InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Drukpuntmassage van voetreflexzones

Drukpuntmassage van voetreflexzones

Drukpuntmassage van voetreflexzones Omdat de inwendige organen nu eenmaal niet gemasseerd kunnen worden, is het masseren van de voetreflex een goed alternatief. Daardoor wordt ook nog eens een betere doorbloeding en daardoor een betere energieverdeling door het lichaam verkregen. Onder meer op de voetzolen zijn de reflexpunten van alle klieren en organen terug te vinden. Drukpuntmassage van de voeten is echter te prefereren, omdat zo een betere energieverdeling door het lichaam kan worden bewerkstelligd.

Algemeen

Een voet bestaat uit 26 botjes, 33 gewrichten en talloze zenuwuiteinden. De verschillende botjes zijn met elkaar verbonden door banden, pezen en spieren. Reflexpunten bevinden zich behalve op de voetzolen ook in de handen, oren en irissen. De organen en klieren die links in het lichaam gelegen zijn corresponderen met reflexpunten op de linkervoet en vice versa. De hoofdchakra's hebben als aanhechtingsplaats de wervelkolom. Voetdiagnostiek raakt de kern van iemands wezen. Je benoemt iets dat gekoppeld wordt aan gedrag en het verliest daardoor zijn vrijblijvendheid. Zo bieden ongerechtigheden op de voet, zoals likdoorns en wratten, een inzicht in de fysieke- en mentale weerbaarheid van de cliënt. In dit kader staat vochtigheid van de voeten voor (onbewuste) angst om dood te gaan, doch ook voor angst om relaties aan te gaan of emoties te tonen.

Het masseren van voetreflexzones

Door het masseren van onder meer deze zones wordt de lymfeafvoer en energiedoorstroming van het bijbehorende orgaan verbeterd. Het masseren van deze punten werkt structureel en biochemisch. Het masseren geschiedt alleen met de duim, door die op de plaats waar de druk moet worden gegeven te leggen. Daarbij mag de druk nooit van de top van de duim komen. De ene hand dient de voet te ondersteunen en de andere hand voert de massage uit. De dosering van de druk is afhankelijk van de weefsel structuur en de reacties van de cliënt. Als het pijnlijk is dan dient er zachter gemasseerd te worden om het zenuwstelsel van de cliënt niet te zeer te belasten. De massage dient ritmisch te gebeuren, drukken, ontspannen, drukken, ontspannen en zo voort. Er dient nauwelijks of geen kracht gebruikt te worden. Als het juiste punt gevonden is, dan dit punt licht drukkend met de duim masseren met langzame cirkelvormige bewegingen. Deze massage enige minuten continueren.

Het is aan te bevelen volgens een bepaald schema te werk te gaan, omdat het zeer onrustig uitwerkt als daar geen systeem inzit. Dus eerst een zone afwerken voordat naar de volgende zone wordt gegaan. De totale duur van een eerste behandeling is meestal een klein uur. Deze tijd is benodigd om de voet goed af te tasten en alle punten in kaart te brengen.

Let op: Bij de massage van de teenkootjes, waarbij men dicht op het bot zit, dient men voorzichtig te zijn. Het bot wordt namelijk omhuld door beenvlies, het periost, dat rijk is aan zenuwen. Het is de kunst bij voetreflexzonetherapie het juiste evenwicht te vinden. Wanneer men moe wordt van het masseren, dan dient men de duim van de andere hand te gebruiken. Een verkrampte spier kan gekalmeerd worden door de spierbuik samen te drukken.

Kenmerken van een goede doorbloeding

Kleurverschillen op de voetreflexgebieden dienen te worden opgevat als energetische signalen. Dit werkt als volgt uit:
  • Roze: dat is de gezondste kleur van de voet
  • Rood: dan gaat er teveel energie naar een bepaald orgaan of weefsel
  • Paars: rood - energie dient te worden afgevoerd om de balans te herstellen
  • Bleek: er is een energietekort
  • Blauw: die ontstaat als de bleke kleur niet wordt verholpen doordat het energie reservoir zo goed als leeg is

Acupressuur

Hierbij worden de meridianen ook met de duim geactiveerd. Masseer bij hoge bloeddruk de middenvinger van de basis tot aan de top, terwijl bij lage bloeddruk dit andersom dient te geschieden. Dezelfde procedure maar dan bij de wijsvinger kan respectievelijk gevolgd worden bij diarree en verstopping. Op Wikipedia is een overzicht van alle zones te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuurGezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuurMet acupressuur worden de energiestromen in het menselijke lichaam gestimuleerd en verbeterd. Het is een goed voorbeeld…
Massages - ontspanning en verfrissingEen massage geeft de gelegenheid om even volledig te ontspannen. Zowel fysiek als psychisch gezien heeft een massage vaa…
Japanse GezichtsmassageJapanse GezichtsmassageDe Japanse Gezichtsmassage is een verwenmoment voor jezelf en zorgt voor een heerlijk ontspannen gevoel. Het is een uitk…
Guasha-therapieGuasha-therapieGuasha is afkomstig uit aziatische landen en betekent letterlijk: Gua = schrapen, Sha = ophoping. Guasha is een belangri…
Acupressuur: verlichting op basis van energieAcupressuur wordt al eeuwen gebruikt ter verlichting van allerlei klachten. Het maakt, net als acupunctuur, gebruik van…

Reageer op het artikel "Drukpuntmassage van voetreflexzones"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 03-03-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!