InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Artemisia tegen kanker

Artemisia tegen kanker

Artemisia tegen kanker Artemisia, ofwel Alsem, is vooral bekend geworden door de speciale soort die een geneeskrachtige werking blijkt te hebben. Al tientallen jaren wordt het samen met andere geneesmiddelen gebruikt tegen de bestrijding van malaria. Onderzoekers zijn er nu ook achter gekomen dat het wonderlijke plantje kankercellen kan vernietigen. Bij dierproeven worden positieve resultaten gezien en ook zijn er positieve ervaringen van patienten te vinden. In Nederland zijn er sinds 2001 dan ook verschillende medicijnen met artemisinine op de markt.

Het kruid Artemisia of alsem

Artemisia, in Nederland ook wel alsem genoemd, is een kruidplantje waarvan er vele soorten bestaan. Ook in Nederland zijn er enkele soorten bekend. Er is echter een speciale soort, de Artemisia annua, ook wel de Zomeralsem, zoete alsem of qing hao genoemd. Het plantje komt niet in Nederland voor. Het lijkt wat op een varen en heeft gele bloemen. Vroeger werd de plant door Chinezen gebruikt tegen koorts. In 1972 was ontdekt dat het artemisinine uit de plant kon dienen als middel tegen malaria, maar onderzoeken wijzen erop dat de plant ook een rol kan spelen bij de genezing van kanker.

Artemisinine winning

Artemisinine kan uit de Artemisia gewonnen worden door het met een vloeistof met een laag kookpunt te extraheren. In de bovenste delen van de plant is de concentratie artemisinine het hoogst. Het stofje bevindt zich zowel in de bladeren als in de stelen en de bloemen van de plant. Het gehalte aan artemisinine in de plant is echter erg laag. Hierdoor is de opbrengst laag en stof erg duur. Om artemisinine beter verkrijgbaar te maken verricht de Wageningen Universiteit onderzoek naar het verkrijgen van artemisinine op een ander manier. Dit doen ze door de geïsoleerde stof te planten in Cichorei. Als dit lukt zou dit betekenen dat de opbrengst acht keer groter zou worden waardoor de prijs wordt verlaagd naar zon 50 dollarcent.

Semisynthetische winning

Door de complexiteit van het artemisinine molecuul kan de stof niet op een synthetische wijze geproduceerd worden. Er zijn echter wel semisynthetische varianten:
  • Artesunate, dit is een in water oplosbare stof. Deze stof is niet toxisch en maar kort actief in het lichaam.
  • Artemether, dit is een in olie oplosbare stof. Deze stof is toxisch en lang actief in het lichaam. Het kan het zenuwgestel bereiken doordat het de bloed-hersenbarrière kan passeren.

Behandeling van malaria en kanker

Door de Wereld Gezondheid Organisatie is artemisinine al aangeprezen voor veilige malaria-behandeling. De malariaparasiet infecteert rode bloedlichaampjes, waarbij het ijzer uit deze rode bloedcellen zich ophoopt in de malaria parasiet. Het endoperoxide uit de Artemisinine wordt door het ijzer ontpopt tot vrije radicalen en vernietigt daarna de parasiet. Ditzelfde principe geldt voor een kankercel. Ook kankercellen nemen door de snelle vermenigvuldiging veel ijzer op. De receptoren aan de kankercellen trekken ijzer aan. Het Artemisinine maakt dit ijzer giftig voor de kankercel waardoor de cel afsterft. Artemisinine vernietigd voor elke 12.000 kankercellen één gezonde lichaamscel . In tegenstelling tot een chemokuur, die voor elke 10 kankercellen een gezonde cel vernietigd, kan artemisinine dus in veel hogere doseringen gegeven worden, wat het veel effectiever maakt. Een dosis van twee maal daags 500 mg artemisinine op een lege maag zou de beste resultaten hebben. IJzer uit voeding kan namelijk het medicijn onwerkzaam maken.

Onderzoek naar artemisinine en kanker

In December 2005 heeft de Universiteit van Washington onderzoek gedaan naar het effect van artemisinine op borstkanker. Ze gaven ratten een dosis van een stof waarvan bekend is borsttumoren te veroorzaken. De helft van de ratten werden vervolgens gevoed met gewone voeding, terwijl de andere helft eten met 0,02 procent artemisinine kreeg. 96 procent van de ratten die gewone voeding gehad hadden kregen na 40 weken tumoren, terwijl maar 57 procent van de ratten gevoed met artemisinine tumoren kregen. Deze tumoren waren daarnaast ook significant kleiner. Naast bovenstaand onderzoek zijn er ook dierproeven gedaan naar vormen van prostaatkanker, leukemie en andere kanker cellen waarbij positieve resultaten gezien werden.

Genezing bij mensen

De effecten die gezien worden bij dierproeven hoeven niet altijd hetzelfde te zijn bij mensen. Er worden wel situaties beschreven waarbij er sprake is van genezing van kanker na gebruik van artemisia. Hoewel er geen rekening is gehouden met andere factoren, geven onderstaande situaties wel aan dat er mogelijk een verband is tussen artemisia en een verminderde groei van kankercellen.

Lymfoom

Een 47 jarige man met de diagnose lymfoom had twee weken lang het wonderlijke kruid artemisia genomen waarna de groei van de tumor was afgenomen. Na vier weken was deze zelfs helemaal verdwenen.

Borstkanker

Een 47-jarige vrouw die na een borstamputatie ten gevolge van borstkanker uitzaaiingen had in haar wervelkolom voelde zich een korte periode na het gebruik van artemisinine veel beter. Een CT scan wees in dit geval uit dat de tumor aan het verkleinen was.

Ook een andere patiënt met borstkanker was na twee jaar van alternatieve therapie genezen door het gebruik van Artemisinine.
Artsen melden dat veel patiënten kankervrij blijven als ze voor een periode van twee jaar artemisinine blijven gebruiken. Achtergebleven kankercellen zouden dan geen kans krijgen om uit te groeien.

Medicijnen met artemisinine

Er zijn in Europa medicijnen in de handel op basis van semisynthetisch artemisinine. In Nederland zijn sinds 2001 voor therapeutisch gebruik een aantal medicijnen op de markt:
  • Artesef®,
  • Artemotil® (op basis van arteether)
  • Riamet® (op basis van artemether en lumefantrine)
Hiernaast zijn er nog andere preparaten als artesunate (artenam) en dihydroartemisinine (cotexin) verkrijgbaar.
Gerelateerde artikelen
Malaria en ArtemisiaMalaria, vroeger moeraskoorts, mal-aria slechte lucht genoemd, is nog steeds een veel voorkomende tropische infectieziek…
Artemisia, de grijze tover in de tuinAlsem, Bijvoet, Dragon en Citroenkruid allemaal plantensoorten uit het geslacht Artemisia. Over de hele wereld presenter…
Plantaardig homeopathisch middel: Artemisia Cina/BelladonnaPlantaardig homeopathisch middel: Artemisia Cina/BelladonnaIn de homeopathie worden kwalen behandeld volgens de wet van het gelijke. Deze wet die door Hipocrates bedacht en houdt…
Absintalsem bij ziekte van CrohnAbsintalsem of Artemisia absinthium werd beschreven in apothekersboeken over de hele wereld. Voor medicinaal gebruik wer…
Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Thommybe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://kanker-actueel.nl/artimisinin-een-chinees-kruid-toont-sterke-remming-van-tumorgroei-bij-dierproeven-met-ratten-met-borstkankertumoren.html, bezocht op 11-12-2014
  • http://kanker-actueel.nl/artemesia-artimisinin-is-een-chinees-kruid-dat-een-uitstekend-aanvullend-middel-blijkt-bij-verschillende-vormen-van-kanker.html, bezocht op 11-12-2014
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomeralsem, bezocht op 11-12-2014

Reageer op het artikel "Artemisia tegen kanker"

Reacties

S. Drabbe, 16-07-2019 08:49 #12
Is er al meer nieuws over bijvoorbeeld het gebruik?

Zee, 18-09-2018 17:05 #11
Mijn dochter heeft een tumor in haar hersenschors. Na operatie, waar tweederde kon worden weggehaald, bleek hij kwaadaardig, voorheen werd er over goedaardig gesproken. Na bodyscan mri bleek dat er drie uitzaaiingen in de ruggenwervel te zitten.
We houden het al vrij lang stabiel door Cbd raw 10% en curcumine en beetje thc voor het slapen gaan. Zou deze artemisia iets voor haar kunnen betekenen, gaat dit te samen met Cbd, en wat en waar koop ik dit dan, vriendelijke groeten Hanneke zee

Behari, 29-01-2018 21:01 #10
Waar koop je Artemisia. Zoals ik leest is het toch een wondermiddel.

Marijke B., 27-07-2017 07:32 #9
Hai. mijn zus heeft longkanker en is uitbehandeld omdat dr longen slecht zijn. nu willen we Artemisinine gaan proberen bij haar. ze is bestraald geweest 3 mnd terug 5 x omdat het meeviel. en nu kunnen ze niks.
omdat ik meer namen zie qua Artemisinine. welk is voor haar goed?
En hoeveel?
Vriendelijke Gr Marijke

Gé Timmer, 24-02-2017 10:37 #8
Goedendag,
Sinds augustus 2016 heb ik uitgezaaide borstkanker. Ik kreeg van de oncoloog Anastasol med. waarop na 3 mnd. 1 tumor 4mm was geslonken, daarna nog 3 mnd. doorgegaan met Anatasol waarop de tumor niet meer geslonken was. Na overleg kreeg ik sinds 8dgn. Tamoxifen 20mg. en ben gelijktijdig met 3xdgs 16dr.artemisia begonnen. en 3xdgs 1gr. eetl. florafix met ijzer.
Vraag: gaan artemisia en Tamoxifen samen? Ik heb tot op heden nog nergens last van.

Voets Carine, 02-10-2016 16:36 #7
Mijn man heeft diagnose beenmergkanker gehad, wij hebben het plantje artemisia hier staan, ik vroeg mij af hoe we het, het beste kunnen gebruiken en kan ik hier ook thee van maken?
grotjes Carine

Oliver, 11-04-2016 23:39 #6
Hoe kom ik eraan?

Willy, 12-01-2016 23:40 #5
Laat mij alstublieft, de nieuwe ontwikkeling weten van deze plant.

Biesemans Luk, 08-01-2016 08:02 #4
Ik ben geopereerd aan slokdarmkanker, doch nu is er een uitzaaiing naar het longvlies. Zou in dit geval artemisinine kunnen helpen of is het af te raden?

R. Tuinfort, 08-01-2016 00:01 #3
Mijn schoonmoeder heeft kanker hoe zou ik aan dit middel kunnen komen? Ik hoop wat van u toehoren. Groetjes Roel Reactie infoteur, 09-01-2016
Beste roel,
Dit middel is te bestellen op verschillende webshops (bijv. Vitamarket.net). Je schoonmoeder zou het ook kunnen bespreken met haar behandelend arts, mogelijk heeft deze alternatieven die gedekt kunnen worden dior de zorgverzekering. Succes.

Samantha Rees, 06-01-2016 19:23 #2
Ik ben net klaar met mijn behandelingen voor borstkanker, en ben zeer geïnteresseerd om dit middel te gaan gebruiken. Hoe kom ik aan dit middel?

Vergotte Stephanus, 01-04-2015 14:54 #1
Zou dat geen kwaad kunnen van Artemisa Annua te nemen voor iemand die in behandeling is voor maag of prostaatkanker, heeft dat geen kwalijke nevenwerkingen, die schadelijk zouden kunnen zijn?
Graag antwoordje aub.
St Vergotte Reactie infoteur, 02-04-2015
Er wordt nog volop onderzoek verricht naar Artemisia Annua. Voorals nog wordt het bij voorgeschreven dosis als veilig beschouwd. Een hogere dosis kan echter wel bijwerkingen geven. Ik raad altijd aan om behandeling met Artemisia eerst met een behandelend arts te bespreken.

Infoteur: Mrst
Laatste update: 14-05-2018
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!