InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van myrte

De geneeskracht van myrte

De geneeskracht van myrte Myrte groeit van oorsprong in Zuid-Europa en Noord-Afrika. Het is een altijd groen blijvende, kleine boom; hij wordt zo´n vijf meter hoog. Myrte krijgt witte, stervormige bloemen. Myrte kan een Nederlandse winter slecht overleven en is daarom hier geen populaire tuinplant. In een tuin op het zuiden zou hij het kunnen volhouden. ´s Winters zou je hem als potplant in een kas kunnen bewaren. Myrte staat wijd bekend om zijn medicinale capaciteiten. Het wordt vooral gebruikt bij verkoudheid en inslaapproblemen.
Botanische tekening myrte / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening myrte / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Myrte is een eetbare plant

Myrte heeft eetbare onderdelen. De vruchten worden in het Midden-Oosten gegeten en er wordt een drank van gemaakt. De gedroogde bloemen kunnen eveneens worden gegeten en worden gebruikt in sauzen en siropen. In Italië worden de bloemknoppen van myrte gegeten. De zoetige bloemen kun je uitstekend verwerken in een salade. het zijn bloemen om van te smullen.

Myrte in de cosmetica

Myrte wordt in de cosmetica-industrie gebruikt om huidverzorgingsproducten, zeep en parfum te maken. Hiervoor wordt met name de etherische olie gebruikt die kan worden gewonnen uit de schors, de bladeren en de bloemen. Eau d´ange is een geparfumeerd water wat van de myrtebloemen wordt gemaakt.

Traditioneel geneeskundig gebruik van myrte

Myrtebladeren zijn aromatisch. Er wordt een etherische olie van gemaakt. Daarnaast is het goed voor het bloed en een tonicum voor het lichaam. Onderzoek heeft aangetoond dat myrte beschikt over antibiotische kwaliteiten. Inwendig wordt myrte gebruikt bij: Urineweginfecties, spijsverteringsproblemen, vaginale afscheiding, bronchiale congestie, sinusitis en droge hoest. In India wordt het gebruikt bij hersenziekten, met name epilepsie. Als myrte uitwendig wordt gebruikt is het meestal de etherische olie die wordt aangewend. Deze wordt ingezet bij acné, tandvleesproblemen, wonden en aambeien. Ook bij reumatische aandoeningen kan etherische myrte-olie behulpzaam zijn. Het fruit heeft medicinale kwaliteiten omdat het windverdrijvend werkt. Het fruit wordt in volksgeneeskunde van het Midden Oosten ingezet bij: dysenterie, diarree, aambeien, inwendige zweren en reumatische aandoeningen.

Bijwerking: en kwartier nadat myrte is ingenomen begint de urine naar viooltjes te ruiken.

Naamgeving

De Latijnse naam van myrte is Myrtus communis. In het Nederlands wordt de plant Mirt, Mirte of Myrte genoemd. In het Engels heet het wel common myrtle, en dat is een vertaling van de Latijnse naam. Communis betekent ´gewoon´ of ´gemeenschappelijk´.De naam myrte komt van hetzelfde woord als mirre; het Akadische woord ´murru´ en het Arabisch ´murr´, wat bitter betekent. Hoewel myrte over het algemeen vrij zoet overkomt, bevat het bitterstoffen.

Werkzame stoffen

In de fytotherapie wordt om de geneeskracht alleen het blad van myrte gebruikt. Dit blad bevat de volgende werkzame inhoudsstoffen: etherische olie met voornamelijk 1,8 cineol, monoterpeen, in het bijzonder alfapineen, het monoterpeenalcohol myrtenol, het terpeen myrtenylacetaat, tanninen, bitterstof, myricetine, myricitrine en hars.

Myrte, goed voor de luchtwegen

De etherische olie van myrte werkt expectorerend of slijmoplossend voor de luchtwegen. Het ophoesten van slijmen wordt vergemakkelijkt. Bovendien wordt een slijmvliesontsteking verminderd. Door deze medicinale werkzaamheden wordt etherische myrte-olie in de fytotherapie voorgeschreven bij:
Myrtus communis / Bron: Raffi Kojian, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Myrtus communis / Bron: Raffi Kojian, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Acute en chronische bronchitis,
  • Sinusitis of bijholteontsteking,
  • Keelpijn.
  • Adjuvans bij taaislijmziekten,
  • Adjuvans bij emfyseem.

100 Kilo myrtebladeren is goed voor 10 gram etherische myrte-olie.

Myrte om mee te slapen

Myrte-olie maakt de geest positief. Daarnaast is het een rustgevend middel. Belangrijk is dat het inslapen beter gaat als men myrte-olie heeft gebruikt. Daardoor wordt het hele slaapproces effectiever en kan men meer uitgerust ´s morgens opstaan. Door deze werkzaamhden wort myrte door fytotherapeuten aangeraden bij de volgende indicaties:
  • Insomnia,
  • Moeilijk kunnen inslapen,
  • Lichte depressie.

Overige medicinale eigenschappen myrte

  • Myrte heeft prostaatontzwellende eigenschappen. Hierdoor kan het een fytotherapeutisch middel zijn bij prostatitis en benigne prostaathypertrofie of goedaardige prostaatvergroting.
  • Myrte heeft een stimulerende werking op de lever-galfunctie.
  • Myrte bevordert de schildklierwerking.
  • Myrte heeft een tonische of versterkende werking op de huid.

Dosis en veiligheid

Houd je aan de therapeutische dosis.
  • Driemaal 30 druppels moedertinctuur per dag.
  • 1 tot 4 gram kruidenpoeder per dag.
Uitwendig gebruik van etherische olie gebeurt door een theelepel van een draagolie te gebruiken zoals amandelolie, druivenpitolie, olijfolie of een anderssoortige biologische olie. Etherische myrteolie is alleen voor uitwendig gebruik.
  • Inhaleren bij luchtwegenaandoeningen.
  • Enkele druppels op theelepel op de borst en rug aanbrengen bij luchtwegenaandoeningen.
  • Bij keelpijn en bijholteontsteking enkele druppels etherische olie op de hals aanbrengen.
  • Bij urineweg- en prostaataandoeningen op onderbuik en onderrug aanbrengen.
  • Bij slapeloosheid op de zonnevlecht aanbrengen of binnenkant van de polsen.
  • Etherische olie mag alleen op voorschrift worden aangewend. De urine krijgt een viooltjesgeur na etherische olie gebruikt te hebben.
Gerelateerde artikelen
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Probleem of stoornis: Primaire insomnia‘Primaire insomnia’ is de aanduiding voor moeilijkheden bij het in slaap vallen of in slaap blijven die niet te wijten z…
Fatale familiale (familiaire) insomnia, slaapziekteFatale familiale (familiaire) insomnia, slaapziekteMensen die aan insomnia lijden krijgen te weinig slaap of hebben een verstoord slaapritme. Dit is te merken aan het vroe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Akradecki, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Etymologie: http://www.etymonline.com/index.php?term=myrrh&allowed_in_frame=0
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 2: Raffi Kojian, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van myrte"

Reacties

Renske, 26-07-2018 15:23 #2
Hallo ik heb epilepsie de Myrte plant moet gezond voor de hersens zijn. Is het ook op andere manier te krijgen in druppels of thee etc.?

Met vriendelijke groeten

Renske Hoogeveen Ruitenberg

E. Diazrod, 22-03-2017 22:57 #1
Mooi geschreven,
prima artikel maar waar kan ik het kopen bv. om in te nemen in een pil form of capsule?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 02-11-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!