InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Je seksleven na verwijdering van de baarmoeder

Je seksleven na verwijdering van de baarmoeder

Je seksleven na verwijdering van de baarmoeder Je baarmoeder laten verwijderen is een heel ingrijpende gebeurtenis. Veel vrouwen hebben het er ook op psychisch vlak heel moeilijk mee. Vaak gebeurt het ook in een noodsituatie om je leven nog te redden. Denk maar aan een baarmoederkanker die men wil genezen. Wanneer de baarmoeder is verwijderd en de wonden zijn genezen, willen de meeste vrouwen verder gaan met hun leven. Ook de relatie met de partner hoort daar bij. Bij velen brengt dit vragen mee over het seksleven. Is seks nog mogelijk na deze operatie? Verandert er iets aan mijn seksleven?

Hysterectomie

Een hysterectomie is een medische term voor het verwijderen van de baarmoeder en eventueel ook de eierstokken. Niet altijd worden de eierstokken mee verwijderd. Dit bespreekt de arts op voorhand samen met de patiënt.

Hoe gebeurt een hysterectomie?

Bij een hysterectomie wordt een insnede gemaakt in de buikwand. Sommige artsen kiezen voor een vaginale hysterectomie, maar via de insnede in de buikwand zijn de organen beter zichtbaar. De snede kan op twee manieren gemaakt worden. De eerste mogelijkheid is de bikinisnede. Hierbij wordt een horizontale lijn van ongeveer tien tot vijftien centimeter getrokken juist onder de haargrens aan de schaamstreek. Wanneer de insnede een litteken is, kan deze makkelijk verborgen worden onder je slip. Een andere mogelijkheid is een verticale insnede van de navel tot aan de haargrens. Deze insnede vormt een meer zichtbaar litteken en zal enkel toegepast worden als je al een litteken hebt dicht aan de haargrens of als er ook abdominale chirurgie zal gebeuren binnen dezelfde ingreep. Wanneer de baarmoederhals gespaard blijft tijdens de ingreep, zal ook de vagina onaangetast blijven. In sommige gevallen is het nodig om de baarmoederhals wel te verwijderen. Dit is enkel wanneer op de baarmoederhals ook afwijkingen te zien zijn.

Wanneer is seks opnieuw mogelijk?

De eerste twee weken na de hysterectomie kan je nog bloedverlies hebben. Dit is normaal. Algemeen wordt er aangeraden om vier tot zes weken te wachten alvorens opnieuw seksueel actief te zijn. Dit geeft je lichaam ook de kans om goed te herstellen en vermindert de kans op verwikkelingen.

Zwangerschap en overgang

Een zwangerschap is niet meer mogelijk zonder baarmoeder. Wanneer ook je eierstokken zijn weggenomen kom je onmiddellijk in de menopauze. Je lichaam moet wennen aan de verandering van de hormonen. Wanneer de eierstokken nog in het lichaam aanwezig zijn zal je net zoals andere vrouwen later in de menopauze gaan. Je kan nog steeds een eisprong krijgen. Zo zal het eitje nog steeds vrijkomen in de buikholte. Daarna zal het oplossen. Hier merk je niets van en het kan ook geen kwaad voor je lichaam, maar je zal geen maandstonden meer hebben.

Beleving van de seksualiteit

De beleving van de seksualiteit verschilt van vrouw tot vrouw. Bij vrijwel elke vrouw verandert de beleving van seks. Dit hoeft niet altijd negatief te zijn. Zo kan het zijn dat als je voor de operatie vaak pijn had bij het vrijen dit volledig verdwijnt. Bovendien kan het zeker weten dat je niet meer zwanger kan worden voor sommigen zorgen voor een bevrijdend gevoel. Waardoor ze zich veel meer kunnen ontspannen en meer kunnen genieten tijdens de seks. Toch ervaren sommige vrouwen minder leuke veranderingen zoals verminderde gevoeligheid van de vagina en verandering van het orgasme.

Orgasme

Een orgasme is voor elke vrouw verschillend. Dat is het ook na een baarmoederverwijdering. Toch bestaat er een link tussen beide. De baarmoederhals zal er mee voor zorgen dat je tot een orgasme komt. Wanneer deze verwijdert is wordt het voor sommige vrouwen wat moeilijker. Het duurt een beetje langer voor ze tot het hoogtepunt komen. Soms is het ook korter en minder intens dan vroeger. Sommige vrouwen missen ook het samentrekken van de baarmoeder.

Dat er veranderingen zullen zijn tijdens een vrijpartij en een orgasme hangt vooral af van de zenuwen waar je het gevoeligst bent. Als dit aan de clitoris en de schaamlippen is, zal je weinig tot geen verandering merken. Wanneer je houdt van diepe penetratie kan je soms een beetje teleurgesteld zijn na een vrijpartij.

Weetjes

Enkele belangrijke weetjes:
  • Na een hysterectomie hoef je je geen zorgen te maken over de zaadlozing van je man. Deze zal langs de vagina weer naar buiten lopen.
  • Je vagina blijft even diep als voor de baarmoederverwijdering.

Lees verder

© 2018 - 2019 Leen0095, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hysterectomie: Het verwijderen van de baarmoederEen hysterectomie is een ingrijpende operatie waarbij de baarmoeder wordt weggenomen. De redenen hiervoor zijn erg diver…
Tips om zwanger te wordenZwanger worden: het is een wens van veel vrouwen. Maar wat nu als het niet direct lukt? Dit artikel geeft tips om zwange…
Misvattingen over seks in de relatieMisvattingen over seks in de relatieSeks is een onderwerp waar door veel mensen over wordt gepraat. Toch zie je dat er veel misvattingen zijn met betrekking…
Adenomyose: Pijnlijke menstruatie door verdikte baarmoederAdenomyose: Pijnlijke menstruatie door verdikte baarmoederAdenomyose is een goedaardige aandoening waarbij de baarmoeder verdikt is. Dit treedt op wanneer endometriumweefsel (baa…
Baarmoedertransplantatie voor vrouwen zonder baarmoederBaarmoedertransplantatie voor vrouwen zonder baarmoederOoit betekende het moeten ondergaan van een hysterectomie of geboren worden zonder baarmoeder dat de kans op het krijgen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Artemida-psy, Pixabay
  • http://www.e-gezondheid.be/meer-seksueel-plezier-zonder-baarmoeder/actueel/1249
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2383#4
  • Gebaseerd op een opleiding verpleegkunde en ervaring als verpleegkundige.

Reageer op het artikel "Je seksleven na verwijdering van de baarmoeder"

Infoteur: Leen0095
Laatste update: 14-01-2019
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!