oorzaken van impotentie zijn in te delen in 2 categorieën, namelijk lichamelijke en mentale oorzaken. In bijna alle g…
Erectiestoornissen (impotentie): Oorzaak en behandelingErectiestoornissen (impotentie): Oorzaak en behandelingBij erectiestoornissen of impotentie is de man niet in staat om tijdens het geslachtsverkeer voldoende erectie te krijge…
Impotentie, een taboeGeen enkele orgaanfunctie is zo sterk met het eigenwaarde-gevoel van de man verbonden dan de erectie. In het seksuele le…
Erectieproblemen? Behandelingen op natuurlijke wijzeUit studie blijkt dat ongeveer de helft van de mannen op latere leeftijd last krijgt van erectieproblemen. Vanaf een lee…
Impotentie: beter voorkomen dan genezen!Eén op drie mannen boven de veertig heeft te kampen met impotentie. Niettegenstaande er verschillende manieren zijn om h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van potentiehout"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 11-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!