InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Slapeloosheid oplossen met oosterse geneeskunst en kruiden

Slapeloosheid oplossen met oosterse geneeskunst en kruiden

Slapeloosheid oplossen met oosterse geneeskunst en kruiden Chronische slapeloosheid is een hardnekkig probleem dat je leven kan ontwrichten. Als je niet slaapt, kun je nauwelijks functioneren en zeker als je iedere dag naar je werk moet. Als er geen fysieke afwijkingen worden gevonden, kan de huisarts weinig anders doen dan slaapmiddelen voorschrijven. Hetgeen natuurlijk geen oplossing is, het ontwricht je gezondheid alleen maar meer. Gelukkig biedt de Oosterse geneeskunst wel oplossingen. Door middel van een goede diagnose, acupunctuur, shiatsu en kruiden is het mogelijk om weer als een roosje te slapen.

Soorten slaapproblemen

Er zijn verschillende soorten slapeloosheid. Je kunt last hebben van het feit dat je niet kunt inslapen of dat je niet (of nooit) doorslaapt. Ook de kwaliteit van je slaap kan slecht zijn. Ondanks dat je wel hebt geslapen, voel je je toch moe en futloos. Natuurlijk is het zaak om eerst naar de huisarts te gaan om een medische oorzaak uit te sluiten. Komt hier niets uit? Dan is een consult bij een ervaren oosterse geneeskundige een oplossing. Zoals bijvoorbeeld een shiatsutherapeut en een acupuncturist, met verstand van kruiden.

Wat doet de acupuncturist?

De acupuncturist gaat eerst door middel van ondervraging kijken waar de slaapproblemen vandaan komen. Daarnaast krijg je ook vragen over je levensstijl en je voeding. Volgens de oosterse visie komt iedere ziekte of aandoening voort uit een langdurige verstoring van de energie in je meridianen. Meridianen zijn een soort irrigatiekanalen in je lijf waar de energie doorheen stroomt. Deze meridianen zijn gekoppeld aan de interne organen. De meridianen kunnen verstoord raken door zowel interne als externe oorzaken. Als de verstoring te lang aanhoudt, tast het je organen aan met de bijbehorende symptomen. De acupuncturist krijgt via je symptomen aanwijzingen over welke meridianen betrokken zijn bij je slaapprobleem. Dat kan voor iedereen verschillend zijn. Om de diagnose te verifiëren, zal de acupuncturist je pols voelen op verschillende plaatsen. De meridianen manifesteren zich daar. Als de diagnose eenmaal gesteld is, kan een behandelplan gemaakt worden. De meridianen en bijbehorende organen kunnen in balans gebracht worden door het prikken van naaldjes op bepaalde punten op de meridiaan. De naaldjes blijven zo'n 30 minuten zitten en worden dan verwijderd. Je zult al meteen iets merken. Hoe vaak je moet terugkomen, is afhankelijk van de aard van je probleem.

Wat doet de shiatsutherapeut?

De shiatsutherapeut werkt ook met de meridianen en punten op die meridianen. Het verschil met de acupuncturist is, dat de shiatsu therapeut niet met naalden werkt maar met de handen, ellebogen etc. De shiatsutherapeut behandelt niet alleen de punten, maar de hele meridiaan. Dit gebeurt door manipulaties en drukpuntmassage. Een shiatsubehandeling is niet alleen effectief, maar ook heerlijk ontspannend. Bovendien zul je advies krijgen hoe je jezelf kunt masseren en puntjes kunt drukken om je slapeloosheid onder controle te krijgen. Een goede shiatsutherapeut gebruikt dezelfde diagnosemethode als de acupuncturist. Maar in plaats van de polsdiagnose, gebruikt hij/zij de haradiagnose. Dat is een methode waarbij de hand van de therapeut de buik onderzoekt, door zachte druk te zetten op bepaalde gebieden. Dit onderzoek geeft de shiatsutherapeut veel informatie over de toestand van de organen en de meridianen, die hun oorsprong in de buik hebben. Bij een shiatsubehandeling kun je gewoon je kleding aanhouden. Het is aan te raden om, ook als je slaapproblemen over zijn, iedere maand een keer naar de shiatsutherapeut te gaan voor opknapbeurt. Het is ontspannend en je werkt preventief aan je gezondheid.

De oorsprong van de slapeloosheid

De westerse geneeskunde kijkt alleen naar je symptomen en probeert die te bestrijden. Zowel de acupunctuur als de shiatsu gaan veel verder. Zij gaan op zoek naar de wortel van je slaapprobleem. Ze kijken naar je mentale en fysieke gesteldheid als geheel. Ze kijken naar je leefstijl, je situatie, je voeding en je omgeving. Ze zoeken naar interne en externe factoren die een rol spelen bij je slapeloosheid. Het is dan ook verstandig om zowel naar een acupuncturist als naar een shiatsutherapeut te gaan.

Voeding en kruiden

Naast de behandeling zul je een aantal adviezen meekrijgen met betrekking tot je levensstijl en voeding. Je zult de raad krijgen om bepaalde voeding te vermijden of dingen die je juist wel moet nemen. Ook zijn er een aantal kruiden die je kunt nemen bij slapeloosheid zoals bijvoorbeeld ginseng en rhodiola. Beiden versterken de nieren die vaak de oorzaak zijn van slapeloosheid. Maar ook supplementen als L-tryptofaan, 5 HTP, griffonia of melatonine kunnen behulpzaam zijn bij slapeloosheid. Deze hebben invloed op de serotoninehuishouding, die op haar beurt weer wordt omgezet in melatonine. Melatonine is nodig om te kunnen inslapen. Je kunt deze middelen vrij krijgen bij de apotheek of drogist, maar het is wel verstandig om dit in overleg met je therapeut te doen. Blijf niet tobben: maak gebruik van de 5000 jaar oude kennis van de oosterse geneeskunst!
© 2015 - 2019 Shiatsusan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Slapeloosheid oplossen met oosterse geneeskunst en kruiden"

Infoteur: Shiatsusan
Gepubliceerd: 17-09-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!