InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Coleus forskohlii

De geneeskracht van Coleus forskohlii

Coleus komt oorspronkelijk voor in Afrika, het Arabische schiereiland en India. Het is een vaste plant die onderaan een houtige stam krijgt maar die laag groeit als een bodembedekker. Het is een soort halfstruik met een hoogte van 25 centimeter. Coleus heeft meerdere medicinale aanwendingen. Deze plant is familie van de lavendel en de munt. De belangrijkste werkingen van coleus zijn vetverbranding, de hartversterkende werking en het verminderen van allergieën. In de fytotherapie wordt coleus aangewend als geneesmiddel.

Inhoud:

Naamgeving

Coleus forskohlii heeft een alternatieve Latijnse naam: Plectranthus barbatus. Onder deze naam werd de plant voor het eerst beschreven in 1810 door de Engelse botanicus Charles Henry Andrews. In het Nederlands wordt deze plant coleus genoemd en heeft het geen andere naam. In Kenia wordt deze plant kikuyu toiletpapier genoemd omdat het er lokaal als zodanig wordt gebruikt.

Werkzame stoffen

Van coleus forskohlii wordt de wortelknol gebruikt voor medicinale doeleinden. In deze wortel zitten diterpenen zoals forskoline en rozemarijnzuur, flavonoïde gluconoriden, coleonolen en etherische olie. Forskoline is de belangrijkste werkzame stof. Enkele medicinale eigenschappen van forskoline zijn: hartversterkend middel, vetverbrandende activiteit, spierontspannende eigenschappen, remming van histamine-afgifte en verhoogde schildklierfunctie.

Geschiedenis gebruik coleus

In de Ayurveda, de Indiase, traditionele geneeskunde, wordt coleus gebruikt om hart-en vaatziekten, stuiptrekkingen, krampachtige pijn en pijn bij het plassen te behandelen. In de Zuid-Amerikaanse volksgeneeskunde wordt coleus ook gebruikt. Soms wordt het verward met boldo, een plant die er grotendeels hetzelfde uitziet maar andere medicinale eigenschappen heeft.

Coleus forskohlii om af te vallen

Coleus bevordert de afscheiding van maagsappen. Hierdoor wordt de spijsvertering verbeterd en wordt de kans op bovenmatige gewichtstoename verkleind. Daarnaast speelt forskoline een rol in de spiegel van het cyclisch AMP, een stof die een belangrijke factor is in biochemische processen in de cel. Het reguleert de afbraak van glycogeen tot glucose en de lipolyse oftewel vetverbranding. Om deze redenen worden producten op basis van forskoline aanbevolen bij obesitas en een vermageringsdieet.

Coleus bij glaucoom

Coleus verlaagt de intra-oculaire druk of de druk in de oogbol. De werking is het sterkst twee uur na toediening en houdt ongeveer vijf uur aan. Het wordt gebruikt in de vorm van oogdruppels en helpt aldus bij glaucoom ook wel oogboloverdruk of groene staar genoemd.

Coleus bij hart- en vaatziekten

Coleus is een bloedvatverwijdend middel. Daarnaast werkt het bloeddrukverlagend als iemand last heeft van hypertensie of hoge bloeddruk. Bij normale bloeddruk is er nauwelijks verschil. Ook werkt het ontstekingsverminderend op de wanden van de bloedvaten. Hierdoor is de kans op plaquevorming kleiner. Daarnaast heeft het een inotrope werking wat inhoudt dat het de contractiekracht van het hart vergroot. Bloed wordt efficiënter rond gepompt, wat gunstig is voor mensen met een zwak hart.

Coleus bij astma

Coleus verwijdt de luchtwegen en tegelijkertijd vermindert het histamine-afgifte. Deze werkingen gaan hand in hand. Het is namelijk zo dat histamine-afgifte ervoor zorgt dat de luchtwegen verdichten. Histamine wordt in grote getale afgegeven als het lichaam uitgedroogd is. Deze uitdroging leidt tot een lichaamsreactie om de luchtwegen te verdichten. Bij elke uitademhaling gaat er immers vocht verloren en door de luchtwegen te verdichten wordt er meer vocht behouden. De onderliggende oorzaak van astma is chronisch watertekort. Astmapatiënten zouden dat bij zichzelf kunnen nagaan door drie weken lang twee liter water per dag te drinken en vervolgens te checken of dit positieve invloed heeft op hun ziektebeeld. Coleus is slechts een manier om de ergste symptomen van astma te verlichten zodat je daarna middels water drinken definitief kunt genezen.

Waarschuwing coleus

  • Mensen met een lage bloeddruk moeten coleus mijden omdat het de bloeddruk nog meer kan verlagen.
  • Mensen die medicijnen tegen astma slikken moeten coleus in overleg met een arts gebruiken omdat het interacties heeft met astmamedicijnen.
  • Coleus heeft interacties met bloedverdunnende medicijnen.
  • Men dient enkel op forskoline gestandaardiseerde preparaten te gebruiken en niet zelf te experimenteren met onderdelen van de plant.
Gerelateerde artikelen
Stackers of fatburners: Een goede manier van afvallen?Stackers of fatburners: Een goede manier van afvallen?Afvallen is niet altijd even makkelijk. Wanneer afvallen op de gewone manier niet lukt, gaan sommige mensen over op Stac…
Glaucoom genezen met voeding en geneesplantenGlaucoom genezen met voeding en geneesplantenStaar is iets anders dan glaucoom. Staar is ooglensvertroebeling. Glaucoom is een oogaandoening die ontstaat doordat zen…
Kattenallergie weetjes en tipsKattenallergie weetjes en tipsKatten zijn 1 van de meest favoriete huisdieren bij mensen. Helaas komt het ook voor dat mensen allergisch voor katten z…
Desloratadine: medicijn tegen allergische reactiesDesloratadine: medicijn tegen allergische reactiesBij een allergie reageert je lichaam overdreven sterk op prikkels. Meestal uit zich dit in niezen, snotterig zijn, rode…
Medicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslavingMedicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslavingWanneer iemand ziek is gebruikt hij/zij medicijnen. Maar medicijnen kunnen juist ook weer klachten veroorzaken. We noeme…
Bronnen en referenties
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Plectranthus_barbatus
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Plectranthus_barbatus
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyclisch_adenosinemonofosfaat
  • http://coleusforskohlii.org/
  • Water, het goedkoopste medicijn, Dr Batmanghelidj

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Coleus forskohlii"

Reactie

Sita, 05-06-2017 23:08 #1
Kan men zelf ook thee hiervan zetten; voor welke klachten (afvallen) en zo ja hoe is de verhouding?

Bvd, Sita

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 04-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!