Mooji: hedendaags spiritueel leraar en guru
Mooji is een hedendaagse spirituele leraar die het zelfonderzoek "self-inquiry" centraal heeft staan. Hij staat in de lijn van Shri Ramana Maharshi; Mooji's leraar Papaji was leerling van deze belangrijke meester. Mooji is in 1954 in Jamaïca geboren en is op zijn 16e naar Londen gegaan. Hij is afkomstig uit een christelijk gezin en zijn eerste diepe spirituele ervaringen zijn christelijk gekleurd, later heeft hij meerdere spiritueel transformerende ervaringen gehad die uiteindelijk resulteerden in zijn bevrijding. Op YouTube zijn zijn satsangs te vinden en zijn lessen zijn eenvoudig. Het gaat erom te onderscheiden tussen het oppervlakkige zelf dat zich identificeert met zijn lichaam, denken en emoties en het oorspronkelijke zelf, dat het rustige centrum van bewustzijn is. Voorheen werd deze realisatie geacht veel tijd en moeite te kosten, maar in deze snel veranderende tijden lijkt het bewustzijn zichzelf kenbaar te willen maken. Wij allen zijn al bewust, dit is de boodschap van Mooji.
Mooji is populair
Mooji is een spirituele leraar die in toenemende mate bekend wordt. Hij telt inmiddels vele toegewijde volgelingen. Zijn charme en uitstraling hebben op velen zijn uitwerking. Het gemak waarmee hij herkenbare symbolische beelden oproept, en de humor en het plezier waarmee dat gepaard gaat spreken velen aan.
Mooji en bewustzijn
Mooji gaat voor de directe ervaring. Het hoeft geen lange weg te zijn van jarenlang mediteren in een grot. De realisatie van het Zelf kan op dit moment plaats vinden. Bewustzijn en verlichting horen bij ons en hoeven niet verworven te worden.
Satsangs in Portugal en India
In het Zuiden van Portugal, In de heuvels van de Alentejo, heeft Mooji een spirituele gemeenschap gesticht: "Monte Sahaja". Hier geeft hij zijn satsangs. In de winter geeft hij satsang in Rishikesh in Noord-India. Satsang is Sanskriet voor: "bijeenkomst in waarheid".
Het ware Zelf raakt verborgen
Onder onze oppervlakkige persoonlijkheid is in elk van ons een onveranderlijke kern, een onverstoorbaar Zijn. Doordat aan onze oppervlakte zoveel ruis is, zoveel beweging van gedachten en emoties, opgeroepen door de verschijnselen om ons heen, wordt dit
stille eeuwige Zelf overstemd, we raken onszelf kwijt. We voelen een leegte en proberen deze op te vullen met: goederen, rijkdom, voedsel, liefde, seks, aanzien, succes, reizen. Maar als we bereikt hebben wat we nastreefden is het gevoel van vervulling maar van korte duur. De leegte, het onbevredigde gevoel dat we iets missen wordt weer voelbaar. We weten niet waar we het zoeken moeten. Onze zoektocht drijft ons voort, we voelen ons ontheemd, we missen iets maar weten niet wat. We zoeken buiten ons, wat binnenin te vinden is.
Het verhaal van het ego is niet wie je werkelijk in wezen bent
Als we
"ik" zeggen, bedoelen we meestal dit oppervlakkige wezen, dat een korte tijd leeft, als man of vrouw, een naam heeft, Jan of Ineke, bepaalde karakteristieken en een eigen levensverhaal en dat uiteindelijk sterft, waarna er niets overblijft dan een paar botten of uitgestrooide as. Dit "ik" heeft geen weet van zijn werkelijke Zijn. Toch zijn we ergens van binnen ons wel degelijk bewust van een ander dieper "ik". Mooji vraagt keer op keer aan zijn leerlingen: "Wie vertelt dit? Wie is deze "ik?" Is het de stem van het ego? Of is het een diepere "ik" dat hier aanwezig is?
Mijn leven, mijn identiteit?
Alles waar je "mijn" bij kunt zetten, is relatief, een verschijnsel. Mijn lichaam, mijn gedachten, mijn emoties, mijn baan, mijn partner, mijn leven. Het is alles voorbijgaand, het zijn verschijningsvormen. Het zijn verschijningsvormen die het bewustzijn tijdelijk heeft aangenomen. Alles is gevuld met dat bewustzijn, of God, maar niets van dat wat we kunnen waarnemen is eeuwig en daarmee werkelijk. Wat werkelijk is, gaat daaraan vooraf.
Het diepere bewustzijn, de getuige
De meesten van ons hadden als klein kind contact met ons diepere of hogere bewustzijn. Maar de meesten van ons zijn dit helemaal vergeten. In de wereld van meditatie wordt dit de getuige genoemd, het is degene die alles waarneemt, maar er geen deel aan neemt. Dit is wat Christus bedoelde met: "Ik ben in de wereld, maar niet van de wereld." Er is geen gehechtheid aan ervaringen, aan identiteit, aan verschijnselen of objecten. Dit alles is voorbijgaand. Wat niet voorbijgaand is, is het bewustzijn. Dit is niet onlosmakelijk verbonden aan ons lichaam, en dus niet onderhevig aan de dood waar het lichaam en alle tijdelijke verschijnselen aan onderhevig zijn. Het bewustzijn is eeuwig.
Doorbraak van bewustzijn
Het is werkelijk nog nooit zo makkelijk geweest om een stap vooruit te zetten. Deze tijd vraagt om een doorbraak. De condities zijn zodanig voor de hedendaagse mens, dat een doorbraak noodzakelijk is. De zaken staan op scherp. Als er echt iets veranderen kan in deze wereld, dan begint dit bij het individu dat niet langer meegaat in de collectieve gekte. Er moet weer rust komen. Het lijkt erop dat het bewustzijn door wil dringen tot iedereen.
Bewustzijn en bewust Zijn
Is het werkelijk zo moeilijk om te weten wie je werkelijk bent? Het is als een raadsel voor wie het op wil lossen met zijn verstand. Het is zo helder als glas bij klaarlichte dag, wie jij werkelijk bent als je contact maakt met je innerlijke Zelf. Het is eenvoudiger dan je denkt, maar je kijkt er overheen. Mooji, maar ook
Eckhart Tolle, en de Amerikaanse leraar
Adyashanti nemen je bijvoorbeeld via YouTube bij de hand. Realisatie is bereikbaar.
Kritische kanttekeningen met betrekking tot de verering van een spirituele leraar
Hoe blij we ook kunnen zijn met een leraar zoals Mooji die zovelen naar zich toetrekt, toch zijn er kritische kanttekeningen te plaatsen. Wie de satsangs van hem via YouTube volgt, of naar bijeenkomsten gaat, retreats of satsangs kan er niet omheen dat er een behoorlijke cultus van verering rondom deze charismatische Jamaicaanse man ontstaan is. Er zijn leraren, zoals bijvoorbeeld de vooraanstaande Amerikaanse leraar
Adyashanti, de Nederlander Hans Laurentius, en Krishnamurti in het verleden, die elke verering van hun persoon uit de weg gaan. De nadruk wordt gelegd op het zelfstandige beoordelingsvermogen en functioneren van de leerling. Mooji lijkt niet helemaal wars te zijn van zijn positie die door sommigen gekenschetst wordt als die van een "levende Boeddha¨. Hoe fijn en tijdelijk heilzaam het kan zijn om iemand in vertrouwen en overgave te vereren, het kan verworden tot een valkuil, zoals de geschiedenis keer op keer laat zien. Hiervan zijn vele voorbeelden te vinden, zoals b.v.: Satya Sai Baba, Andrew Cohen, Sogyal Rinpoche enz.
Adyashanti is zeer helder over het verschijnsel van verlichting en prikt de illusies over de zogenaamde volmaaktheid van een verlichte persoon door. Zelfs een zeer verlicht persoon kan minder volmaakte doch menselijke trekjes vertonen.
Lees verder