InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Wat zijn de gevolgen van langdurig gamen?

Wat zijn de gevolgen van langdurig gamen?

Wat zijn de gevolgen van langdurig gamen? Elk kind onder de vijftien jaar heeft wel eens gegamed. Ze gebruiken de Xbox, de Play-Station, de PC of hun eigen mobiele telefoon. Maar hoe lang kun je gamen zonder dat het gevolgen oplevert voor de gezondheid? Ook zijn er veel gevaren voor het sociale contact tussen vriendjes en vriendinnetjes. Zelfs als de kinderen afspreken is gamen een belangrijke bron van speelplezier. Gamen is een vorm van vrijetijdsbesteding waardoor even gamen niet schadelijk is.

Mentale problemen als gevolg van langdurig gamen

Geweld

Tijdens het spelen van een game kom je wel eens geweld tegen, zoals bij het spel Grand Theft Auto In veel populaire spellen wordt geweld gebruikt. Op veel spellen kan het logo van 16+ of 18+ gevonden worden, dit is omdat er veel geweld in voor kan komen, wat zich kan uiten in gevechten, bloed en scheldwoorden. Door deze vormen van geweld zou een kind deze manieren over kunnen nemen. Ook kan het gebeuren dat een spel te lang wordt gespeeld waardoor de kijk op de echte wereld verandert in een gewenning, iets wat normaal is. Dit kan leiden tot bijvoorbeeld, het plegen van een roofoverval op basis van het spel Grand Theft Auto. Een goede tip om het geweld niet teveel te zien is dat de gamer een bepaalde tijd afspreekt (en instelt op een kookwekker) en dan zichzelf dwingt om te stoppen (met behulp van de ouders).

Isolatie

Uit onderzoek is gebleken dat veel gamen tot gevolg kan hebben dat de speler van de game graag in de virtuele wereld blijft. Daardoor gaat de gamer zinvolle relaties en vriendschappen uit de weg. Gamers die op internet spelen zullen vaak te maken hebben met een chatmodule. Zo kan de speler van de game in contact komen met andere spelers. Het is een fijne aanvulling op echte vriendschappen, maar kunnen deze uiteraard op geen enkele manier vervangen. Als er teveel gegamed wordt zal de gamer op den duur een ander sociaal leven krijgen omdat mensen die dicht bij jou staan, jou niet meer willen zien omdat de gamer ze al bijna niet ziet. Een tip om ervoor te zorgen dat de gamer niet geïsoleerd raakt van de buitenwereld is om regelmatig af te spreken met vrienden/kennissen. Dit is ook belangrijk als de gamer er geen zin in heeft. Deze mensen interesseren zich in jou, waardoor de gamer graag vaker de komst van een kennis of vriend op prijs stelt.

Gewenning

Tijdens het gamen maakt de gamer allerlei stoffen in zijn hersenen aan, zoals adrenaline. Dit gebeurt vooral als er langdurig wordt gespeeld. Als de gamer te lang doorgaat met gamen zal hij/zij willen blijven spelen. Als de gamer er dan mee stopt kunnen er ontwenningsverschijnselen optreden. Dat komt doordat het lichaam gewend is aan de prikkels die tijdens de game veroorzaakt worden.

Ook kun je door deze sterke behoefte aan gamen de neiging hebben om belangrijke zaken niet te waarderen. Daardoor kan de gamer zijn/haar huiswerk voor school vergeten te maken en daardoor de lesstof niet begrijpen. Eén keer zal geen probleem zijn maar naarmate de gamer door blijft gaan met slecht presteren op school komt de carrière van het kind in gevaar door langdurig gamen.

Gezondheidsproblemen

Als de gamer te lang gamet kunnen lichamelijke klachten ontstaan zoals hoofdpijn of rugpijn. Doordat de gamer vaak en lang in dezelfde houding zit raakt het lichaam er aan gewend en kan de gamer ook klachten krijgen zoals RSI. RSI is is een verzamelnaam voor spier- en gewrichtsklachten aan handen, polsen, armen, schouders en/of nek. Het is de afkorting van Repetitive Strain Injurls. Als de gamer te lang en te veel gamet kan de gamer ook last krijgen van geïrriteerde ogen. In een later stadium zouden zelfs de ogen achteruit kunnen gaan. Daarmee wordt bedoeld dat de ogen minder sterk zullen worden, waardoor de gamer een bril of lenzen moet aanschaffen. Als de gamer te lang gamet zal hij/zij last krijgen van overgewicht, ook is het mogelijk dat de gamer slaapproblemen krijgt. Volgens artsen is het belangrijk dat de gamer maximaal twee uur aan het internetten is, gamet of televisie kijkt.

Tips om langdurig gamen tegen te gaan

Enkele tips voor gamers die minder willen gamen:
  • Zorg ervoor dat je blijft eten en slapen
  • Neem gas terug met gamen als je merkt dat de mensen die om je heen staan zich zorgen beginnen te maken
  • Zet wat tegenover de tijd die je met gamen doorbrengt. Als je bijvoorbeeld een uur aan het gamen bent, doe je daarna twee uur iets wat helemaal niets met gamen te maken heeft
  • Start een cursus, andere hobby of sport om zo minder te gamen
© 2015 - 2018 Voetbol, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ben jij game-over?Waarschijnlijk ken jij ook wel mensen die dag in dag uit aan het gamen zijn. Ze zijn helemaal geobsedeerd door dat ene g…
Verslaafd aan gamingVerslaafd aan gamingPC, Playstation, Xbox, Nintendo, zijn allemaal computers waar je spelletjes op kunt spelen. Vroeger was een computer een…
Wat doet gamen met je?Wat doet gamen met je?Gamen is de laatste tijd veel in het nieuws geweest. Veel jongens maar ook sommige meisjes gamen. Maar veel mensen verwa…
Gamen is goed voor jeGamen is goed voor jeVeel onderzoekers zijn het ermee eens dat games slecht voor je zijn, slecht voor je ontwikkeling en slecht voor je herse…
Gevolgen van mateloos gamen en kenmerken van verslavingGevolgen van mateloos gamen en kenmerken van verslavingComputerspellen lijken heel onschuldig en zo af en toe een spelletje spelen kan ook geen kwaad. Computerspelletjes zijn…
Bronnen en referenties
  • http://www.dehoop.org/46948/wat-zijn-de-gevolgen-van-een-gameverslaving
  • http://www.dehoop.org/46949/tips-om-minder-te-gamen
  • https://victas.nl/verslaving/site/hulp/609/gevolgen-en-gevaren-van-gamen
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/rsi/item33423
  • http://tweakers.net/nieuws/96140/artsen-kinderen-mogen-buiten-schooltijd-maximaal-2-uur-achter-beeldscherm.html

Reageer op het artikel "Wat zijn de gevolgen van langdurig gamen?"

Infoteur: Voetbol
Laatste update: 28-09-2017
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!