InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken? Een topprestatie!

Stoppen met roken? Een topprestatie!

Stoppen met roken? Een topprestatie! Stoppen met roken is een geestelijke en lichamelijke topprestatie. Het is dan ook geen schande als je meerdere pogingen nodig hebt om te stoppen. Het merendeel van de ex-rokers heeft meerdere pogingen nodig gehad. En natuurlijk roepen de mensen in je omgeving :"Ik? ik ben in één keer gestopt. Zomaar, en het kostte me niet zoveel moeite". Net alsof het zwak is om toe te geven dat stoppen met roken moeilijk is, en dat je dat bloed zweet en tranen gekost heeft. Bedenk dat stoppen met roken betekend dat je niet met een gewoonte alleen stopt, maar dat je verslaafd bent aan stof niciotine, en dat die gewenning gaat zorgen voor echte fysieke ontwenningsverschijnselen. Om de kans op succes te vergroten heb je een aantal dingen nodig:

Succesvergrotend

De wens

De oprechte en intense wens om te stoppen met roken voor jezelf. Stoppen met roken doe je voor jezelf, omdat het beter is voor jou gezondheid. Niet voor je partner, niet voor het rookverbod, nee voor jezelf. Elke andere reden zorgt voor mislukking op de lange duur. als je namelijk gemotiveerd wordt door iets wat buiten jou zit, en die motivatie valt weg, wat dan?

De huisarts.

Ga naar de huisarts en vertel hem dat je wil stoppen met roken. Vraag hem ook om ondersteuning. De huisarts is degene die je kan ondersteunen, en die je gerust kan stellen met betrekking tot de fysieke ontwenningsverschijnselen.
Ook kan hij eventueel andere medicatie voorschrijven om je te ondersteunen in je wens om te stoppen met roken.

Hulpmiddelen

Hulpmiddelen die de nicotine kunnen vervangen, Nu kun je denken aan Zyban, Nicorette kauwgom of Nicorette pleisters. Elk middel heeft zijn voor en nadelen, overleg dit goed met je huisarts. Zyban bijvoorbeeld kan ervoor zorgen dat je minder goed slaapt. Dan zou een inslaper kunnen helpen. Er zijn mensen die misselijk worden van Nicorette kauwgom, en die er brandend maagzuur aan over houden. Ook hier kan de huisarts iets aan doen.

Nu heb je de wens, de huisarts en de hulpmiddelen. En nu?

De belofte aan jezelf

Nu beloof je jezelf om te stoppen met roken, en om daar alles voor te doen wat nodig is. Raak ook doordrongen van het besef dat dit een echte belangrijke belofte is aan jezelf, en dat jij belangrijk bent. Besef ook dat je die belofte aan jezelf moet nakomen. Er zijn heel veel mensen die een belofte aan zichzelf niet zo serieus nemen, en daardoor eerder geneigd zijn om toe te geven aan een impuls of een drang. Neem je zelf serieus, neem je belofte serieus, neem je verslaving serieus. En stop met aansteken van die sigaret.

Ruim op en maak schoon

Roken is een smeirge gewoonte. Rokers hebben de gewoonte om overal asbakken, vloei, cigaretten en shag neer te leggen. En ze bewaren "bijna lege" shag zakjes, "want je weet maar nooit". Maak dus die zoektocht door je huis en auto. Gooi alle aanstekers in de prullenbak, ruim de auto op, gooi de lege shag zakjes weg (nadat je ze eerst vult met water) en breng de asbakken naar de buren of de kringloop.

Zorg voor ondersteuning en een hulplijntje

Op het moment dat je jezelf beloofd hebt dat je niet meer gaat roken, maak die belofte wereldkundig. Vertel het je partner en je kinderen, vertel het je buren, je collega's en je leidinggevende. Vraag ook of ze jou hiermee willen ondersteunen. Overleg met je leidinggevende, dat als je echt even "gek" wordt, dat je dan van je werkplek weg kan, om even je gedachten te verzetten. Zoek iemand binnen het bedrijf die met je gaat wandelen tijdens de lunch, zodat je niet bij de rokers gaat staan.

Hulpmiddelen

Maak gebruik van hulpmiddelen om de behoefte te verminderen of af te zwakken. Ja, er zijn rokers die kunnen stoppen zonder het gebruik van hulpmiddelen, maar zet die niet als norm. Wees je eigen norm, en kijk wat bij jou past. Ga naar die huisarts, en kijk wat hij voor je kan doen.

Breek met de psychische verslaving

Breek met de psychische verslaving. Bekijk jezelf goed, en registreer wanneer jij zin hebt om te roken. De lichamelijke verslaving kun je binnen 2 weken achter je hebben, maar dan komt het moeilijkste gedeelte.. De psychische verslaving. Wanneer heb jij de behoefte om te roken? Waarom heb je de behoefte om te roken. Zo zijn er mensen die roken associëren met gezelligheid en aandacht. Als zij zich alleen voelen, en aandacht willen zijn ze geneigd om te gaan roken. zoek al die momenten op, en pak ze aan.

Dat kan zijn door te besluiten om er nu "niets" aan te doen, en die activiteit een poos niet te doen totdat je steviger in je schoenen staat. Bijv. de maandelijkse kaartavond bij de buren, waar dan altijd stevig gerookt wordt. Dat zou ook kunnen zijn door een vervanging te zoeken. als jij wil roken als je achter de computer zit, neem dan een tandenstoker in je mond, of een stukje kaas op een stokje.

Ben je gewend om een sigaret op te steken na het eten? Vervang die sigaret door een sinaasappel. Want die sinaasappel moet je pellen (vergelijk dat met een shaggie draaien) en daarna eet je die partje voor partje ( je rookt en sigaret haaltje voor haaltje) en de tijd om die sinaasappel is ongeveer net zo lang als dat het roken van een sigaret duurt.

Enkele aandachtspunten

Als je al meerdere stop pogingen hebt gedaan, dan is het zinvol om te bekijken waar je indertijd gefaald hebt. Kijk neutraal naar die pogingen, dus zonder waardeoordeel. Lees in het artikel Maak jezelf tot norm, en niet de prestatie wat falen doet voor je zelfvertrouwen. Wees je daarvan bewust t.a.v je rookgedrag en rook verslaving.

Lees je goed in over de verschillende methoden en hulpmiddelen die er zijn om te stoppen. In het artikel Zyban, een wonderpil of niet? staat meer informatie over Zyban. Het is namelijk een heel dubbel middel, enerzijds zijn er mensen die er gebaat bij zijn, anderzijds zijn er ook mensen op wie het helemaal geen invloed heeft.
© 2009 - 2019 Sysnet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken met Zyban (bupropion)Stoppen met roken met Zyban (bupropion)Zyban, ook wel Zyntabac genoemd, is een hulpmiddel dat je kan helpen bij het stoppen met roken. Zyban helpt de ontwennin…
Stoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje van goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…
Zyban, een wonderpil of niet?mijn kijk opZyban, een wonderpil of niet?Om te stoppen met roken zijn er verschillende manieren waarop je dat kunt doen. Ik wil het in dit artikel hebben over st…
Zyban, stoppen met roken met ZybanZyban, stoppen met roken met ZybanStoppen met roken. Er zijn verschillende methodes om te stoppen met roken. Met medicatie of met laser of acupunctuur, of…
Champix om te stoppen met roken, uitlegChampix om te stoppen met roken, uitlegZyban en Champix zijn medicijnen om te stoppen met roken. Stoppen met roken met Champix, hoe gaat dat? Champix (in Ameri…

Reageer op het artikel "Stoppen met roken? Een topprestatie!"

Reacties

Ronald, 19-01-2011 22:05 #2
Ok, ben 3,5 jaar gestopt geweest… Toentertijd stoppen heb ik met een goede reden gedaan. Ik was 't gewoon zat elke keer te maar moeten roken. Het moet niet maar het houdt je in de greep. Dus… wat voor mij werkte. BAM! stoppen… En dan ben je gestopt met roken. Daarna ga je een paar weken door een rare achtbaan van lichamelijke en ook geestelijke klachten… en dan langzaam vergeet je dat je ooit gerookt hebt en weet je niet beter meer.

Totdat door behoorlijk wat shit in mijn priveleven (relatie van 7 jaar begon te rommelen, bracht erg veel spanning mee, en liep uit op scheiding) ik weer ben gaan roken. Een soort opstandigheid naar 't leven? Ontsnapping? Het roken was een soort maatje, iets van mezelf, moment van rust, je kent 't wel… Een valkuil! Heb mijzelf toen een belofte gedaan. Stoppen wanneer ik weer OK ben. alles zo goed als op orde is. Dan ken je 't wel aan.

Dus… weer hetzeflde gedaan. BOEM! Gestopt… niet meer roken. Eerst lichamelijk stress. maar ook geestelijk weer. Dingen die naar boven kwamen, miste mijn 'maatje(s)'. Je geest kan je behoorlijk bespelen wanneer je stopt… Gewoon erdoorheen… Geloof me, achteraf ben je er blij mee dat je doorzet.

Het is makkelijk gezegd door velen. Je hebt 't niet nodig, etc etc. maar dat is ook eigenlijk wel zo maar altijd zal er iets sluimeren en zou je weer kunnen beginnen. Leer elke keer weer waarom je begon… neem het jezelf niet kwalijk als 't gebeurt. Beloof jezelf ervan te leren en weer te stoppen… Op een gegeven moment begin je niet meer.

Sterkte voor degene die willen stoppen. Nicotine is een grote verleider maar, geloof me, uiteindelijk overwin je 't en zal je zien dat je zelf het sterkst bent!

Tatjana, 17-04-2009 11:22 #1
Ik ben sinds 28 maart gestopt via de Opluchting, een training voor Stoppen met roken. Nu bijna drie weken, en ik vind het best wel lastig. Vaak is de zin om te stoppen kleiner dan de zin om te roken, en dan komt het allemaal neer op wilskracht en doorzettingsvermogen. Gisteren was het even zwaar, en ik heb dan ook een sigaret gerookt op het terras. Dat vind ik nu erg jammer en ik heb het gevoel dat ik ben gefaald. Toch moet ik me daar overheen zetten en een doorstart maken. Ik heb het besluit genomen om dat te doen. Net zoals ik heb besloten om te stoppen.

Infoteur: Sysnet
Laatste update: 25-03-2009
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!