InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Mooji: hedendaags spiritueel leraar en guru

Mooji: hedendaags spiritueel leraar en guru

Mooji: hedendaags spiritueel leraar en guru Mooji is een hedendaagse spirituele leraar die het zelfonderzoek "self-inquiry" centraal heeft staan. Hij staat in de lijn van Shri Ramana Maharshi; Mooji's leraar Papaji was leerling van deze belangrijke meester. Mooji is in 1954 in Jamaïca geboren en is op zijn 16e naar Londen gegaan. Hij is afkomstig uit een christelijk gezin en zijn eerste diepe spirituele ervaringen zijn christelijk gekleurd, later heeft hij meerdere spiritueel transformerende ervaringen gehad die uiteindelijk resulteerden in zijn bevrijding. Op YouTube zijn zijn satsangs te vinden en zijn lessen zijn eenvoudig. Het gaat erom te onderscheiden tussen het oppervlakkige zelf dat zich identificeert met zijn lichaam, denken en emoties en het oorspronkelijke zelf, dat het rustige centrum van bewustzijn is. Voorheen werd deze realisatie geacht veel tijd en moeite te kosten, maar in deze snel veranderende tijden lijkt het bewustzijn zichzelf kenbaar te willen maken. Wij allen zijn al bewust, dit is de boodschap van Mooji.

Mooji is populair

De laatste jaren is Mooji steeds bekender geworden. Zijn charme en uitstraling hebben op velen zijn uitwerking. Het gemak waarmee hij herkenbare symbolische beelden oproept, en de humor en het plezier waarmee dat gepaard gaat spreken aan.

Mooji en bewustzijn

Mooji gaat voor de directe ervaring. Het hoeft geen lange weg te zijn van jarenlang mediteren in een grot. De realisatie van het Zelf kan op dit moment plaats vinden. Bewustzijn en verlichting horen bij ons en hoeven niet verworven te worden.

Satsang in Portugal

In het Zuiden van Portugal, In de heuvels van de Alentejo, heeft Mooji een spirituele gemeenschap gesticht: "Monte Sahaja". Hier geeft hij zijn satsangs. In de winter geeft hij satsang in India. Satsang is Sanskriet voor: "bijeenkomst in waarheid".

Het ware Zelf raakt verborgen

Onder onze oppervlakkige persoonlijkheid is in elk van ons een onveranderlijke kern, een onverstoorbaar Zijn. Doordat aan onze oppervlakte zoveel ruis is, zoveel beweging van gedachten en emoties, opgeroepen door de verschijnselen om ons heen, wordt dit stille eeuwige Zelf overstemd, we raken onszelf kwijt. We voelen een leegte en proberen deze op te vullen met: goederen, rijkdom, voedsel, liefde, seks, aanzien, succes, reizen. Maar als we bereikt hebben wat we nastreefden is het gevoel van vervulling maar van korte duur. De leegte, het onbevredigde gevoel dat we iets missen wordt weer voelbaar. We weten niet waar we het zoeken moeten. Onze zoektocht drijft ons voort, we voelen ons ontheemd, we missen iets maar weten niet wat. We zoeken buiten ons, wat binnenin te vinden is.

Het verhaal van het ego is niet wie je werkelijk in wezen bent

Als we "ik" zeggen, bedoelen we meestal dit oppervlakkige wezen, dat een korte tijd leeft, als man of vrouw, een naam heeft, Jan of Ineke, bepaalde karakteristieken en een eigen levensverhaal en dat uiteindelijk sterft, waarna er niets overblijft dan een paar botten of uitgestrooide as. Dit "ik" heeft geen weet van zijn werkelijke Zijn. Toch zijn we ergens van binnen ons wel degelijk bewust van een ander dieper "ik". Mooji vraagt keer op keer aan zijn leerlingen: "Wie vertelt dit? Wie is deze "ik?" Is het de stem van het ego? Of is het een diepere "ik" dat hier aanwezig is?

Mijn leven, mijn identiteit?

Alles waar je "mijn" bij kunt zetten, is relatief, een verschijnsel. Mijn lichaam, mijn gedachten, mijn emoties, mijn baan, mijn partner, mijn leven. Het is alles voorbijgaand, het zijn verschijningsvormen. Het zijn verschijningsvormen die het bewustzijn tijdelijk heeft aangenomen. Alles is gevuld met dat bewustzijn, of God, maar niets van dat wat we kunnen waarnemen is eeuwig en daarmee werkelijk. Wat werkelijk is, gaat daaraan vooraf.

Het diepere bewustzijn, de getuige

De meesten van ons hadden als klein kind contact met ons diepere of hogere bewustzijn. Maar de meesten van ons zijn dit helemaal vergeten. In de wereld van meditatie wordt dit de getuige genoemd, het is degene die alles waarneemt, maar er geen deel aan neemt. Dit is wat Christus bedoelde met: "Ik ben in de wereld, maar niet van de wereld." Er is geen gehechtheid aan ervaringen, aan identiteit, aan verschijnselen of objecten. Dit alles is voorbijgaand. Wat niet voorbijgaand is, is het bewustzijn. Dit is niet onlosmakelijk verbonden aan ons lichaam, en dus niet onderhevig aan de dood waar het lichaam en alle tijdelijke verschijnselen aan onderhevig zijn. Het bewustzijn is eeuwig.

Doorbraak van bewustzijn

Het is werkelijk nog nooit zo makkelijk geweest om een stap vooruit te zetten. Deze tijd vraagt om een doorbraak. De condities zijn zodanig voor de hedendaagse mens, dat een doorbraak noodzakelijk is. De zaken staan op scherp. Als er echt iets veranderen kan in deze wereld, dan begint dit bij het individu dat niet langer meegaat in de collectieve gekte. Er moet weer rust komen. Het lijkt erop dat het bewustzijn door wil dringen tot iedereen.

Bewustzijn en bewust Zijn

Is het werkelijk zo moeilijk om te weten wie je werkelijk bent? Het is als een raadsel voor wie het op wil lossen met zijn verstand. Het is zo helder als glas bij klaarlichte dag, wie jij werkelijk bent als je contact maakt met je innerlijke Zelf. Het is eenvoudiger dan je denkt, maar je kijkt er overheen. Mooji, maar ook Eckhart Tolle nemen je via YouTube bij de hand. Realisatie is bereikbaar.

Lees verder

© 2015 - 2018 Sofiaroc, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Enkele spirituele begrippen op een rijtjeAlhoewel spiritualiteit handelt over het definitieloze zet ik in dit artikel enkele vaak voorkomende spirituele woorden…
Bar en Bat Mitswa - spirituele volwassenheid JodenBar en Bat Mitswa - spirituele volwassenheid JodenJoodse meisjes worden op 12-jarige leeftijd spiritueel volwassen (Bat Mitswa) en Joodse jongens op 13-jarige leeftijd (B…
Kabbala: krachten ziel (1) - Emoena, Ta'anoeg, RatzonEmoena (geloof) is de spirituele toestand geassocieerd met de innerlijke ervaring van de hoogste van de drie "hoofden" v…
Kabbala: de ziel, wie heeft het nodig?Iedere rationele discussie over de ziel moet beginnen door onderzoek naar de functie van de ziel in plaats van naar de a…
Kabbala: krachten ziel (2) - Bitoel, Simcha, JichoedBitoel (onbaatzuchtigheid) is de spirituele toestand met de innerlijke ervaring van Chochma waar iemands bewustzijn open…
Bronnen en referenties
  • Mooji op YouTube
  • https://mooji.org/monte-sahaja/

Reageer op het artikel "Mooji: hedendaags spiritueel leraar en guru"

Infoteur: Sofiaroc
Laatste update: 29-04-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Spirituele leraren
Schrijf mee!