InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Haptonomie: een gevoelstherapie

Haptonomie: een gevoelstherapie

Haptonomie: een gevoelstherapie Haptonomie is een geneeswijze, die mensen via hun gevoel confronteert met de emotionele problemen die aan hun aandoening ten grondslag kunnen liggen. Het is bij deze therapie dan ook van belang emoties toe te laten, teneinde ze daarna in alle rust te kunnen beoordelen. Ook een te grote waardering voor het verstand kan een belemmering zijn voor het gevoel. Degenen die verstrikt zijn geraakt in hun gevoelens, doordat ze die niet toelaten in het verwerkingsproces, kunnen zich tot een haptonoom wenden.

Algemeen

Teveel mensen hebben in het verleden te lang onder druk of dictatuur van hun ouders gestaan. De ouders hebben de kinderen, vaak met de beste bedoelingen te weinig zelfstandig gemaakt. Ze hebben hun kinderen niet hun eigen problemen laten oplossen, omdat ze hen daarvoor wilden behoeden. De kinderen hebben daardoor veelal niet hun eigen keuzes kunnen maken, hetgeen in een latere fase juist problemen kan opleveren. Een en ander omdat men veelal aan de verwachting van anderen wil voldoen en keuzevorming zelfs eigen aanvoelt, terwijl dit niet zo is. Daardoor raakt men steeds verder van zichzelf verwijderd. Betrokkenen dienen dan ook te leren hoe ze met hun stress moeten om te gaan, waarbij de aanpak van stress door fysiotherapie per definitie niet zal werken. Dit vanwege het feit omdat dan slechts het gevolg en niet de oorzaak van het onderliggende probleem wordt aangepakt.

Speurtocht naar de oorzaak

Haptonomie tracht de achterliggende oorzaak van het probleem van de cliënt te vinden en confronteert je deswege met jezelf, je oprechtheid en met je gevoel. De haptonoom onderkent daarbij de positieve invloed die lichamelijke aanraking kan hebben op het gevoelsleven. Daarnaast is er aandacht voor non-verbale communicatie zoals lichaamshouding en beweging. Haptotherapie is de therapeutische toepassing van haptonomie.

Behandeling door een haptonoom

Zo'n behandeling start na de intake met bewustwording: de behandelaar laat je bijvoorbeeld met gesloten ogen door de behandelingsruimte lopen. Wat voor gevoelens komen dan naar boven en waar in het lichaam komen ze tot uiting. Verder is het kweken van een vertrouwensbasis essentieel, om van daaruit te kunnen werken aan de oplossing van het probleem. Toe te staan dat men door de therapeut respectvol wordt aangeraakt is al een teken dat men zich kwetsbaar opstelt. Normaliter wordt de voorzijde van het lichaam niet aangeraakt en houdt de behandelaar zijn handen minimaal 5 centimeter van je lichaam. De therapeut laat vervolgens voelen dat de aanraking alleen voor de patiënt bedoeld is, zonder enige bijbedoeling. Het is essentieel dat de therapeut niet emotioneel bij de gang van zaken betrokken is, opdat de cliënt zijn lichaamsspanning kan verminderen. Dan maakt de therapeut de cliënt kwaad, om hem vervolgens met zijn emoties te confronteren. Er dient nu eenmaal door de cliënt gereageerd te worden om van de opgeroepen spanning af te komen. Het is vechten of vluchten, waarbij vluchten geen optie is. Aan het eind van de eerste sessie, die normaliter 50 minuten duurt, wordt door de behandelaar een behandelplan opgesteld.

Herstel van het energiesysteem door emotionele signalen

Het energiesysteem tracht altijd het evenwicht te herstellen teneinde ons lichaam in een staat van harmonie te brengen. Deswege stuurt het ons signalen om onze aandacht op het probleem te vestigen. Op het lichamelijke niveau gebeurt dat gewoonlijk in de vorm van pijn of de beginsymptomen van de een of andere ziekte. De reacties van cliënten zijn niet altijd adequaat. Enige voorbeelden daarvan zijn: Bij pijn niets laten merken staat gelijk aan je emoties niet toelaten, anderzijds dient men ook niet te verkrampen. Men moet meer naar de pijn toegaan, ondanks dat men dan in eerste instantie meer pijn voelt. Zodoende kan verwerking plaats vinden.

Angstverwerking

Bij angst dient men er voor te zorgen dat de receptoren van de cellen zoveel mogelijk bezet zijn met anti-stress hormonen (boodschappers). Dit kan geschieden door het uitzenden van positieve signalen. Postulaten daarentegen zijn ingegrifte beslissingen, die in het verleden genomen werden vanuit een overlevingsstrategie. Al met al kan een haptonoom op diverse gebieden goede resultaten boeken. Daarbij kan men onder meer denken aan problemen in de relationele sfeer, chronische pijn, vermoeidheid, stress en burn-out. Onverwerkte gevoelens kunnen leiden tot griep, verkoudheid en dergelijke

Aanbevelingen om tot een beter gevoel te komen

Enige therapeutische handgrepen daarbij zijn:
  • Pas je niet altijd aan, laat emoties toe om daarna eerder de oplossing van het probleem te kunnen vinden
  • Wees in alle rust kwaad, dan lok je ook geen agressie uit
  • Laat het gevoel meer prevaleren boven het verstand
  • Wees fier en loop rechtop vanuit de stand van het bekken
  • Laat elkaar tot op zekere hoogte vrij in het huwelijk, de ander is niet je persoonlijke eigendom
Gerelateerde artikelen
Help, ik stotterWat een nachtmerrie, in een hele korte tijd ben je van een normaal pratend persoon verandert in een het stotterend en ha…
Meditatie: stress loslatenIn de volgende oefening leer je om stress te lokaliseren en het vervolgens los te laten. Stress begint meestal in je hoo…
Haptonomie, de kunst van het aanrakenHaptonomie, de kunst van het aanrakenDe geneeskunde, orthodox of alternatief, kent heel wat manuele geneeswijzen. Iedereen kent massage, healing, magnetisme…
Haptonomie: leren om contact met je gevoel te makenHaptonomie: leren om contact met je gevoel te makenMet haptonomie kan iemand weer in contact komen met zijn gevoel. Het leert mensen om als het ware weer te voelen. Licham…
Omgaan met stressJe functioneert beter als je wat spanning hebt, maar teveel spanning is niet goed. Je krijgt dan stress en daar zit niem…

Reageer op het artikel "Haptonomie: een gevoelstherapie"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 24-05-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!