Je seksleven na verwijdering van de baarmoeder

Je seksleven na verwijdering van de baarmoeder Je baarmoeder laten verwijderen is een heel ingrijpende gebeurtenis. Veel vrouwen hebben het er ook op psychisch vlak heel moeilijk mee. Vaak gebeurt het ook in een noodsituatie om je leven nog te redden. Denk maar aan een baarmoederkanker die men wil genezen. Wanneer de baarmoeder is verwijderd en de wonden zijn genezen, willen de meeste vrouwen verder gaan met hun leven. Ook de relatie met de partner hoort daar bij. Bij velen brengt dit vragen mee over het seksleven. Is seks nog mogelijk na deze operatie? Verandert er iets aan mijn seksleven?

Hysterectomie

Een hysterectomie is een medische term voor het verwijderen van de baarmoeder en eventueel ook de eierstokken. Niet altijd worden de eierstokken mee verwijderd. Dit bespreekt de arts op voorhand samen met de patiënt.

Hoe gebeurt een hysterectomie?

Bij een hysterectomie wordt een insnede gemaakt in de buikwand. Sommige artsen kiezen voor een vaginale hysterectomie, maar via de insnede in de buikwand zijn de organen beter zichtbaar. De snede kan op twee manieren gemaakt worden. De eerste mogelijkheid is de bikinisnede. Hierbij wordt een horizontale lijn van ongeveer tien tot vijftien centimeter getrokken juist onder de haargrens aan de schaamstreek. Wanneer de insnede een litteken is, kan deze makkelijk verborgen worden onder je slip. Een andere mogelijkheid is een verticale insnede van de navel tot aan de haargrens. Deze insnede vormt een meer zichtbaar litteken en zal enkel toegepast worden als je al een litteken hebt dicht aan de haargrens of als er ook abdominale chirurgie zal gebeuren binnen dezelfde ingreep. Wanneer de baarmoederhals gespaard blijft tijdens de ingreep, zal ook de vagina onaangetast blijven. In sommige gevallen is het nodig om de baarmoederhals wel te verwijderen. Dit is enkel wanneer op de baarmoederhals ook afwijkingen te zien zijn.

Wanneer is seks opnieuw mogelijk?

De eerste twee weken na de hysterectomie kan je nog bloedverlies hebben. Dit is normaal. Algemeen wordt er aangeraden om vier tot zes weken te wachten alvorens opnieuw seksueel actief te zijn. Dit geeft je lichaam ook de kans om goed te herstellen en vermindert de kans op verwikkelingen.

Zwangerschap en overgang

Een zwangerschap is niet meer mogelijk zonder baarmoeder. Wanneer ook je eierstokken zijn weggenomen kom je onmiddellijk in de menopauze. Je lichaam moet wennen aan de verandering van de hormonen. Wanneer de eierstokken nog in het lichaam aanwezig zijn zal je net zoals andere vrouwen later in de menopauze gaan. Je kan nog steeds een eisprong krijgen. Zo zal het eitje nog steeds vrijkomen in de buikholte. Daarna zal het oplossen. Hier merk je niets van en het kan ook geen kwaad voor je lichaam, maar je zal geen maandstonden meer hebben.

Beleving van de seksualiteit

De beleving van de seksualiteit verschilt van vrouw tot vrouw. Bij vrijwel elke vrouw verandert de beleving van seks. Dit hoeft niet altijd negatief te zijn. Zo kan het zijn dat als je voor de operatie vaak pijn had bij het vrijen dit volledig verdwijnt. Bovendien kan het zeker weten dat je niet meer zwanger kan worden voor sommigen zorgen voor een bevrijdend gevoel. Waardoor ze zich veel meer kunnen ontspannen en meer kunnen genieten tijdens de seks. Toch ervaren sommige vrouwen minder leuke veranderingen zoals verminderde gevoeligheid van de vagina en verandering van het orgasme.

Orgasme

Een orgasme is voor elke vrouw verschillend. Dat is het ook na een baarmoederverwijdering. Toch bestaat er een link tussen beide. De baarmoederhals zal er mee voor zorgen dat je tot een orgasme komt. Wanneer deze verwijdert is wordt het voor sommige vrouwen wat moeilijker. Het duurt een beetje langer voor ze tot het hoogtepunt komen. Soms is het ook korter en minder intens dan vroeger. Sommige vrouwen missen ook het samentrekken van de baarmoeder.

Dat er veranderingen zullen zijn tijdens een vrijpartij en een orgasme hangt vooral af van de zenuwen waar je het gevoeligst bent. Als dit aan de clitoris en de schaamlippen is, zal je weinig tot geen verandering merken. Wanneer je houdt van diepe penetratie kan je soms een beetje teleurgesteld zijn na een vrijpartij.

Weetjes

Enkele belangrijke weetjes:
  • Na een hysterectomie hoef je je geen zorgen te maken over de zaadlozing van je man. Deze zal langs de vagina weer naar buiten lopen.
  • Je vagina blijft even diep als voor de baarmoederverwijdering.

Lees verder

© 2018 - 2020 Leen0095, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hysterectomie: Het verwijderen van de baarmoederEen hysterectomie is een ingrijpende operatie waarbij de baarmoeder wordt weggenomen. De redenen hiervoor zijn erg diver…
Hysterectomie: Chirurgische verwijdering van baarmoederHysterectomie: Chirurgische verwijdering van baarmoederDe baarmoeder is een hol spierorgaan dat de ontwikkelende baby tijdens de zwangerschap voedt. Een hysterectomie is de me…
Het ontstaan van baarmoederkankerHet ontstaan van baarmoederkankerBaarmoederkanker is een kwaadaardige aandoening van het slijmvlies van de baarmoederholte. Baarmoederkanker kan leiden t…
Borstkankergen BRCA: Hoeveel kans op kanker heb je?Borstkankergen BRCA: Hoeveel kans op kanker heb je?Dragers van de BRCA1 en de BRCA2 genmutatie hebben een grote kans op borstkanker. Die kans ligt zelfs tussen de 60 en 80…

Demiseksualiteit: pas aantrekking bij emotionele connectieDemiseksualiteit: pas aantrekking bij emotionele connectieDemiseksualiteit is een seksuele oriëntatie waarbij iemand slechts verliefdheid of seksuele aantrekking tot een ander er…
Damiana: gebruik voor een sterkere en langere erectieDamiana: gebruik voor een sterkere en langere erectieUit de plant damiana wordt een extract gewonnen dat kan worden ingezet ter bestrijding van seksuele disfunctie. Doordat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Artemida-psy, Pixabay
  • http://www.e-gezondheid.be/meer-seksueel-plezier-zonder-baarmoeder/actueel/1249
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2383#4
  • Gebaseerd op een opleiding verpleegkunde en ervaring als verpleegkundige.

Reageer op het artikel "Je seksleven na verwijdering van de baarmoeder"

Reacties

Johanna, 05-03-2020 15:02 #6
Hier zelfde verhaal. Baarmoeder en baarmoederhals verwijderd vanwege kankercellen. De gynaecoloog zwoer dat alles nadien hetzelfde zou blijven maar niets is minder waar! Libido is onbestaande, penetratie geeft 0.0 plezier, is zelfs onplezierig. Dat de vagina even groot zou zijn na de operatie is volgens mij ook niet waar, mijn man zegt ook dat hij het gevoel heeft dat alles vanbinnen veel te klein en te strak is. Volgens de gynaecoloog ligt het aan mijzelf, maar na 10 beurten kine om te 'leren' alles te ontspannen nog steeds geen verbetering. mijn relatie van 23 jaar staat onder druk. We hebben seks maar alleen voor hem. Ik kan niet zeggen 'had ik het geweten… " want ik had uiteindelijk geen andere keuze.

Mama van 2., 04-01-2020 18:23 #5
Heb zelf ook een baarmoederverwijdering ondergaan. Zal het geen enkele vrouw aanraden, terwijl dit mij wel door 3 vrouwen is aangeraden en wat een verademing dit zou zijn voor het bloedverlies. Ik kan je verzekeren dit is echt een zeer groot verlies voor je seksleven en als vrouw zijnde. De gynaecoloog zei alleen bij sommige vrouwen is er een klein libido verlies, als ik had geweten dat dit niet alleen een klein libido verlies was, had ik dit absoluut niet laten doen en bloedde ik totdat ik erbij neer viel. Mijn seksleven was echt top! Voel mezelf echter totaal geen vrouw meer en mijn gevoel is zo anders. En nog niet gesproken over mijn pijn in de benen die ik van deze operatie heb overhouden. Ga bij dit advies, vraag direct om een andere arts en bespreek het daar ook bij met alle klachten.

Mama, 18-10-2019 11:25 #4
Ik lees helaas overal alleen over en door en voor volwassen vrouwen. Mijn dochtertje van 5 is afgelopen zomer haar baarmoeder kwijtgeraakt. Ivm een zeer agressieve klierceltumor. Ik hoop in contact te komen met ouders waarvan hun dochter ook op zeer jonge leeftijd haar baarmoeder kwijt is. Het zou fijn zijn daar over te kunnen praten. Weet u misschien waar ik daarvoor terecht kan? Reactie infoteur, 18-10-2019
Beste,
U vind hier weinig over omdat het niet zo vaak voorkomt dat een kindje met kanker de baarmoeder verliest door de tumor. Ik ben zelf Vlaams en ken in België enkele hulpgroepen en organisaties. In Nederland is dit onbekend terrein voor me. In België kan u surfen naar kanker.be/praatgroepen. Hier vind u per soort kanker een aantal hulpgroepen. Er zijn ook twee groepen speciaal voor ouders van kinderen met kanker. Op deze site vind u ook nog steungroepen waar je bij terecht kan. Verder zijn er ook nog organisaties die zich speciaal richten op jongeren. Als u dochter dan in de pubertijd komt en de psychologische factor zwaar wordt kan ze ook nog terecht bij een organisatie met leeftijdsgenoten. Ik hoop dat dit u verder helpt.
Mvg,
Leen0095

Martha, 13-10-2019 09:45 #3
Hi, in 2006 is mijn baarmoeder verwijderd vanwege verzakking. Ik had een heel goed seksleven dat hierdoor is veranderd in pijn bij vrijen plus geen zin meer hebben in seks. Verder is door littekenweefsel en te strak getrokken vagina het geen fijn gevoel om seks te hebben. Ik had mijn baarmoeder nooit verwijderd als ik wist wat ik kwijt zou raken. We hebben wel seks maar het is meer voor mijn man. Ik vind dat vrouwen weinig weten van de voor- en nadelen bij verwijdering van baarmoeder door verzakking.

gr. Martha Reactie infoteur, 14-10-2019
Hoi Martha, ik vind het erg om te horen dat je deze veranderingen hebt meegemaakt. Ik werk zelf in de zorgsector op een kankerafdeling en merk dat jij absoluut niet de enige bent met dit probleem. De arts zou voor de ingreep voldoende info moeten geven over de voor- en nadelen. Zeker over de nadelen. Deze worden immers vaak geminimaliseerd. Ik hoop dan ook met dit artikel vrouwen te kunnen informeren alvorens ze een ingreep ondergaan zodat ze een beter beeld hebben over de voor-en nadelen.

Corinne, 07-09-2019 20:25 #2
Hai Johan, allereerst vind ik het heel verdrietig voor jullie dat jullie seksleven zo beschadigd is geraakt door een ingreep. Zeker als die misschien niet perse nodig was geweest. Ik ben zelf arts en sta momenteel voor de keuze, voor zover ik nog een keuze heb… Dat is nu de onderzoeken afwachten. Heb in de jaren al 2x een conisatie gehad en van mijn baarmoederhals is nog zo weinig over dat wrs nu mijn hele baarmoeder eruit moet. Maar ik weet van alle gevolgen en risico's. Ik weet hoezeer er bagatelliserend over de verschillende 'ongemakjes" wordt gedaan, alsof het soort minor detail in je leven zou zijn hoe je seksleven is. maar als je in de groep valt met de ellende dan is het wel blijvend, dat is afscheid moeten nemen van dat wat zo mooi was en voor een relatie en op een mensenleven heeft dat een enorme impact. Vaak zeggen ze dat "je er wel aan went". Heel veel vrouwen zijn nooit meer zoals eerst, met alle verdriet en verlies van dien. Het is een serieus rouwproces waar jullie beiden ook op die manier hulp bij zouden moeten krijgen. Wellicht dat er dan heel geleidelijk toch nog een opbloei van de intimiteit komt. Zelf wil ik alles op alles zetten om het nog plaatselijk te laten weghalen, want ook voor mij is sex en intimiteit heel belangrijk om daarvan te kunnen genieten. Ik wens jullie heel veel sterkte; blijf zoveel mogelijk aan jullie band werken ook op minder seksueel gerichte acties en blijf vooral met elkaar praten.

Johan, 08-05-2019 13:01 #1
De gyneacologen bezwoeren dat het geen probleem zou zijn na de verwijdering van haar baarmoeder. De werkelijkheid was anders. Libido gezakt naar 0. Haar orgasmes noemt ze zelf flut orgasmes. Plezier in seks is gewoon verdwenen. Ook na een jaar geen verbetering, oplopende spanningen binnen het gezin enz. Zij is haar seksbeleving kwijt en daarmee ik ook.
Hadden we het geweten dan hadden we andere wegen gezocht.
Bezint eer ge begint, de werkelijkheid is dat naar mijn gevoel dat dokters liever tot een ingreep overgaat om zeker te zijn dat de kanker weg is, de patient haar seksbeleving zal hun worst zijn maar wij moeten ermee verder. Ook op internet meer positieve dan negatieve verhaaltjes. Waaruit je besluit we zullen het maar doen, we hadden beter moeten weten.

Groet Johan

Infoteur: Leen0095
Laatste update: 15-01-2020
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!