InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Het vrouwencondoom

Het vrouwencondoom

Niet alleen de man heeft de mogelijkheid tijdens de sex een condoom te dragen. Een vrouw heeft sinds 1992 ook de keuze een condoom in te doen, het vrouwencondoom.

Algemeen

Een vrouwencondoom voorkomt een ongewenste zwangerschap en beschermt tegen SOA’s, Seksuele Overdraagbare Aandoeningen, zoals Aids, Hepatitis Syfilis of Gonorroe.

Het vrouwencondoom biedt een zekere graad van autonomie voor de vrouw. De vrouw is niet op de man aangewezen of hij een condoom gebruikt, maar kan zelf een beslissing nemen over het gebruik en de bescherming. Het stabiele, zachte ‘hoesje’ bestaat uit transparante polyurethaan. Voor het geslachtsverkeer wordt het condoom in de vagina ingebracht en vormt het een barrière tussen de vagina, de baarmoederhals, de schaamlippen en de penis. Daar het vrouwencondoom tot 8 uur na het inbrengen werkzaam is en bij het dragen überhaupt niet gevoeld wordt, is een grote flexibiliteit en spontaniteit mogelijk.

Het gebruik

Het vrouwencondoom is 17 centimeter lang en heeft aan de boven- en onderkant een flexibele ring. De binnenste ring aan het gesloten eind dient daarvoor, het condoom met de vinger in de vagina in te brengen. Hij glijdt automatisch op de juiste plek achter het schaambeen en houdt op deze manier het condoom in de vagina vast. De buitenste, zachte ring aan het open eind blijft tijdens het geslachtsverkeer buiten de vagina en bedekt het bereik om de vulva.

Met een niet spermaciden glijmiddel op siliconenbasis is het condoom ‘in geolied’. Dit maakt het inbrengen en het geslachtsverkeer makkelijker. Daarbij kan zowel oliebevattende als ook het waterbevattende of spermaciden glijmiddel gebruikt worden.

Om het condoom te verwijderen, wordt de buitenste ring samengedrukt, het condoom samen gedraaid en voorzichtig uit de vagina getrokken. Het vrouwencondoom hoeft niet persé meteen na het geslachtsverkeer verwijderd te worden.

Zekerheid en voordelen

Door de buitenste ring van het condoom worden zowel de schaamlippen als het onderste schacht van de penis afgedekt. Hierdoor is de bescherming tegen ziektes beter. Het vrouwencondoom kan tot 10 uur voor het geslachtsverkeer ingebracht worden en is niet van de mannelijke erectie afhankelijk, waardoor een grotere seksuele spontaniteit verzekerd is. Als een tweede huid ligt het dicht tegen de vaginawand aan en belemmert het de man niet.

Doordat het vrouwencondoom, in tegenstelling tot het mannencondoom wat uit latex bestaat, uit polyurethaan bestaat, veroorzaakt het geen allergische reacties. Bovendien zijn tot nu toe geen andere bijwerkingen of risico’s bekend. Polyurethaan is stabieler als latex, reukloos en kan met glijmiddel op olie- of waterbasis gebruikt worden. Het kan warmte geleiden, zodat het geslachtsverkeer, ondanks het condoom zeer echt en natuurlijk aanvoelt. In tegenstelling tot latex reageert polyurethaan niet op hoge temperaturen en vochtigheid, zodat het niet op speciale plekken bewaard dient te worden.

Let op

Het vrouwencondoom dient niet tegelijkertijd met een condoom voor de man gebruikt te worden. De wrijving tussen polyurethaan en latex kan leiden tot scheurtjes en de bescherming is weg.

Bent u, of is uw partner toch ongewenst zwanger geraakt, lees hier hoe een abortuspil werkt. Mocht u interesse hebben in een zuigcurettage, u leest het hier allemaal.
Gerelateerde artikelen
Voorbehoedsmiddelen: veilig vrijenVoorbehoedsmiddelen: veilig vrijenVoorbehoedsmiddelen zijn noodzakelijk voor het voorkomen van een bevruchting tijdens de seks, alsook tegen seksueel over…
Tips om zwanger te wordenZwanger worden: het is een wens van veel vrouwen. Maar wat nu als het niet direct lukt? Dit artikel geeft tips om zwange…
Een paar soorten voorbehoedsmiddelenVoorbehoedsmiddelen, ze zijn er tegenwoordig in heel veel verschillende soorten en maten. Verschillend zijn ze zeker maa…
Draadloze tamponsDraadloze tampons vonden hun oorsprong in de gynaecologische toepassingen. Tegenwoordig hebben diverse producenten ze op…
Anticonceptiemiddelen voor de vrouwAls gesproken wordt over anticonceptiemiddelen dan komt men al gauw op de anticonceptiepil uit. Doch, er zijn meerdere s…

Reageer op het artikel "Het vrouwencondoom"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 24-10-2007
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!