InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Voeding en medicinale kruiden bij te pijnlijke menstruatie

Voeding en medicinale kruiden bij te pijnlijke menstruatie

Er zijn allerlei voedingssoorten die je zou kunnen inzetten bij menstruatieproblemen. Je kunt zelf uit het aanbod kiezen; er is altijd wel een aantal geneeskrachtige keukenkruiden die je lekkerder vindt dan andere. Bij jezelf kun je nagaan of het werkt. Je kunt ook enkele kruiden mengen voor een kruidenmix tegen pijnlijke menstruatie. Meestal drink je een kopje thee van een geneeskruid. Je kunt ervoor kiezen om de kruiden door het eten te doen. Gezonde voeding en kruiden kunnen het makkelijker maken om ongesteld te zijn. Hopelijk voorkomt het dat je verplicht eens per vier weken een dagje op de bank moet hangen.

Inhoud:

Voordelen van voeding als medicijn

Gebrekkige en pijnlijke menstruatie of het uitblijven van menstruatie, kun je tegengaan met voeding die menstruatiebevorderend werkt. Het moge voor sommige mensen raar lijken dat voeding geneeskrachtige kwaliteiten heeft maar dat is het niet. De overgang tussen voedingsplanten en medicinale planten gaat heel geleidelijk. Sommige geneesplanten zijn zelfs medicinale groenten zoals knolselderij. Je doet er goed aan om het artikel bij betreffende plant te lezen. Mogelijk staan er dingen in die op jou van toepassing zijn. Om een voorbeeld te noemen: heb je zowel last van candida als van pijnlijke menstruatie, dan kun je het beste thee van steranijs drinken daar deze tegen beide kwalen helpt. Een ander voorbeeld is peterselie dit kruid bevat veel ijzer. Als je last hebt van bloedarmoede is het altijd een slim idee om peterselie te eten, en dit kruid werkt aldus ook bij pijnlijke menstruatie. Hert voordeel aan voeding is dat je niet met de dosering hoeft te schuwen; het is 100% veilig. Maak eens zelf een recept voor een peterseliesoep met twee ons peterselie als basis!

Tabel voeding en geneesplanten bij pijnlijke of uitblijvende menstruatie

Waarom heb je trek in iets?

Je hebt trek in iets omdat je lichaam roept om nutriënten. Soms vind je een kruid extra lekker. Dat is niet zomaar. Mensen, en vooral vrouwen omdat deze om allerlei redenen beter kunnen ´voelen´ dan de meeste mannen, hebben de eigenschap om groenten en kruiden lekkerder te vinden als het goed bij hen past; dat wil zeggen: als de medicinale aspecten voordeel bieden. Het lichaam beslist via de smaakpapillen welke kruiden en groenten je beter kan eten door ze lekkerder te vinden. Een voorbeeld hiervan is een vrouw die tijdens haar zwangerschaps opeens erg trek had in bietjes. Dat is een roep van het lichaam om bietjes; tijdens de zwangerschap moet een vrouw extra gezond eten om het kind een goede start te geven. In bietjes zitten allerlei mineralen en dat maakt dat deze groente is goed voor de opbouw van het bloed. Door bietjes te eten voorkom je dat je bloedarmoede krijgt. Luister daarom naar je lichaam en probeer de zaken die je eet omdat het een verslaving is, zoals snoep en chips, uit te sluiten van je voedingspatroon. Deze nutriëntloze vulsels vertroebelen het goede gevoel van mensen.

Koken met geneeskruiden

Wees zelf creatief bij het aanwenden van de kruiden. Niet alleen thee zetten is een optie; je kunt de kruiden gebruiken voor gerechten. Sommige vrouwen houden van gember en eten een potje in suiker ingemaakte gember in één keer leeg. Als dat voor jou dé oplossing biedt is daar niks op tegen! Verse gember kun je zeer fijn snijden en meefruiten met een uitje, zodat het in een groentegerecht komt. Op deze manier kun je gember gebruiken in het eten. Verder kun je allerlei kruiden gebruiken om door soepen en salades te doen. Je kunt ook aardappelen besprenkelen met dille, dragon, verbena ,majoraan of salie. Calendula staat bij deze voedingssoorten omdat de blaadjes eetbaar zijn als alternatieve groente. Je kunt calendula in je tuin planten en het ziet er schitterend uit. Maar het levert ook een mooi geneeskruid op!

Zoete kruiden

Steranijs en kaneel zijn van oudsher wat zoetige kruiden. Je kunt deze twee kruiden combineren voor een heerlijke thee. Doe er wat gember, zwarte peper en fenegriekzaad en melk bij en je hebt zelf een heerlijke chai gemaakt die ook nog medicinale eigenschappen heeft.

Het wonder dat knolselderij heet

Knolselderij is een prachtige groente. De groente kun je koken en pureren om een soort broodspread van te maken. Deze puree kun je weer aanvullen met kruiden als peterselie, dille en verbena zodat je extra smaak en geneeskracht aan kruiden geeft. Daarnaast kun je knolselderij prima opbakken en gebruiken als vervanger van aardappel. Knolselderij is een goedkope en supergezonde groente waarmee je flink kunt variëren! Aardappelen kennen we nog maar 300 jaar in Nederland en België, daarvoor aten de mensen veel vaker knolselderij, en gelijk hadden ze.

Emmenagoog

De in bovenstaande tabel genoemde geneesplanten hebben als overeeenkomstige kenmerk dat ze emmenagoog zijn, de medische uitdrukking voor menstruatiebevorderend. Vrouwen kunnen deze planten gebruiken als ze onregelmatig of pijnlijk menstrueren. Meestal gaan de kwalificaties onregelmatig of uitblijvend en pijnlijk samen. De geneeskruiden in deze tabel kun je kopen bij een fytotherapeut maar sommige zijn makkelijk plukbaar in Nederland. Toch is het verstandig om medicinaal gebruik van geneeskruiden alleen toe te passen in overleg met een natuurgeneeskundige, fytotherapeut of homeopaat. Een reguliere hiusarts heeft geen verstand van geneesplanten.
Gerelateerde artikelen
Nooit meer ongesteld, kan dat?Nooit meer ongesteld, kan dat?Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van…
Pijnlijke menstruatie verhelpen met voedingPijnlijke menstruatie verhelpen met voedingWat te doen tegen pijnlijke menstruatie en PMS? Heb je tijdens en rond de menstruatie last van een opgeblazen gevoel, st…
Alles over de eerste keer ongesteldAlles over de eerste keer ongesteldIeder meisje maakt het mee, voor de eerste keer ongesteld. Het is altijd even schrikken, maar het is zeker niet iets om…
Meer over menstruatiepijnVooral tienermeisjes hebben er veel last van, maar ook veel volwassen vrouwen krijgen er één keer in de maand mee te mak…
Pijnlijke menstruatiePijnlijke menstruatieDysmenorroe of pijnlijke menstruatie komt bij vele vrouwen wel eens voor. Meestal komt de pijn vanuit de onderbuik en ka…
Bronnen en referenties
  • Boek: geneeskrachtige planten en kruiden, Ute Künkele en Till Lohmeyer
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, Geert Verhelst
  • Foto tekening: http://www.jens.malmgren.nl/category/2010.aspx
  • Foto´s: publiek domein

Reageer op het artikel "Voeding en medicinale kruiden bij te pijnlijke menstruatie"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 13-09-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!