InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van rood guichelheil

De geneeskracht van rood guichelheil

Rood guichelheil is een geneesplant die niet vaak wordt gebruikt. Dat komt omdat er net zo effectieve planten zijn zonder de mogelijke bijwerkingen van rood guichelheil. Rood guichelheil heeft een scharlaken rode kleur die zelden voorkomt in de natuur. Het is een schitterende bloem. De plant heeft geen eetbare onderdelen maar biedt geneeskracht bij onder andere geelzucht, oedeem, nierstenen, blaasstenen en krankzinnigheid.
Botanische tekening rood guichelheil / Bron: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening rood guichelheil / Bron: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Algemene informatie

Rood guichelheil is een plantje uit de sleutelbloemenfamilie met mooie helder rode bloemen die bloeien van juni tot oktober. Planten met rode bloemen zoals deze komen weinig in de natuur voor. Het is een éénjarige akkerplant met een vierkante stengel. Hij komt in het wild voor in kleigronden, duingebieden en moestuinen. Naast rood guichelheil bestaat er ook blauw guichelheil. Deze heeft dezelfde medicinale werking als zijn rode zusje. Van oorsprong komt rood guichelheil enkel voor in het Middellandse Zeegebied maar tegenwoordig is het in heel Midden en Noord-Europa te vinden. Ook in beide Amerika´s, eilanden in de Stille Oceaan of Pacifische Oceaan, in Azië, op Australasia en op het Indiase continent is deze plant te vinden. Dat betekent dat de plant zich in vrijwel geheel de wereld heeft verspreid.

Veiligheid rood guichelheil

Deze geneesplant is in onbruik geraakt. Rood guichelheil is een geneesplant maar je moet er wel voorzichtig mee omgaan; schapen kunnen eraan overlijden dus mensen moeten het ook in uiterst beperkte mate innemen. Er zijn geneesplanten die veilig zijn en die voor dezelfde medicinale doeleinden kunnen worden gebruikt als rood guichelheil.

Naamgeving

In het Latijn heet deze plant Anagalis arvensis. Een andere naam in het Nederlands voor rood guichelheil is: rode muur. Nog oudere namen zijn: Heil der Zotten, Akkerbasterdmuur, Lievenheerssteentjes, Rode basterdmuur, Roode mier, Spaans groen en guichelheilmanneken. Aan de naam ´Heil der zotten´ kun je al afleiden dat het een plantje is wat een geneesmiddel is bij krankzinnigheid. Guichel is een Oud-Nederlands woord voor razernij of dolheid. Het Duitse woord voor deze plant is Acker-Gauchheil. In Duitsland wordt de plant ook wel ´armer Leute Wetterglas´ genoemd wat ´weerglas voor armelui´ betekent. Een weerglas is de volksnaam voor een barometer. Het kreeg deze naam omdat het lang voor een regenbui reeds zijn bloem sluit. Ook in Engelstalige landen kent de plant de bijnaam ´poor men´s barometer´. In Engelstalige landen heet deze plant officieel Red pimpernel.

Vroeger plukte men deze plant en hing men het op in huis opdat iedereen een goed humeur kreeg. Het verdrijft het kwaad.

Vroegere geneeskrachtig gebruik

Al in een boek uit het begin an de 20e eeuw, zakboek der geneeskruiden van A. Dinand, wordt gemeld dat rood guichelheil zelden wordt gebruikt als geneeskruid en dat er andere planten zijn die het vervangen. In de 21e eeuw zal dit niet anders zijn maar als de plant in je tuin groeit en je hebt last van een leveraandoening zoals geelzucht dan is het raadzaam deze handreiking van de natuur aan te wenden. Rood guichelheil wordt eveneens gebruikt bij waterzucht en nier- of blaasstenen. De thee van deze plant heeft een bloedzuiverende werking en is zweet- en vochtafdrijvend. Gebruik overigens niet te veel van deze plant.

Bloeiende rood guichelheil / Bron: Alvesgaspar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloeiende rood guichelheil / Bron: Alvesgaspar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Naast rood guichelheil bestaat er blauw guichelheil, wat op dezelfde wijze kan worden gebruikt als het gaat om de medicinale toepassingen.

Tegen Polio en herpes

Uit Frans onderzoek uit 1987 blijkt dat rood guichelheil antivirale werking heeft. Er zitten triterpene saponinen of zeepstoffen in deze geneesplant die virussen bestrijden. Ziekten zoals herpes type 1 en polio type 2 kunnen worden bestreden met rood guichelheil. Het blijkt dat saponinen in rood guichelheil de reproductie van een virus voorkomen waardoor de besmetting wordt beëindigd.

Overig gebruik rood guichelheil

In de homeopathie is het gebruik van rood guichelheil nooit weg geweest. Het wordt aangewend bij uitslag, zenuwaandoeningen en zweren. Verder is het een middel dat wordt ingezet bij geestesziekten. In het oude Griekenland werd guichelheil al gebruikt bij melancholie of depressie. In India wordt de plant nog steeds gebruikt in sommige streken. Verder is het in India gebruikt bij de visvangst; door de lichte giftige werking kan rood guichelheil worden met visvoer worden vermengd zodat de vissen makkelijker te vangen zijn.
Gerelateerde artikelen
In de naam van... GuichelheilDe naam alleen al, doet mij dromen van merkwaardige mythische gebruiken uit vervlogen tijden. Heil van heilzaam, genezen…
Blaasstenen, hoe kom je er vanaf?Blaasstenen, hoe kom je er vanaf?Blaasstenen: symptomen, klachten, pijn, vergruizen, behandeling en verwijderen. Een blaassteen is een steen in de urineb…
Eetbare planten uit de natuur, CouplanBoeken over het gebruik van wilde planten als voedsel zijn er genoeg. Ik lees ze allemaal met veel plezier, het bereiden…
Blaassteen, wat is dat?Blaassteen, wat is dat?Blaasstenen zijn (kleine) steentjes die in de blaas zitten. De afmeting kan variëren van enkele millimeters tot wel enke…
Natuurgeneeskunde: Blaasstenen en urinevergiftigingDe patiënt heeft maag- en darmstoornissen; soms geeft hij over. ‘Maar het ergste is dat ik niet meer kan plassen,’ zegt…
Bronnen en referenties
  • Boek: A. Dinand, zakboek der geneeskruiden
  • Boek: Blöte-Obbes, De geurende Kruidhof
  • Tegen polio en herpes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2825589
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rood_guichelheil
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Acker-Gauchheil#Verwendung
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Anagallis_arvensis
  • Foto bloemen guichelheil: Alvesgaspar
  • Afbeelding bron 1: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Alvesgaspar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van rood guichelheil"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-08-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!