InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Zeoliet: mineraal geschikt om te detoxen

Zeoliet: mineraal geschikt om te detoxen

Zeoliet: mineraal geschikt om te detoxen Zeoliet is een mineraal dat erg geschikt is om te gebruiken in een detoxkuur. Zeolieten hebben een sterk negatieve landing terwijl veel gifstoffen juist een negatieve lading hebben. Binnen de natuurgeneeskunde gelooft men dat zeolieten hierdoor in staat zijn de giftstoffen te neutraliseren. Het lichaam kan op die manier gereinigd worden van onder meer pesticiden, herbiciden. lood, kwik en cadmium. Op die manier krijgt het immuunsysteem een boost, wordt de pH-waarde weer in balans gebracht en worden mogelijk de symptomen van allergieën verminderd.

Zeoliet

Wat is zeoliet?

Zeoliet is een mineraal dat behoort tot de groep van tectosilicaten. Er bestaan in totaal wel zo'n vijftig verschillende soorten zeolieten. Voorbeelden daarvan zijn clinoptiloliet, natroliet, mordeniet en gismondien. Er bestaan daarnaast ook kunstmatige zeolieten. De naam van de mineraalsoort is afkomstig van de Griekse woorden voor koken en steen. Dit komt omdat zeolieten veel water kunnen opnemen, dat bij verhitting gaat koken. Zeolieten zowel natuurlijke als kunstmatige kennen tal van toepassingen. Zo worden ze gebruikt in wasmiddelen, anti-klontermiddelen en middelen die een hoge mate van absorptie vereisen. Enkele van de zeolieten zijn ook geschikt om oraal in te nemen. Meestal wordt hiervoor clinoptiloliet gebruikt. Veel zeoliet wordt uit de grond gehaald in China, Zuid-Korea en Japan.

Zeoliet gebruiken voor een detox

Detoxen of ontgiften is een manier om het lichaam van binnen te reinigen en zo te ontdoen van gifstoffen en afvalstoffen die zijn opgehoopt als gevolg van een ongezonde leefstijl of blootstelling aan ongezonde stoffen. De bedoeling is tevens om het immuunsysteem een boost te geven, de pH-waarde op pijl te brengen en symptomen van allergieën te verminderen. Binnen de natuurgeneeskunde wordt hier veel gebruik van gemaakt. Detoxen kan op allerlei verschillende manieren. Zo kun je kiezen voor sapvasten, het doen van een darmspoeling, het gebruik van ontgiftende voetpleisters, of het nemen van een kleibehandeling. Ook is het mogelijk om een detoxkuur te doen met zeoliet. Hiertoe neem je een bepaalde periode lang verspreid over de dag meermaals een capsule met zeoliet in of vermeng je zeolietpoeder met water om op te drinken.

Zeoliet bevat net als onder meer verschillende soorten voor detoxkuren gebruikte klei een sterk negatieve lading. Binnen de natuurgeneeskunde wordt aangenomen dat hierdoor veel verschillende soorten gifstoffen in het lichaam te neutraliseren zijn omdat deze juist een positieve lading hebben. Wanneer de twee met elkaar in aanraking komen heffen de zeolieten en de giftstoffen elkaar daardoor als het ware op. Dit gaat volgens hetzelfde principe als bij detoxkuren waarbij gebruik wordt gemaakt van kleisoorten. De soorten giftige stoffen die met zeoliet onschadelijk gemaakt zouden kunnen worden zijn onder meer de volgende:
  • Pesticiden
  • Herbiciden
  • Fungiciden
  • Ammonia
  • Hexaan
  • Lood
  • Kwik
  • Cadmium

Alhoewel hierover onder medici scepsis bestaat wordt zeoliet binnen de wereld van de natuurgeneeskunde echt gezien als een heel bijzonder en doeltreffend mineraal wanneer het om detoxen gaat. Dit heeft ermee te maken dat zeolieten erg poreus zijn en daardoor op microscopisch niveau een soort kooi-achtige structuur hebben. Hierdoor kunnen de giftige stoffen die worden aangetrokken als het ware ingekapseld worden en zo mee uit het lichaam getransporteerd worden via de urine. Dit in tegenstelling tot andere voor detoxes geschikte middelen zoals chlorella en spirulina. Deze middelen helpen ook om gifstoffen uit het lichaam te geleiden maar kapselen deze niet in, waardoor ze in theorie onderweg nog wel andere weefsels kunnen aantasten.

Hoe gebruik je zeoliet?

Gebruik je een zeoliet-supplement in poedervorm dan kun je het beste twee of drie keer per dag één of enkele theelepels vermengen in een glas water. Gebruik je het als detox dan kun je drie keer per dag drie theelepels gebruiken. Gaat het om een onderhoudskuur nadat je het al een keer als detox hebt gebruik dan kun je gebruik maken van twee maal daags één theelepel. Om het niet te laten mengen met je eten is het belangrijk die een half uur voor of twee uur na de maaltijd te te doen.

Gebruik je zeoliet in capsulevorm, volg dan de aanwijzingen op de verpakking op. Hoe vaak je hoeveel capsules moet innemen is in dat geval afhankelijk van de hoeveelheid zeoliet per capsule.

Daarnaast is het mogelijk om zeoliet te verwerken in een gezonde smoothie. Vermeng het bijvoorbeeld met blauwe bessen, frambozen, bleekselderij en wat gember in de sapcentrifuge of slowjuicer. Eventueel kun je hieraan ook nog een eetlepel spirulina en chlorella toevoegen.

Verkrijgbaarheid

Zeoliet om mee te detoxen is zowel in poedervorm als capsulevorm verkrijgbaar. Je kunt dan dus kijken wat voor jou de voorkeur heeft. Wanneer je moeite hebt met het slikken van capsules dan kun het beste kiezen voor een poeder. Je hebt dan wel altijd water nodig om het mee te vermengen. Zeoliet-supplementen zijn onder meer verkrijgbaar van de merken Elvitaal en Froximun.

Van Froximun zijn poedersticks verkrijgbaar waarbij de dosering al is afgemeten. Je kunt het daarom handig onderweg gebruiken wanneer je ook een flesje water bij de hand hebt. Froximun heeft drie verschillende zeoliet-producten. De gele en rode verpakkingen bevatten respectievelijk 60 en 180 capsules. De paarse verpakking bevat 30 poedersticks.

Van het merk Natusport is het product Natusport Sport Zeoliet verkrijgbaar. Dit is niet zo zeer gericht op detoxen maar op het versnellen van het herstel na zware sportieve inspanningen, met name door een snellere afvoer van lactaat. Dit product bevat naast PMA-zeoliet tevens maca en dolomiet. Het extract van de maca-plant dient daarbij ter verbetering van de psychische belastbaarheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je lichaam ontgiften en daarmee afvallenJe lichaam ontgiften en daarmee afvallenDetoxen, oftewel in het Nederlands vertaald "ontgiften", is de nieuwe trend in de Verenigde Staten op dit moment en begi…
Je lichaam detoxen: voordelen en nadelen van een detox dieetJe lichaam detoxen: voordelen en nadelen van een detox dieetEen van de meest spraakmakende diëten sinds het begin van de eenentwinitgste eeuw is het detox dieet. Dit dieet wordt on…
Detoxen: wat mag je wel en niet eten?Detoxen: wat mag je wel en niet eten?Detoxen staat voor het ontgiften van je lichaam. Gedurende een kortere of langere periode ga je je voedingspatroon flink…
Snelle weekend-detox: begin je week vol energie!Snelle weekend-detox: begin je week vol energie!Maandag is voor de meeste mensen een moeilijke dag. Wil je je als herboren voelen? Met een heldere geest en stralende hu…
Detoxkuur verbetert de gezondheid nietDetoxkuur verbetert de gezondheid nietDetoxen is een term uit de natuurgeneeskunde die gebruikt wordt voor het reinigen en ontgiften van het lichaam. In de na…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rawpixel, Pixabay
  • https://juicing-for-health.com/zeolite-heavy-metal-radiation-detox
  • https://superfoodleven.nl/zeolite-voor-een-krachtige-detox/
  • https://thegoodinside.com/the-zeolite-fiasco-are-all-zeolites-really-toxic/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeoliet

Reageer op het artikel "Zeoliet: mineraal geschikt om te detoxen"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 24-08-2018
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!