InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Pijn bij het vrijen

Pijn bij het vrijen

Pijn bij het vrijen Pijn bij het vrijen is voor veel vrouwen een bekend verschijnsel. Niet iedereen heeft er last van. Maar toch zijn er een aantal vrouwen die hier regelmatig last van hebben. Hierdoor wordt het moeilijker op seksueel opgewonden te raken en klaar te komen. Vaak verdwijnt de zin in het vrijen helemaal. Dit kan weer tot relatieproblemen leiden.

Diepe pijn

Sommige vrouwen voelen pijn wanneer de man met zijn penis diep in de vagina stoot. Vaak wordt dit alleen gevoeld bij een bepaalde houding. Meestal wordt dit veroorzaakt doordat de man met zijn penis tegen de baarmoedermond aan stoot. Dit kan een pijnlijk of vervelend gevoel veroorzaken. Maar ook bepaalde afwijkingen aan de dikke darm of baarmoeder kunnen dit soort klachten veroorzaken. Het beste kan er dan naar een houding gezocht worden die voor beide partners prettig aanvoelt. Dit zijn meestal de houdingen waarbij de penis niet zo diep de vagina in kan gaan.

Soms bestaat er na de seks buikpijn of bekkenbodempijn. Vaak gaat het om een soort spierpijn, dit komt omdat tijdens de geslachtsgemeenschap de spieren erg aangespannen zijn geweest. Deze klachten zijn vervelend maar kunnen door ontspanningsoefeningen verlichting geven.

Pijn bij de ingang van de vagina

Als een vrouw nog niet opgewonden genoeg is, en de schaamlippen nog niet opgezwollen zijn en de vagina nog niet vochtig is, kan dit een schrijnend gevoel bij de ingang van de vagina veroorzaken als de man met zijn penis naar binnen gaat. Vaak geeft het plassen na de geslachtsgemeenschap ook een branderig gevoel. Doordat de vrouw nog niet genoeg seksueel opgewonden is en de vagina te weinig doorbloed en niet vochtig genoeg is kan de huid bij de opening van de vagina geirriteerd raken door het schuren van de penis.

Ook kan pijn bij de ingang van de vagina veroorzaakt worden door het (on) bewust aanspannen van de bekkenbodemspieren. Hierdoor wordt de ingang van de vagina nauwer en wordt zo het binnendringen van penis belemmerd.

Dit zijn vervelende klachten omdat vrouwen gemakkelijk in een vicieuze cirkel terecht kunnen komen.
  • doordat het pijn doet, zijn ze de volgende keer banger
  • waardoor ze zich juist meer aanspannen
  • deze gedachte zorgt er al voor dat de vagina minder vochtig word
  • wat weer naar meer pijn leidt.
  • op den duur kan de seksuele opwinding helemaal verdwijnen op het moment dat de man binnendringen wil

Meest voorkomende oorzaak van pijn bij de ingang van de vagina is onvoldoende seksuele opwinding.

Dit kan de volgende oorzaken hebben

  • je bent nog niet opgewonden genoeg, het voorspel is te kort
  • vrijen om je partner een plezier te doen
  • geen of te weinig zin om te vrijen
  • Vrijen omdat je anders bang bent je partner te verliezen
  • of bang dat hun partner anders vreemd zal gaan.
  • je partner vrijt op een manier die voor jouw niet prettig of opwindend is.
  • afleidende gedachten, die het onmogelijk maken om seksueel opgewonden te raken.

Andere oorzaken die pijn kunnen veroorzaken zijn

  • een vaginale schimmelinfectie
  • huidirritatie
  • een bevalling
  • hormonale veranderingen na de overgang
  • herpesinfectie
  • zeldzamere huidziekten

Wat kun je hieraan doen

Veel mensen vinden het erg moeilijk om over hun eigen seksuele verlangens en gevoelens te praten. En al helemaal als er problemen op dat gebied zijn. Toch is praten de beste manier om naar een oplossing te zoeken. Vertel je partner wat je lekker vind op welke punten het fout loopt en waarom. Als je er samen niet uit komt kan de huisarts hierin een mogelijke oplossing bieden of jullie doorverwijzen naar een andere hulpverlener.
Gerelateerde artikelen
Pijn bij het vrijenSeksuologen in Vlaanderen horen steeds meer vrouwen klagen over pijn bij het vrijen. Dyspareunie, zoals de seksuele pijn…
Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)Pijn tijdens het vrijen (ook wel dyspareunie genoemd) komt zowel bij de vrouw als bij de man voor. Pijn tijdens de seks…
Pijnlijke gemeenschap bij vrouwenPijnlijke gemeenschap bij vrouwenPijnlijke klachten tijdens de geslachtsgemeenschap staat een bevredigende seksuele relatie met de partner in de weg. Als…
Pijn tijdens seks (dyspareunie): Oorzaak en behandelingPijn tijdens seks (dyspareunie): Oorzaak en behandelingPijn tijdens het vrijen (dis- of dyspareunie) ontstaat in eerste instantie alleen tijdens de geslachtsgemeenschap. Het i…
Vaginale droogheid: oorzaken en behandeling van droge vaginaVaginale droogheid: oorzaken en behandeling van droge vaginaVaginale droogheid of een droge vagina is voor veel vrouwen een probleem tijdens of na de menopauze, wat wordt veroorzaa…

Reageer op het artikel "Pijn bij het vrijen"

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 28-10-2009
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!